De Michelin Gids, TripAdvisor en TheFork lanceren een internationale strategische partnership 

3 december 2019 | Thijs Jacobs

De Michelin Gids heeft zijn krachten gebundeld met TripAdvisor en TheFork. Zij verbreden hiermee het aanbod voor gasten om een ideale dinerervaring te vinden, evenals een verbeterde toegang tot een bredere keuze aan hoogwaardige restaurants over de hele wereld. 

Michelin en TripAdvisor, met dochteronderneming TheFork, zijn een samenwerking op het gebied van content en licenties aangegaan om de expertise op het gebied van gastronomische selectie van de Michelin Gids te combineren met de kracht van TripAdvisor’s grote achterban en de geavanceerde reserveerservice van TheFork.

Alle 14.000 restaurants die door de inspecteurs van de Michelin Gids wereldwijd zijn geselecteerd, zullen duidelijk worden geïdentificeerd met hun ratings Star, Bib Gourmand en Plate-onderscheidingen op de TripAdvisor-website en app. Dit leidt tot een aanzienlijk verbeterde toegankelijkheid van de Michelin-selectie. Rond 4.000 restaurants in heel Europa zullen binnenkort toegankelijk en te reserveren zijn via TheFork en op het digitale platform van de Michelin Gids.

Bookatable in handen van TheFork

Bovendien heeft Michelin een overeenkomst getekend om Bookatable aan TheFork te verkopen. Met deze overname kan TheFork zijn bestaande markten consolideren en uitbreiden naar vijf nieuwe landen: het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Oostenrijk, Finland en Noorwegen. Dit betekent dat de 14.000 boekbare restaurants op Bookatable toetreden om te worden aangevuld tot de 67.000 restaurants die al te reserveren zijn via TheFork. Hierdoor ontstaat het grootste online boekingsplatform voor restaurants. De voorwaarden voor de overname van Bookatable zullen niet door TheFork bekend worden gemaakt.

Al bijna 120 jaar streeft de Michelin Gids ernaar de beste, onafhankelijke en meest betrouwbare informatie over restaurants aan te bieden, terwijl ze tegelijkertijd de lokale regio's en gastronomische tradities respecteert en het werk van gepassioneerde chef-koks promoot tot even gepassioneerde gasten. Vanwege het objectieve karakter van de criteria die door de inspecteurs van Michelin worden gebruikt, helpt de Michelin Gids ook de invloed van de gastronomische tradities van de wereld uit te breiden en het toerisme te vergroten.

Slagkracht vergroot

De samenwerking tussen de Michelin Gids, TripAdvisor en TheFork vergroot de zichtbaarheid van de chef-koks en restaurants die toebehoren aan de Michelin Gids aanzienlijk. De verwachting is dat het aantal reserveringen toeneemt dankzij de link naar 's werelds meest toonaangevende online boekingplatforms.

"Met onze meer dan 120 jaar ervaring in het maken van gastronomische gidsen die restaurant aanbevelingen bieden op basis van onafhankelijke, deskundige inspecteurs, biedt dit strategische partnerschap tussen Michelin en TripAdvisor een ongekende zichtbaarheid voor de vestigingen in de selecties van de Michelin Gids over de hele wereld", zei Scott Clark, lid van het uitvoerend comité van de Michelin-groep. "Door de unieke restaurantcuratie en selectiecriteria van de Michelin Gids te combineren met het uitgebreide reisplanningplatform van TripAdvisor, kunnen we de selecties van de Michelin Gids toegankelijk maken voor een veel groter aantal gasten over de hele wereld."

Samen zullen deze ambitieuze overeenkomsten het mogelijk maken om miljoenen consumenten de mogelijkheid te bieden gemakkelijk Michelin-geselecteerde restaurants op TheFork te identificeren en te reserveren. In ruil daarvoor zullen alle partners van TheFork-restaurants ook te reserveren zijn op de digitale platforms van de Michelingids, op: www.guide.michelin.com en App.

“We zijn blij om Bookatable by Michelin toe te voegen aan de TripAdvisor-familie. Deze overeenkomst stelt ons in staat ons bedrijf geografisch verder uit te breiden en tegelijkertijd een nog waardevollere service aan restaurants en gasten aan te bieden”, aldus Bertrand Jelensperger, senior vice president, TripAdvisor Restaurants en CEO, TheFork. "We zullen binnenkort door Michelin geselecteerde boekbare restaurants beter zichtbaar maken op onze platforms om onze gebruikers beter te bedienen en de juiste klanten naar elk restaurant te brengen."

Nu in 22 landen actief

TheFork en TripAdvisor bieden restaurants een enorm publiek van mensen die graag uit eten gaan. Dankzij de overname richt TheFork zich op foodies in 22 markten en richt zij zich meer op lokale consumenten, met meer dan 80.000 boekbare restaurants en 30 miljoen-plus maandelijkse bezoeken, terwijl TripAdvisor bijna 460 miljoen reizigers per maand helpt om betere reizen te plannen met behulp van meer dan 830 miljoen beoordelingen en beoordelingen van 8,6 miljoen accommodaties, restaurants, ervaringen, luchtvaartmaatschappijen en cruises. Deze virtuele bezoekers vormen een enorme pool van nieuwe klanten voor restaurants en kunnen hun inkomsten aanzienlijk beïnvloeden.

Volgens een recent onderzoek van Strategy &, een onderdeel van het PwC-netwerk, hebben de bedrijven samen in 2018 bijna $ 8 miljard aan inkomsten beïnvloed op zes onderzochte markten (Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk), en dit vertegenwoordigt meer dan 320 miljoen additionele maaltijden in restaurants.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: Michelin

"Waarin Nederland zich als gastronomisch land onderscheidt is duurzaamheid, de aandacht voor lokale producten, duurzame vis en eerlijk vlees. Daarin loopt Nederland echt een stapje voor op de buurlanden", aldus Michelin hoofdinspecteur Loens dit jaar tijdens de uitreiking van de sterren. ...

Interview
Reportage: Eetcafé Joos, De Bilt [video]

In juli 2015 opende eetcafé Joos haar deuren. Met buiten 56 zitplekken en binnen 30 zitplekken is het een van de meest bruisende eetcafés in de Bilt. Jolanda Wouters is de trotse eigenaar van Joos en vertelt in geuren en kleuren over haar ondernemerschap. Wanneer je binnen komt lope...

Achtergronden
Vaders missen verschoonplekken in de horeca

83% van de Nederlandse vaders met jonge kinderen heeft weleens meegemaakt dat er, op het moment dat de luier van zijn kindje vervangen moest worden, geen verschoonplek op een openbaar herentoilet aanwezig was, bijvoorbeeld in een restaurant of bij een tankstation. Twee derde van de vaders vindt ...

Culinair
Vis roken doe je zo

Het roken van voedsel is een kooktechniek waarbij voedsel in rook van smeulend hout wordt gehangen of gelegd. Van oudsher werd deze kooktechniek toegepast om voedsel te conserveren, waardoor het langer houdbaar was. Tegenwoordig gebeurt roken voornamelijk om de expliciete smaak over te brengen. Voor...

Awards
Edwin Hollanders maakt de Lekkerste Pannenkoek van 2020

Edwin Hollanders wordt twee keer eerste bij De Lekkerste Pannenkoek van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Hollanders krijg je 'm niet' niet alleen de eerste prijs van de proefjury, maar ook de kinderjuryprijs. Edwin werkt bij Pannenkoekenhuis De Perdstal in Venray. D...

Awards
Mitch Kramer maakt Het Lekkerste Frietje met topping van 2020

Mitch Kramer maakt Het Lekkerste Frietje met topping van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Sweet fries of mine' deze vooraanstaande vakwedstrijd. Mitch werkt bij Ter Marsch&Co uit Amsterdam en hij liet met zijn creatie zien wat er allemaal mogelijk is met zoeteaardap...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: