De strijd tussen KHN en de marktleiders

14 februari 2018 | David Bakker

In deze serie bespreekt De Restaurantkrant de hete hangijzers in de veranderlijke wereld van de horeca. In de eerste aflevering; de groeiende macht van Thuisbezorgd, IENS en Booking. De Koninklijke Horeca Nederland zet zich als brancheorganisatie in om een zo eerlijk mogelijk speelveld voor de horecaondernemer te creëren.

Want dankzij de stijgende commissies van deze bedrijven ziet de horecaondernemer zijn omzet dalen. Een gevaar die de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) een halt wilt toe roepen. “Toen Thuisbezorgd in oktober aangaf de commissie van 12 naar 13 procent te verhogen, hebben we besloten op verzoek van heel veel leden een alternatief voor de bezorgmarkt te onderzoeken”, legt domeinmanager van de KHN, Hans van der Kooij uit.

Thuisbezorgd

Thuisbezorgd.nl. ziet de komst van een concurrent niet als een grote bedreiging, zo laat het in een schriftelijke reactie weten. “Wij juichen concurrentie toe - zo zijn wij inmiddels ooit begonnen en het houdt ons scherp. Wij zijn ook begonnen als market disrupter. Op dit moment is vanuit ons perspectief een verhoging van de commissie noodzakelijk om het model winstgevend te maken.” Het is het grootste punt van kritiek van de KHN, de commissie verhoging. “Het lijkt weinig. Dat ene procentje. Maar KHN merkt dat veel ondernemers hun onvrede over de bezorgsite beginnen te uiten. Natuurlijk heeft de ondernemer veel aan thuisbezorgd.nl, maar voor ons gevoel werd hun macht te groot. Wij proberen als werkgeversbranche een eerlijk speelveld te creëren en het voor ondernemers makkelijker te maken.”

Pesoonsgegevens 

Want er is meer. De KHN wil dat persoonsgegevens van klanten niet alleen bij Thuisbezorgd blijven. “De horecaondernemer moet deze gegevens ook kunnen zien, email-adressen verzamelen zodat deze daar e-mailcampagnes op los kan laten.” Daar is Thuisbezorgd.nl het niet mee eens. “Klanten vertrouwen ons persoonsgegevens toe. Thuisbezorgd.nl doet er alles aan om de persoonsgegevens van haar klanten te beschermen en het vertrouwen van haar klanten niet te schaden. Deze data mogen inderdaad enkel gebruikt worden om een bestelling te bezorgen en niet, en dat is waar KHN om vraagt, om de klant commerciële boodschappen te sturen. De Wet bescherming persoonsgegevens en straks de algemene verordening gegevensbescherming staat dat overigens ook helemaal niet toe. Er zijn veel restaurants die tonnen per jaar via ons verdienen, waar we erg blij om zijn. Wij verzorgen gratis software, marketing, telefonistes, bezorgtassen, bezorgkleding, en goedkope e-bikes. Daarvoor betaalt het restaurant een kleine vergoeding.”

 

Een naam, een datum van lancering en de volledige inhoud voor het nog te ontwerpen alternatief  is er nog niet. “Maar geef ons even de tijd. Thuisbezorgd heeft 17 jaar hun bedrijf vorm kunnen geven, wij zijn pas net begonnen”, Legt van der Kooij uit. Na bekendmaking komt er nogal veel op de brancheorganisatie af. “Het is een heet hangijzer in de horeca. Alternatieve acties als Bezorgland en Leqqr krijgen veel aandacht, ook van de media. We worden om de haverklap gebeld door toeleveranciers die ons willen helpen met het vormgeven van ons nieuwe platform. Van betalingssysteem tot de marketing.”

Regelgeving

Want een alternatief ontwikkelingen met een betalingssysteem heeft veel meer voeten in de aarde dan verwacht. “Dat komt door de regelgeving en de software die daarbij nodig is. Dat kost meer tijd, geld en energie dan een reserveringssite. Want die site is nu een maandje in de lucht.” Als tegenhanger van IENS lanceerde KHN op de Horecava het platform BookDinners.com. “We zitten nu op ongeveer 3000 restaurants die zich bij ons hebben aangesloten en dat groeit met ongeveer 100 per week. Dat geeft ons het vertrouwen dat we ook met het nog te lanceren platform succes gaan boeken”, vertelt  Bernadet Naber, woordvoerder van de werkgeversorganisatie.

BookDinners kost de restaurateur 15 euro per maand. IENS heeft twee abonnementen een van 29.95 euro en een van 69.95 euro. Daarnaast vraagt IENS ook commissie per geboekt couvert “Maar”, zo geeft het bedrijf aan. “De abonnementsprijs is voor de reserveringssoftware? en de couvertkosten zijn op no-cure-no-pay-basis, dus deze couvertkosten worden enkel betaald als de tafels via IENS worden gereserveerd. Het is aan de restaurateur te bepalen hoeveel tafels zij via IENS beschikbaar stelt voor reserveringen.”

Commissie 

?IENS vervolgt: “Wat wij aanbieden is ?gebaseerd op prestaties voor de restaurateur en onze commissie is een klein deel van de extra inkomsten die we leveren om lege tafels te vullen. De €15,- abonnementskosten van BookDinners zijn enkel voor de zichtbaarheid op het platform, maar voor een reserveringssysteem moet apart worden betaald. ?Graag wil ik ook nog benadrukken dat we altijd in goed gesprek zijn met KHN, omdat we dezelfde belangen hebben, namelijk het waarborgen van een gezonde restaurantbranche.” Van der Kooij bevestigt dat.

Het is een kwestie die tijdens het gesprek vaak terugkomt. De gegevens van de gasten. Volgens de KHN moeten die altijd in het bestand van de ondernemer blijven. Zo ook bij de hotelier. Bijna alle boekingen worden tegenwoordig via Booking geplaatst. Ook zij houden het recht om klantgegevens niet met de hotelier te delen. “En als de receptie bij het uitchecken vraagt aan de gast om de gegevens achter te laten, gebeurd dit niet vaak omdat de gast dat al via Booking heeft gedaan. Die gaat dat niet twee keer doen”, legt Van der Kooij uit.

Verschuiving

Toch ziet van der Kooij een verschuiving bij de consument. Hoewel deze gaat voor gemak en alles vanuit het internet wil doen, lijkt er een algemeen verzet tegen de dominantie van de grotere partijen. ,,Nu de consument zich steeds meer bewust wordt van de macht die zij hebben, ontwikkelingen ze een gun-factor voor de kleinere restaurateur en hotelier. Dat is in onze ogen een goede ontwikkeling.” Of het leidt tot een machtsafname van de grote partijen, is de vraag. De KHN verwacht met de tegenhangers een eerlijker speelveld voor de ondernemer de creëren. “Om het eerlijk ondernemen te stimuleren”, besluit Van de Kooij.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wijn Rotterdam
Net open: wijnbar met meer dan 70 wijnen per glas en tappen doe je zelf

Blijdorp is binnenkort een hotspot rijker. In september opent Walsjérôt haar deuren op het Bentinckplein in Rotterdam. De wijnbar werkt volgens een uniek concept waarbij je je eigen wijn kan tappen. Met de keuze voor een slok, een heel of een half glas van meer dan 70 wijnen kunnen zowe...

Opening Utrecht
Nieuwste horecalocatie van Utrecht geopend

Drukke dagen in de keuken, nieuwe soepproevers en een volgeboekt hotel: de opening van Utrechts eerste soepbar Soep-er, én van de negen sfeervolle kamers van het bovengelegen logement Petit Beijers is een feit. Op zondag 12 juli openden horecaondernemers Janine en Tom hun deuren aan Vismarkt ...

Culinair Wijn
Sterrenrestaurant Da Vinci lanceert eigen wijn van Limburgse wijndomeinen

Sterrenrestaurant Da Vinci in Maasbracht heeft een bijzondere Limburgse wijn gelanceerd. De witte wijn is gemaakt van Chardonnay van Wijngaard Kruisboom en van Souvignier Gris van Wijndomein St. Martinus. De ‘Cuvée Da Pé’ is gevinifieerd door Stan Beurskens van St. Martinus...

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Amsterdam Opening
Joris Bijdendijk en Renaissance Koepelkerk openen tijdelijk restaurant

De Amsterdamse chef Joris Bijdendijk gaat ‘on tour’ met het keukenteam van RIJKS® en serveert een 5-gangen menu in de historische kerk. Tijdens de eerste editie van Koepelkerk X RIJKS®, op 15 augustus, wordt de kerk van het Renaissance Amsterdam Hotel getransformeerd tot restaura...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: