De Michelin Gids, TripAdvisor en TheFork lanceren een internationale strategische partnership 

3 december 2019 | Thijs Jacobs

De Michelin Gids heeft zijn krachten gebundeld met TripAdvisor en TheFork. Zij verbreden hiermee het aanbod voor gasten om een ideale dinerervaring te vinden, evenals een verbeterde toegang tot een bredere keuze aan hoogwaardige restaurants over de hele wereld. 

Michelin en TripAdvisor, met dochteronderneming TheFork, zijn een samenwerking op het gebied van content en licenties aangegaan om de expertise op het gebied van gastronomische selectie van de Michelin Gids te combineren met de kracht van TripAdvisor’s grote achterban en de geavanceerde reserveerservice van TheFork.

Alle 14.000 restaurants die door de inspecteurs van de Michelin Gids wereldwijd zijn geselecteerd, zullen duidelijk worden geïdentificeerd met hun ratings Star, Bib Gourmand en Plate-onderscheidingen op de TripAdvisor-website en app. Dit leidt tot een aanzienlijk verbeterde toegankelijkheid van de Michelin-selectie. Rond 4.000 restaurants in heel Europa zullen binnenkort toegankelijk en te reserveren zijn via TheFork en op het digitale platform van de Michelin Gids.

Bookatable in handen van TheFork

Bovendien heeft Michelin een overeenkomst getekend om Bookatable aan TheFork te verkopen. Met deze overname kan TheFork zijn bestaande markten consolideren en uitbreiden naar vijf nieuwe landen: het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Oostenrijk, Finland en Noorwegen. Dit betekent dat de 14.000 boekbare restaurants op Bookatable toetreden om te worden aangevuld tot de 67.000 restaurants die al te reserveren zijn via TheFork. Hierdoor ontstaat het grootste online boekingsplatform voor restaurants. De voorwaarden voor de overname van Bookatable zullen niet door TheFork bekend worden gemaakt.

Al bijna 120 jaar streeft de Michelin Gids ernaar de beste, onafhankelijke en meest betrouwbare informatie over restaurants aan te bieden, terwijl ze tegelijkertijd de lokale regio's en gastronomische tradities respecteert en het werk van gepassioneerde chef-koks promoot tot even gepassioneerde gasten. Vanwege het objectieve karakter van de criteria die door de inspecteurs van Michelin worden gebruikt, helpt de Michelin Gids ook de invloed van de gastronomische tradities van de wereld uit te breiden en het toerisme te vergroten.

Slagkracht vergroot

De samenwerking tussen de Michelin Gids, TripAdvisor en TheFork vergroot de zichtbaarheid van de chef-koks en restaurants die toebehoren aan de Michelin Gids aanzienlijk. De verwachting is dat het aantal reserveringen toeneemt dankzij de link naar 's werelds meest toonaangevende online boekingplatforms.

"Met onze meer dan 120 jaar ervaring in het maken van gastronomische gidsen die restaurant aanbevelingen bieden op basis van onafhankelijke, deskundige inspecteurs, biedt dit strategische partnerschap tussen Michelin en TripAdvisor een ongekende zichtbaarheid voor de vestigingen in de selecties van de Michelin Gids over de hele wereld", zei Scott Clark, lid van het uitvoerend comité van de Michelin-groep. "Door de unieke restaurantcuratie en selectiecriteria van de Michelin Gids te combineren met het uitgebreide reisplanningplatform van TripAdvisor, kunnen we de selecties van de Michelin Gids toegankelijk maken voor een veel groter aantal gasten over de hele wereld."

Samen zullen deze ambitieuze overeenkomsten het mogelijk maken om miljoenen consumenten de mogelijkheid te bieden gemakkelijk Michelin-geselecteerde restaurants op TheFork te identificeren en te reserveren. In ruil daarvoor zullen alle partners van TheFork-restaurants ook te reserveren zijn op de digitale platforms van de Michelingids, op: www.guide.michelin.com en App.

“We zijn blij om Bookatable by Michelin toe te voegen aan de TripAdvisor-familie. Deze overeenkomst stelt ons in staat ons bedrijf geografisch verder uit te breiden en tegelijkertijd een nog waardevollere service aan restaurants en gasten aan te bieden”, aldus Bertrand Jelensperger, senior vice president, TripAdvisor Restaurants en CEO, TheFork. "We zullen binnenkort door Michelin geselecteerde boekbare restaurants beter zichtbaar maken op onze platforms om onze gebruikers beter te bedienen en de juiste klanten naar elk restaurant te brengen."

Nu in 22 landen actief

TheFork en TripAdvisor bieden restaurants een enorm publiek van mensen die graag uit eten gaan. Dankzij de overname richt TheFork zich op foodies in 22 markten en richt zij zich meer op lokale consumenten, met meer dan 80.000 boekbare restaurants en 30 miljoen-plus maandelijkse bezoeken, terwijl TripAdvisor bijna 460 miljoen reizigers per maand helpt om betere reizen te plannen met behulp van meer dan 830 miljoen beoordelingen en beoordelingen van 8,6 miljoen accommodaties, restaurants, ervaringen, luchtvaartmaatschappijen en cruises. Deze virtuele bezoekers vormen een enorme pool van nieuwe klanten voor restaurants en kunnen hun inkomsten aanzienlijk beïnvloeden.

Volgens een recent onderzoek van Strategy &, een onderdeel van het PwC-netwerk, hebben de bedrijven samen in 2018 bijna $ 8 miljard aan inkomsten beïnvloed op zes onderzochte markten (Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk), en dit vertegenwoordigt meer dan 320 miljoen additionele maaltijden in restaurants.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download hier de corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Opening
Café Restaurant Soesterdal: all-electric

Op de voormalige vliegbasis Soesterberg is een ingetogen en duurzaam horecapaviljoen gerealiseerd, bestaande uit een café restaurant met terras, omringd door een natuurlijk speelbos en diverse speelplekken. Café Restaurant Soesterdal ligt aan de bosrand, met een weids uitzicht over ...

Economie Tech
Met Tikkie Check supersnel en eenvoudig afrekenen in horeca

Voor iedereen die op het terras of in een restaurant na een drankje of maaltijd snel en zonder tussenkomst van personeel de rekening wil betalen, biedt Tikkie Check vanaf nu de mogelijkheid in een handomdraai contactloos af te rekenen. Het enige dat je hoeft te doen, is de camera van je smartphon...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: