De strijd tussen KHN en de marktleiders

14 februari 2018 | David Bakker

In deze serie bespreekt De Restaurantkrant de hete hangijzers in de veranderlijke wereld van de horeca. In de eerste aflevering; de groeiende macht van Thuisbezorgd, IENS en Booking. De Koninklijke Horeca Nederland zet zich als brancheorganisatie in om een zo eerlijk mogelijk speelveld voor de horecaondernemer te creëren.

Want dankzij de stijgende commissies van deze bedrijven ziet de horecaondernemer zijn omzet dalen. Een gevaar die de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) een halt wilt toe roepen. “Toen Thuisbezorgd in oktober aangaf de commissie van 12 naar 13 procent te verhogen, hebben we besloten op verzoek van heel veel leden een alternatief voor de bezorgmarkt te onderzoeken”, legt domeinmanager van de KHN, Hans van der Kooij uit.

Thuisbezorgd

Thuisbezorgd.nl. ziet de komst van een concurrent niet als een grote bedreiging, zo laat het in een schriftelijke reactie weten. “Wij juichen concurrentie toe - zo zijn wij inmiddels ooit begonnen en het houdt ons scherp. Wij zijn ook begonnen als market disrupter. Op dit moment is vanuit ons perspectief een verhoging van de commissie noodzakelijk om het model winstgevend te maken.” Het is het grootste punt van kritiek van de KHN, de commissie verhoging. “Het lijkt weinig. Dat ene procentje. Maar KHN merkt dat veel ondernemers hun onvrede over de bezorgsite beginnen te uiten. Natuurlijk heeft de ondernemer veel aan thuisbezorgd.nl, maar voor ons gevoel werd hun macht te groot. Wij proberen als werkgeversbranche een eerlijk speelveld te creëren en het voor ondernemers makkelijker te maken.”

Pesoonsgegevens 

Want er is meer. De KHN wil dat persoonsgegevens van klanten niet alleen bij Thuisbezorgd blijven. “De horecaondernemer moet deze gegevens ook kunnen zien, email-adressen verzamelen zodat deze daar e-mailcampagnes op los kan laten.” Daar is Thuisbezorgd.nl het niet mee eens. “Klanten vertrouwen ons persoonsgegevens toe. Thuisbezorgd.nl doet er alles aan om de persoonsgegevens van haar klanten te beschermen en het vertrouwen van haar klanten niet te schaden. Deze data mogen inderdaad enkel gebruikt worden om een bestelling te bezorgen en niet, en dat is waar KHN om vraagt, om de klant commerciële boodschappen te sturen. De Wet bescherming persoonsgegevens en straks de algemene verordening gegevensbescherming staat dat overigens ook helemaal niet toe. Er zijn veel restaurants die tonnen per jaar via ons verdienen, waar we erg blij om zijn. Wij verzorgen gratis software, marketing, telefonistes, bezorgtassen, bezorgkleding, en goedkope e-bikes. Daarvoor betaalt het restaurant een kleine vergoeding.”

 

Een naam, een datum van lancering en de volledige inhoud voor het nog te ontwerpen alternatief  is er nog niet. “Maar geef ons even de tijd. Thuisbezorgd heeft 17 jaar hun bedrijf vorm kunnen geven, wij zijn pas net begonnen”, Legt van der Kooij uit. Na bekendmaking komt er nogal veel op de brancheorganisatie af. “Het is een heet hangijzer in de horeca. Alternatieve acties als Bezorgland en Leqqr krijgen veel aandacht, ook van de media. We worden om de haverklap gebeld door toeleveranciers die ons willen helpen met het vormgeven van ons nieuwe platform. Van betalingssysteem tot de marketing.”

Regelgeving

Want een alternatief ontwikkelingen met een betalingssysteem heeft veel meer voeten in de aarde dan verwacht. “Dat komt door de regelgeving en de software die daarbij nodig is. Dat kost meer tijd, geld en energie dan een reserveringssite. Want die site is nu een maandje in de lucht.” Als tegenhanger van IENS lanceerde KHN op de Horecava het platform BookDinners.com. “We zitten nu op ongeveer 3000 restaurants die zich bij ons hebben aangesloten en dat groeit met ongeveer 100 per week. Dat geeft ons het vertrouwen dat we ook met het nog te lanceren platform succes gaan boeken”, vertelt  Bernadet Naber, woordvoerder van de werkgeversorganisatie.

BookDinners kost de restaurateur 15 euro per maand. IENS heeft twee abonnementen een van 29.95 euro en een van 69.95 euro. Daarnaast vraagt IENS ook commissie per geboekt couvert “Maar”, zo geeft het bedrijf aan. “De abonnementsprijs is voor de reserveringssoftware? en de couvertkosten zijn op no-cure-no-pay-basis, dus deze couvertkosten worden enkel betaald als de tafels via IENS worden gereserveerd. Het is aan de restaurateur te bepalen hoeveel tafels zij via IENS beschikbaar stelt voor reserveringen.”

Commissie 

?IENS vervolgt: “Wat wij aanbieden is ?gebaseerd op prestaties voor de restaurateur en onze commissie is een klein deel van de extra inkomsten die we leveren om lege tafels te vullen. De €15,- abonnementskosten van BookDinners zijn enkel voor de zichtbaarheid op het platform, maar voor een reserveringssysteem moet apart worden betaald. ?Graag wil ik ook nog benadrukken dat we altijd in goed gesprek zijn met KHN, omdat we dezelfde belangen hebben, namelijk het waarborgen van een gezonde restaurantbranche.” Van der Kooij bevestigt dat.

Het is een kwestie die tijdens het gesprek vaak terugkomt. De gegevens van de gasten. Volgens de KHN moeten die altijd in het bestand van de ondernemer blijven. Zo ook bij de hotelier. Bijna alle boekingen worden tegenwoordig via Booking geplaatst. Ook zij houden het recht om klantgegevens niet met de hotelier te delen. “En als de receptie bij het uitchecken vraagt aan de gast om de gegevens achter te laten, gebeurd dit niet vaak omdat de gast dat al via Booking heeft gedaan. Die gaat dat niet twee keer doen”, legt Van der Kooij uit.

Verschuiving

Toch ziet van der Kooij een verschuiving bij de consument. Hoewel deze gaat voor gemak en alles vanuit het internet wil doen, lijkt er een algemeen verzet tegen de dominantie van de grotere partijen. ,,Nu de consument zich steeds meer bewust wordt van de macht die zij hebben, ontwikkelingen ze een gun-factor voor de kleinere restaurateur en hotelier. Dat is in onze ogen een goede ontwikkeling.” Of het leidt tot een machtsafname van de grote partijen, is de vraag. De KHN verwacht met de tegenhangers een eerlijker speelveld voor de ondernemer de creëren. “Om het eerlijk ondernemen te stimuleren”, besluit Van de Kooij.

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Foodsquare Rotterdam officieel geopend

isteravond opende wethouder Said Kasmi officieel Rotterdam Foodsquare. Het bruisende horecagebied grenst aan de Witte de Withstraat en bestaat uit negen horecagelegenheden met ieder een eigen foodbeleving en charme. In samenwerking met horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam organiseerden de ondernemers e...

Wijn
Eerste diploma’s SVH Vinoloog/Sommelier uitgereikt

Op woensdag 19 september 2018 hebben de eerste geslaagden tijdens de vakbeurs Gastvrij Rotterdam het officiële SVH Vinoloog/Sommelier diploma ontvangen. SVH Vinoloog/Sommelier is als examen ontwikkeld voor de horeca, zodat meer mensen met de wijnkennis van een vinoloog gasten kunnen adviseren o...

Opening Utrecht
De Pizzabakkers Voorstraat opent haar deuren

Komende vrijdag, 21 september, is de feestelijke opening van de tweede vestiging van De Pizzabakkers in Utrecht. De ambachtelijke houtovenpizza’s zijn nu ook te vinden in de Voorstraat. Eigenaren Jean-Marc en Daniël vertellen je wat meer over wat je kan verwachten. Het begin van een...

Achtergronden Culinair
Sterrenrestaurant Da Vinci Maasbracht viert 25-jarig jubileum met ladieslunch

Restaurant Da Vinci in Maasbracht vierde op 14 september het 25-jarig bestaan met een lunch voor 25 powervrouwen uit de horeca, kunst, cultuur en politiek. Het restaurant van de enige vrouwelijke sterrenchef in Nederland Margo Reuten en Meestergastheer Petro Kools opende de deuren op 16 september 19...

Koen Bakker geïnaugureerd tot eerste SVH Meesterhorecaondernemer

Op maandag 17 september is Koen Bakker, eigenaar van Het Hooihuis in Roosendaal, geïnaugureerd tot eerste SVH Meesterhorecaondernemer. Onder grote belangstelling van familie, vrienden, medewerkers en de pers, is de officiële uitslag van de Meesterproef vastgesteld en ontving Koen het Meest...

Events Marketing
Tip: Formule 1 kijken in jouw horecazaak

De Formule 1 is in Nederland ongekend populair, mede door de geweldige prestaties van Max Verstappen. Ook in jouw horecazaak kun je profiteren van dit succes door de races uit te zenden. Maak er een Formule 1-ochtend of -avond van en verzin een speciale actie, zoals het serveren van oranje bitterbal...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: