De ideale locatie voor jouw nieuwe horecazaak

13 mei 2019 | Monique van Gevelt

Waar sta je over 1 jaar, 3 jaar of 10 jaar met jouw horecabedrijf? En wat heb jij voor ogen met jouw toekomst? Iedereen droomt, wenst of verlangt wel naar iets. Ook op zakelijk gebied. Ambities die je graag werkelijkheid ziet worden.

Het bepalen van de toekomst en koers daarnaartoe gaat de ene ondernemer makkelijk af, terwijl de ander wikt en weegt. Ik werk veel met ondernemers die in een groei- of veranderfase zitten en die aspiraties hebben voor hun toekomst. Ze willen hun bedrijf uitbreiden en optimaliseren, bedrijf nummer X opzetten of afscheid nemen van hun huidige horecazaak en een nieuw concept opstarten. Dikke kans op groeistuipen.

Want er zijn 1001 dingen waar je rekening mee moet houden. Of jouw financiële middelen toereikend zijn, je concept sterk genoeg is, de markt er klaar voor is en waar je goede medewerkers vindt. Groei en expansie hebben een grote impact op jouw leven en dat van je naasten. Dan ga je niet over een nacht ijs. Het begint al met de locatie. Laten wij die eens uitlichten:

Waarom deze locatie?

Het kan zijn dat je een concept in gedachten hebt en zoekt naar een passende locatie. Of je hebt een locatie en zoekt een passend concept.

Als het concept jouw uitgangspunt is, dan zal het gebouw en de locatie het concept moeten dienen. Is het bijvoorbeeld een A-locatie met veel passanten of juist een locatie waar je bewust naartoe moet rijden? Past de apparatuur in het gebouw, hoe is de routing, zijn er parkeerplaatsen? Andersom kan het zijn dat je een fantastische locatie vindt en je een concept voor die locatie en dat gebouw gaat ontwikkelen.

Maak een lijst van alle belangrijke aspecten waar een locatie aan moet voldoen. En bepaal wat de 5 doorslaggevende punten zijn voor een GO. Zo haal je de emotie uit de beslissing. En als een locatie dan niet voldoet aan jouw criteria, doe het dan niet. Ook al moet je langer zoeken.

Wat kost deze locatie?

Maak een goede calculatie en budgettering. Wat verwacht je aan omzet, wat wordt je kostenstructuur en hoeveel hou je over aan het eind van de streep? Zet meerdere scenario’s naast elkaar en ga nooit uit van een zogenaamd ‘best case scenario’, maar ben eerder realistisch en sceptisch. De huur moet in balans zijn met de te realiseren omzet. Ben niet te rooskleurig over omzetten, want je hangt als je huur in verhouding te hoog blijkt.

Wat staat er nou echt in het huurcontract?

Bestudeer het contract grondig, inclusief de kleine lettertjes. Laat er een professional naar kijken. Het venijn zit vaak in de voorwaarden of zinsconstructies waar je als leek snel overheen leest. Maak geen aannames dat het wel snor zit en geloof de wederpartij niet op hun blauwe ogen. De verhuurder heeft zelden dezelfde belangen als jij. Alle afspraken horen zwart op wit vastgelegd. Dit is cruciaal om fatsoenlijk te kunnen ondernemen.

Zorg ook dat de huurperiode niet te kort of te lang is. Zo kan het zijn dat je net lekker gaat draaien en het omslagpunt bereikt op het moment dat je huurcontract afloopt. Dat is niet het fijnste moment om je huurcontract te heronderhandelen, want de verhuurder ziet kansen om de huur te verhogen. Probeer opties en mogelijkheden in het huurcontract op te nemen, zodat je kan manoeuvreren.

Wat mag op deze locatie?

Een locatie mag dan wel perfect lijken, maar of die dat is moet nog blijken. Controleer altijd dat wat je van plan bent wel mág en kán op die plek. Check bij de gemeente wat voor vergunningen nodig zijn en wat het bestemmingsplan is. Hoe is de relatie met de buurt en wat voor verdere haken en ogen kleven er aan de locatie. Je zal niet de eerste zijn die een groot terras ambieert, maar de vergunning niet rond krijgt omdat de buren een procedure starten.

Of je nou een briljant concept hebt bedacht of je iets zoekt voor een bewezen formule, locatie is een belangrijke factor. Niet dat je altijd moet gaan voor een toplocatie. Er zijn bewijzen genoeg dat een sterk concept op een derderangs locatie goed kan uitpakken. Het gaat erom dat de plek optimaal is om jouw droom en ambitie te laten slagen.

Over Monique

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies (link: https://vangevelt.nl) en founding partner bij HorecaMonitor. (link: https://www.horecamonitor.nl). Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy (link: https://hm-academy.nl) op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Awards
Nederlandse biersommeliers in top 50 op het WK Biersommelier

Op het WK voor biersommeliers in Rimini (IT) zijn de drie deelnemers van het Nederlandse team alle drie in de top 50 geëindigd. Nog niet eerder deed er een Nederlands team mee met de prestigieuze competitie. Het WK wordt elke twee jaar gehouden. Dit jaar ging de winst voor het eerst naar een vr...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: