De strijd tussen KHN en de marktleiders

14 februari 2018 | David Bakker

In deze serie bespreekt De Restaurantkrant de hete hangijzers in de veranderlijke wereld van de horeca. In de eerste aflevering; de groeiende macht van Thuisbezorgd, IENS en Booking. De Koninklijke Horeca Nederland zet zich als brancheorganisatie in om een zo eerlijk mogelijk speelveld voor de horecaondernemer te creëren.

Want dankzij de stijgende commissies van deze bedrijven ziet de horecaondernemer zijn omzet dalen. Een gevaar die de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) een halt wilt toe roepen. “Toen Thuisbezorgd in oktober aangaf de commissie van 12 naar 13 procent te verhogen, hebben we besloten op verzoek van heel veel leden een alternatief voor de bezorgmarkt te onderzoeken”, legt domeinmanager van de KHN, Hans van der Kooij uit.

Thuisbezorgd

Thuisbezorgd.nl. ziet de komst van een concurrent niet als een grote bedreiging, zo laat het in een schriftelijke reactie weten. “Wij juichen concurrentie toe - zo zijn wij inmiddels ooit begonnen en het houdt ons scherp. Wij zijn ook begonnen als market disrupter. Op dit moment is vanuit ons perspectief een verhoging van de commissie noodzakelijk om het model winstgevend te maken.” Het is het grootste punt van kritiek van de KHN, de commissie verhoging. “Het lijkt weinig. Dat ene procentje. Maar KHN merkt dat veel ondernemers hun onvrede over de bezorgsite beginnen te uiten. Natuurlijk heeft de ondernemer veel aan thuisbezorgd.nl, maar voor ons gevoel werd hun macht te groot. Wij proberen als werkgeversbranche een eerlijk speelveld te creëren en het voor ondernemers makkelijker te maken.”

Pesoonsgegevens 

Want er is meer. De KHN wil dat persoonsgegevens van klanten niet alleen bij Thuisbezorgd blijven. “De horecaondernemer moet deze gegevens ook kunnen zien, email-adressen verzamelen zodat deze daar e-mailcampagnes op los kan laten.” Daar is Thuisbezorgd.nl het niet mee eens. “Klanten vertrouwen ons persoonsgegevens toe. Thuisbezorgd.nl doet er alles aan om de persoonsgegevens van haar klanten te beschermen en het vertrouwen van haar klanten niet te schaden. Deze data mogen inderdaad enkel gebruikt worden om een bestelling te bezorgen en niet, en dat is waar KHN om vraagt, om de klant commerciële boodschappen te sturen. De Wet bescherming persoonsgegevens en straks de algemene verordening gegevensbescherming staat dat overigens ook helemaal niet toe. Er zijn veel restaurants die tonnen per jaar via ons verdienen, waar we erg blij om zijn. Wij verzorgen gratis software, marketing, telefonistes, bezorgtassen, bezorgkleding, en goedkope e-bikes. Daarvoor betaalt het restaurant een kleine vergoeding.”

 

Een naam, een datum van lancering en de volledige inhoud voor het nog te ontwerpen alternatief  is er nog niet. “Maar geef ons even de tijd. Thuisbezorgd heeft 17 jaar hun bedrijf vorm kunnen geven, wij zijn pas net begonnen”, Legt van der Kooij uit. Na bekendmaking komt er nogal veel op de brancheorganisatie af. “Het is een heet hangijzer in de horeca. Alternatieve acties als Bezorgland en Leqqr krijgen veel aandacht, ook van de media. We worden om de haverklap gebeld door toeleveranciers die ons willen helpen met het vormgeven van ons nieuwe platform. Van betalingssysteem tot de marketing.”

Regelgeving

Want een alternatief ontwikkelingen met een betalingssysteem heeft veel meer voeten in de aarde dan verwacht. “Dat komt door de regelgeving en de software die daarbij nodig is. Dat kost meer tijd, geld en energie dan een reserveringssite. Want die site is nu een maandje in de lucht.” Als tegenhanger van IENS lanceerde KHN op de Horecava het platform BookDinners.com. “We zitten nu op ongeveer 3000 restaurants die zich bij ons hebben aangesloten en dat groeit met ongeveer 100 per week. Dat geeft ons het vertrouwen dat we ook met het nog te lanceren platform succes gaan boeken”, vertelt  Bernadet Naber, woordvoerder van de werkgeversorganisatie.

BookDinners kost de restaurateur 15 euro per maand. IENS heeft twee abonnementen een van 29.95 euro en een van 69.95 euro. Daarnaast vraagt IENS ook commissie per geboekt couvert “Maar”, zo geeft het bedrijf aan. “De abonnementsprijs is voor de reserveringssoftware? en de couvertkosten zijn op no-cure-no-pay-basis, dus deze couvertkosten worden enkel betaald als de tafels via IENS worden gereserveerd. Het is aan de restaurateur te bepalen hoeveel tafels zij via IENS beschikbaar stelt voor reserveringen.”

Commissie 

?IENS vervolgt: “Wat wij aanbieden is ?gebaseerd op prestaties voor de restaurateur en onze commissie is een klein deel van de extra inkomsten die we leveren om lege tafels te vullen. De €15,- abonnementskosten van BookDinners zijn enkel voor de zichtbaarheid op het platform, maar voor een reserveringssysteem moet apart worden betaald. ?Graag wil ik ook nog benadrukken dat we altijd in goed gesprek zijn met KHN, omdat we dezelfde belangen hebben, namelijk het waarborgen van een gezonde restaurantbranche.” Van der Kooij bevestigt dat.

Het is een kwestie die tijdens het gesprek vaak terugkomt. De gegevens van de gasten. Volgens de KHN moeten die altijd in het bestand van de ondernemer blijven. Zo ook bij de hotelier. Bijna alle boekingen worden tegenwoordig via Booking geplaatst. Ook zij houden het recht om klantgegevens niet met de hotelier te delen. “En als de receptie bij het uitchecken vraagt aan de gast om de gegevens achter te laten, gebeurd dit niet vaak omdat de gast dat al via Booking heeft gedaan. Die gaat dat niet twee keer doen”, legt Van der Kooij uit.

Verschuiving

Toch ziet van der Kooij een verschuiving bij de consument. Hoewel deze gaat voor gemak en alles vanuit het internet wil doen, lijkt er een algemeen verzet tegen de dominantie van de grotere partijen. ,,Nu de consument zich steeds meer bewust wordt van de macht die zij hebben, ontwikkelingen ze een gun-factor voor de kleinere restaurateur en hotelier. Dat is in onze ogen een goede ontwikkeling.” Of het leidt tot een machtsafname van de grote partijen, is de vraag. De KHN verwacht met de tegenhangers een eerlijker speelveld voor de ondernemer de creëren. “Om het eerlijk ondernemen te stimuleren”, besluit Van de Kooij.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel Gastronomie
Martijn Struijk nieuwe maître sommelier restaurant Tribeca

Restaurant Tribeca, Heeze heeft Martijn Struijk aangetrokken als maître sommelier. Hij is per direct aangesloten om het team versterken. Claudia en Jan Sobecki: "We zijn superblij met de komst van Martijn. Hij zal ons zaalteam een nieuwe boost geven om zo op nog hoger niveau te kunnen pre ...

Achtergronden
Paskal Jakobsen doet eetcafé van de hand

De streetfoodbistro 'Hard en Ziel' van Bløf-zanger Paskal Jakobsen en zijn vrouw Door, die werd geopend in oktober 2018, gaat sluiten. Jakobsen en zijn vrouw runden Hard en Ziel met topchef Edwin Vinke van sterrenrestaurant De Kromme Watergang. Het Middelburgse eetcafé kende ze ...

Achtergronden Corona
Ingewijden: kabinet positiever over heropening terrassen

Het kabinet lijkt positiever gestemd over de mogelijkheid om op 28 april de terrassen te kunnen openen en de avondklok af te schaffen. Volgens ingewijden zijn de cijfers van de afgelopen dagen positiever dan verwacht. Het kabinet heeft besloten de cijfers daarom nog nauwgezet in de gaten te houden d ...

Personeel Gastronomie
Vital Awick nieuwe chef in Maastrichts culinair pareltje

Vital Awick heeft de afgelopen jaren gewerkt in diverse gerenommeerde zaken, zoals de Leuf in Ubachsberg, Rijks in Amsterdam en momenteel tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze waar hij werkt als keukenchef bij Jan Sobecki. Hij gaat zich onder Executive Chef Frank van Thiel volledig focussen op het ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ges ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse Sherry Show

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: