De strijd tussen KHN en de marktleiders

14 februari 2018 | David Bakker

In deze serie bespreekt De Restaurantkrant de hete hangijzers in de veranderlijke wereld van de horeca. In de eerste aflevering; de groeiende macht van Thuisbezorgd, IENS en Booking. De Koninklijke Horeca Nederland zet zich als brancheorganisatie in om een zo eerlijk mogelijk speelveld voor de horecaondernemer te creëren.

Want dankzij de stijgende commissies van deze bedrijven ziet de horecaondernemer zijn omzet dalen. Een gevaar die de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) een halt wilt toe roepen. “Toen Thuisbezorgd in oktober aangaf de commissie van 12 naar 13 procent te verhogen, hebben we besloten op verzoek van heel veel leden een alternatief voor de bezorgmarkt te onderzoeken”, legt domeinmanager van de KHN, Hans van der Kooij uit.

Thuisbezorgd

Thuisbezorgd.nl. ziet de komst van een concurrent niet als een grote bedreiging, zo laat het in een schriftelijke reactie weten. “Wij juichen concurrentie toe - zo zijn wij inmiddels ooit begonnen en het houdt ons scherp. Wij zijn ook begonnen als market disrupter. Op dit moment is vanuit ons perspectief een verhoging van de commissie noodzakelijk om het model winstgevend te maken.” Het is het grootste punt van kritiek van de KHN, de commissie verhoging. “Het lijkt weinig. Dat ene procentje. Maar KHN merkt dat veel ondernemers hun onvrede over de bezorgsite beginnen te uiten. Natuurlijk heeft de ondernemer veel aan thuisbezorgd.nl, maar voor ons gevoel werd hun macht te groot. Wij proberen als werkgeversbranche een eerlijk speelveld te creëren en het voor ondernemers makkelijker te maken.”

Pesoonsgegevens 

Want er is meer. De KHN wil dat persoonsgegevens van klanten niet alleen bij Thuisbezorgd blijven. “De horecaondernemer moet deze gegevens ook kunnen zien, email-adressen verzamelen zodat deze daar e-mailcampagnes op los kan laten.” Daar is Thuisbezorgd.nl het niet mee eens. “Klanten vertrouwen ons persoonsgegevens toe. Thuisbezorgd.nl doet er alles aan om de persoonsgegevens van haar klanten te beschermen en het vertrouwen van haar klanten niet te schaden. Deze data mogen inderdaad enkel gebruikt worden om een bestelling te bezorgen en niet, en dat is waar KHN om vraagt, om de klant commerciële boodschappen te sturen. De Wet bescherming persoonsgegevens en straks de algemene verordening gegevensbescherming staat dat overigens ook helemaal niet toe. Er zijn veel restaurants die tonnen per jaar via ons verdienen, waar we erg blij om zijn. Wij verzorgen gratis software, marketing, telefonistes, bezorgtassen, bezorgkleding, en goedkope e-bikes. Daarvoor betaalt het restaurant een kleine vergoeding.”

 

Een naam, een datum van lancering en de volledige inhoud voor het nog te ontwerpen alternatief  is er nog niet. “Maar geef ons even de tijd. Thuisbezorgd heeft 17 jaar hun bedrijf vorm kunnen geven, wij zijn pas net begonnen”, Legt van der Kooij uit. Na bekendmaking komt er nogal veel op de brancheorganisatie af. “Het is een heet hangijzer in de horeca. Alternatieve acties als Bezorgland en Leqqr krijgen veel aandacht, ook van de media. We worden om de haverklap gebeld door toeleveranciers die ons willen helpen met het vormgeven van ons nieuwe platform. Van betalingssysteem tot de marketing.”

Regelgeving

Want een alternatief ontwikkelingen met een betalingssysteem heeft veel meer voeten in de aarde dan verwacht. “Dat komt door de regelgeving en de software die daarbij nodig is. Dat kost meer tijd, geld en energie dan een reserveringssite. Want die site is nu een maandje in de lucht.” Als tegenhanger van IENS lanceerde KHN op de Horecava het platform BookDinners.com. “We zitten nu op ongeveer 3000 restaurants die zich bij ons hebben aangesloten en dat groeit met ongeveer 100 per week. Dat geeft ons het vertrouwen dat we ook met het nog te lanceren platform succes gaan boeken”, vertelt  Bernadet Naber, woordvoerder van de werkgeversorganisatie.

BookDinners kost de restaurateur 15 euro per maand. IENS heeft twee abonnementen een van 29.95 euro en een van 69.95 euro. Daarnaast vraagt IENS ook commissie per geboekt couvert “Maar”, zo geeft het bedrijf aan. “De abonnementsprijs is voor de reserveringssoftware? en de couvertkosten zijn op no-cure-no-pay-basis, dus deze couvertkosten worden enkel betaald als de tafels via IENS worden gereserveerd. Het is aan de restaurateur te bepalen hoeveel tafels zij via IENS beschikbaar stelt voor reserveringen.”

Commissie 

?IENS vervolgt: “Wat wij aanbieden is ?gebaseerd op prestaties voor de restaurateur en onze commissie is een klein deel van de extra inkomsten die we leveren om lege tafels te vullen. De €15,- abonnementskosten van BookDinners zijn enkel voor de zichtbaarheid op het platform, maar voor een reserveringssysteem moet apart worden betaald. ?Graag wil ik ook nog benadrukken dat we altijd in goed gesprek zijn met KHN, omdat we dezelfde belangen hebben, namelijk het waarborgen van een gezonde restaurantbranche.” Van der Kooij bevestigt dat.

Het is een kwestie die tijdens het gesprek vaak terugkomt. De gegevens van de gasten. Volgens de KHN moeten die altijd in het bestand van de ondernemer blijven. Zo ook bij de hotelier. Bijna alle boekingen worden tegenwoordig via Booking geplaatst. Ook zij houden het recht om klantgegevens niet met de hotelier te delen. “En als de receptie bij het uitchecken vraagt aan de gast om de gegevens achter te laten, gebeurd dit niet vaak omdat de gast dat al via Booking heeft gedaan. Die gaat dat niet twee keer doen”, legt Van der Kooij uit.

Verschuiving

Toch ziet van der Kooij een verschuiving bij de consument. Hoewel deze gaat voor gemak en alles vanuit het internet wil doen, lijkt er een algemeen verzet tegen de dominantie van de grotere partijen. ,,Nu de consument zich steeds meer bewust wordt van de macht die zij hebben, ontwikkelingen ze een gun-factor voor de kleinere restaurateur en hotelier. Dat is in onze ogen een goede ontwikkeling.” Of het leidt tot een machtsafname van de grote partijen, is de vraag. De KHN verwacht met de tegenhangers een eerlijker speelveld voor de ondernemer de creëren. “Om het eerlijk ondernemen te stimuleren”, besluit Van de Kooij.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Internationaal Bocuse d'Or
17 deelnemers aan de Europese finale Bocuse d'Or Europe

Van 15 tot 16 oktober nemen 17 Europese landen deel aan Bocuse d'Or Europe in Tallinn, Estland om zich te kwalificeren voor de grote wereldfinale die plaatsvindt op 1 en 2 juni 2021 in Lyon (Frankrijk). Aanvankelijk hadden 24 landen zich aangemeld. Na de eerste selectie bleven er 20 over, er ...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: