De ideale locatie voor jouw nieuwe horecazaak

13 mei 2019 | Monique van Gevelt

Waar sta je over 1 jaar, 3 jaar of 10 jaar met jouw horecabedrijf? En wat heb jij voor ogen met jouw toekomst? Iedereen droomt, wenst of verlangt wel naar iets. Ook op zakelijk gebied. Ambities die je graag werkelijkheid ziet worden.

Het bepalen van de toekomst en koers daarnaartoe gaat de ene ondernemer makkelijk af, terwijl de ander wikt en weegt. Ik werk veel met ondernemers die in een groei- of veranderfase zitten en die aspiraties hebben voor hun toekomst. Ze willen hun bedrijf uitbreiden en optimaliseren, bedrijf nummer X opzetten of afscheid nemen van hun huidige horecazaak en een nieuw concept opstarten. Dikke kans op groeistuipen.

Want er zijn 1001 dingen waar je rekening mee moet houden. Of jouw financiële middelen toereikend zijn, je concept sterk genoeg is, de markt er klaar voor is en waar je goede medewerkers vindt. Groei en expansie hebben een grote impact op jouw leven en dat van je naasten. Dan ga je niet over een nacht ijs. Het begint al met de locatie. Laten wij die eens uitlichten:

Waarom deze locatie?

Het kan zijn dat je een concept in gedachten hebt en zoekt naar een passende locatie. Of je hebt een locatie en zoekt een passend concept.

Als het concept jouw uitgangspunt is, dan zal het gebouw en de locatie het concept moeten dienen. Is het bijvoorbeeld een A-locatie met veel passanten of juist een locatie waar je bewust naartoe moet rijden? Past de apparatuur in het gebouw, hoe is de routing, zijn er parkeerplaatsen? Andersom kan het zijn dat je een fantastische locatie vindt en je een concept voor die locatie en dat gebouw gaat ontwikkelen.

Maak een lijst van alle belangrijke aspecten waar een locatie aan moet voldoen. En bepaal wat de 5 doorslaggevende punten zijn voor een GO. Zo haal je de emotie uit de beslissing. En als een locatie dan niet voldoet aan jouw criteria, doe het dan niet. Ook al moet je langer zoeken.

Wat kost deze locatie?

Maak een goede calculatie en budgettering. Wat verwacht je aan omzet, wat wordt je kostenstructuur en hoeveel hou je over aan het eind van de streep? Zet meerdere scenario’s naast elkaar en ga nooit uit van een zogenaamd ‘best case scenario’, maar ben eerder realistisch en sceptisch. De huur moet in balans zijn met de te realiseren omzet. Ben niet te rooskleurig over omzetten, want je hangt als je huur in verhouding te hoog blijkt.

Wat staat er nou echt in het huurcontract?

Bestudeer het contract grondig, inclusief de kleine lettertjes. Laat er een professional naar kijken. Het venijn zit vaak in de voorwaarden of zinsconstructies waar je als leek snel overheen leest. Maak geen aannames dat het wel snor zit en geloof de wederpartij niet op hun blauwe ogen. De verhuurder heeft zelden dezelfde belangen als jij. Alle afspraken horen zwart op wit vastgelegd. Dit is cruciaal om fatsoenlijk te kunnen ondernemen.

Zorg ook dat de huurperiode niet te kort of te lang is. Zo kan het zijn dat je net lekker gaat draaien en het omslagpunt bereikt op het moment dat je huurcontract afloopt. Dat is niet het fijnste moment om je huurcontract te heronderhandelen, want de verhuurder ziet kansen om de huur te verhogen. Probeer opties en mogelijkheden in het huurcontract op te nemen, zodat je kan manoeuvreren.

Wat mag op deze locatie?

Een locatie mag dan wel perfect lijken, maar of die dat is moet nog blijken. Controleer altijd dat wat je van plan bent wel mág en kán op die plek. Check bij de gemeente wat voor vergunningen nodig zijn en wat het bestemmingsplan is. Hoe is de relatie met de buurt en wat voor verdere haken en ogen kleven er aan de locatie. Je zal niet de eerste zijn die een groot terras ambieert, maar de vergunning niet rond krijgt omdat de buren een procedure starten.

Of je nou een briljant concept hebt bedacht of je iets zoekt voor een bewezen formule, locatie is een belangrijke factor. Niet dat je altijd moet gaan voor een toplocatie. Er zijn bewijzen genoeg dat een sterk concept op een derderangs locatie goed kan uitpakken. Het gaat erom dat de plek optimaal is om jouw droom en ambitie te laten slagen.

Over Monique

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies (link: https://vangevelt.nl) en founding partner bij HorecaMonitor. (link: https://www.horecamonitor.nl). Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy (link: https://hm-academy.nl) op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bocuse d'Or
Jarno Eggen jurylid Bocuse d'Or Nederland

Inmiddels is bekend dat naast de voorzitter Soenil Bahadoer, Moshik Roth een van de juryleden is tijdens de Nederlandse finale van Bocuse d'Or. Maar ook Jarno Eggen van Restaurant de Groene Lantaarn mag samen met de heren beoordelen wie van de finalisten het meest geschikt is om Nederland culina...

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Columns
Column Sico de Moel: Gezond uit eten

"Voor mij graag een salade van pruimtomaat en avocado en de kwartel met zoete aardappel. En heeft u ook frites van zoete aardappel?" Meneer was helemaal gestopt met suikers en at nog maar zo weinig mogelijk koolhydraten. Zoete aardappel was veel gezonder dan gewone frieten. "en wat...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Mensen
Bavaria viert 300-jarig bestaan

Brouwerij Bavaria bestaat dit jaar 300 jaar en viert dat het hele jaar met verschillende festiviteiten. Afgelopen weekend werd het jubileum gevierd samen met ruim 200 prijswinnaars en relaties – tijdens het ultieme Bavaria feestweekend in Nederland. Hiervoor startten eerder dit jaar winacties ...

Achtergronden Tech
Ook restaurants moeten innoveren: “Wie nu nog op papier werkt, loopt hopeloos achter”

Zelfs in onze sector, die op zich als vrij traditioneel te boek staat, maken we inmiddels gebruik van technologische hulpmiddelen. Het zijn babystapjes, toegegeven, maar wie anno nu de personeelsplanning nog in excel bijhoudt en de recepturen in een kladblok noteert, loopt hopeloos achter. Ik bev...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: