De Limonadefabriek: 15 jaar in Streefkerk

5 december 2016 | Jorien Slager

Met een feestelijk jubileummenu viert het drijvende restaurant de Limonadefabriek aan de oever van de Lek in Streefkerk deze en komende maanden zijn derde lustrum. Het restaurant van chef-kok Erik Hermans bestaat op 7 december precies 15 jaar.

Het succes begon rond de eeuwwisseling toen de eigenaren van het sterrenrestaurant de Gieser Wildeman een tweede zaak wilden beginnen en hun oog lieten vallen op een ponton met een chalet-achtige houten opbouw in de jachthaven van Streefkerk. Daar ging in december 2001 de Limonadefabriek van start.

‘Die naam hebben we heel vaak moeten uitleggen, want wij leken natuurlijk helemaal niet op een fabriek’, vertelt chef-kok en eigenaar van het restaurant Erik Hermans (42), ‘maar de chef van de Gieser Wildeman was ooit in Frankrijk in een restaurant geweest van meesterkok George Blanc, dat de Limonadefabriek heette. En zo wilde hij ook ooit een nieuwe zaak noemen’.

Erik Hermans was in die tijd de souschef in de keuken van de Gieser Wildeman in Noordeloos en de eigenaren vroegen hem om de Limonadefabriek op te zetten. Hermans is er nooit meer weggegaan, heeft er zich ontwikkeld tot een alom bejubelde topkok en is inmiddels al weer vele jaren eigenaar van het restaurant. Of zoals de Fransen dat zeggen, de ‘patron-cuisinier’.

Erik Hermans

Er is in vijftien jaar Limonadefabriek heel wat gebeurd. Het houten restaurant op het ponton in Streefkerk kraakte letterlijk in zijn voegen en begon over zijn houdbaarheidsdatum heen te raken. Er was een aantal keren verbouwd en vernieuwd, maar uitbreiden was uitgesloten.

Nieuwbouw was het sleutelwoord en na drie jaar voorbereiden en bouwen werd de oude Limonadefabriek weggesleept om vijf jaar geleden plaats te maken voor een nieuw drijvend hotel-restaurant. In een supermoderne architectuur, die met een zaagtand dak en een schoorsteen meteen het beeld oproept van een fabriek uit vroeger tijden.
In die vijftien jaar, waarin er natuurlijk ook tegenslag verwerkt moest worden, heeft de Limonadefabriek tot in de verre omtrek een bijzondere reputatie opgebouwd en behoort al jaren tot de vaste waarden op de hitlijsten van Nederlandse restaurants.

Het team in de keuken van Erik Hermans heeft zich dan ook laten uitdagen om van het Jubileummenu iets heel bijzonders te maken. ‘Het is een menu van vijftien gangen geworden’, licht Erik Hermans toe, ‘maar het zijn natuurlijk geen vijftien volle borden. Er zitten heel bijzondere, kleine tussengerechtjes bij en alles bij elkaar is het vergelijkbaar met zo’n zes tot zeven normale gangen. Maar nogmaals: heel bijzonder’.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: