De ideale locatie voor jouw nieuwe horecazaak

13 mei 2019 | Monique van Gevelt

Waar sta je over 1 jaar, 3 jaar of 10 jaar met jouw horecabedrijf? En wat heb jij voor ogen met jouw toekomst? Iedereen droomt, wenst of verlangt wel naar iets. Ook op zakelijk gebied. Ambities die je graag werkelijkheid ziet worden.

Het bepalen van de toekomst en koers daarnaartoe gaat de ene ondernemer makkelijk af, terwijl de ander wikt en weegt. Ik werk veel met ondernemers die in een groei- of veranderfase zitten en die aspiraties hebben voor hun toekomst. Ze willen hun bedrijf uitbreiden en optimaliseren, bedrijf nummer X opzetten of afscheid nemen van hun huidige horecazaak en een nieuw concept opstarten. Dikke kans op groeistuipen.

Want er zijn 1001 dingen waar je rekening mee moet houden. Of jouw financiële middelen toereikend zijn, je concept sterk genoeg is, de markt er klaar voor is en waar je goede medewerkers vindt. Groei en expansie hebben een grote impact op jouw leven en dat van je naasten. Dan ga je niet over een nacht ijs. Het begint al met de locatie. Laten wij die eens uitlichten:

Waarom deze locatie?

Het kan zijn dat je een concept in gedachten hebt en zoekt naar een passende locatie. Of je hebt een locatie en zoekt een passend concept.

Als het concept jouw uitgangspunt is, dan zal het gebouw en de locatie het concept moeten dienen. Is het bijvoorbeeld een A-locatie met veel passanten of juist een locatie waar je bewust naartoe moet rijden? Past de apparatuur in het gebouw, hoe is de routing, zijn er parkeerplaatsen? Andersom kan het zijn dat je een fantastische locatie vindt en je een concept voor die locatie en dat gebouw gaat ontwikkelen.

Maak een lijst van alle belangrijke aspecten waar een locatie aan moet voldoen. En bepaal wat de 5 doorslaggevende punten zijn voor een GO. Zo haal je de emotie uit de beslissing. En als een locatie dan niet voldoet aan jouw criteria, doe het dan niet. Ook al moet je langer zoeken.

Wat kost deze locatie?

Maak een goede calculatie en budgettering. Wat verwacht je aan omzet, wat wordt je kostenstructuur en hoeveel hou je over aan het eind van de streep? Zet meerdere scenario’s naast elkaar en ga nooit uit van een zogenaamd ‘best case scenario’, maar ben eerder realistisch en sceptisch. De huur moet in balans zijn met de te realiseren omzet. Ben niet te rooskleurig over omzetten, want je hangt als je huur in verhouding te hoog blijkt.

Wat staat er nou echt in het huurcontract?

Bestudeer het contract grondig, inclusief de kleine lettertjes. Laat er een professional naar kijken. Het venijn zit vaak in de voorwaarden of zinsconstructies waar je als leek snel overheen leest. Maak geen aannames dat het wel snor zit en geloof de wederpartij niet op hun blauwe ogen. De verhuurder heeft zelden dezelfde belangen als jij. Alle afspraken horen zwart op wit vastgelegd. Dit is cruciaal om fatsoenlijk te kunnen ondernemen.

Zorg ook dat de huurperiode niet te kort of te lang is. Zo kan het zijn dat je net lekker gaat draaien en het omslagpunt bereikt op het moment dat je huurcontract afloopt. Dat is niet het fijnste moment om je huurcontract te heronderhandelen, want de verhuurder ziet kansen om de huur te verhogen. Probeer opties en mogelijkheden in het huurcontract op te nemen, zodat je kan manoeuvreren.

Wat mag op deze locatie?

Een locatie mag dan wel perfect lijken, maar of die dat is moet nog blijken. Controleer altijd dat wat je van plan bent wel mág en kán op die plek. Check bij de gemeente wat voor vergunningen nodig zijn en wat het bestemmingsplan is. Hoe is de relatie met de buurt en wat voor verdere haken en ogen kleven er aan de locatie. Je zal niet de eerste zijn die een groot terras ambieert, maar de vergunning niet rond krijgt omdat de buren een procedure starten.

Of je nou een briljant concept hebt bedacht of je iets zoekt voor een bewezen formule, locatie is een belangrijke factor. Niet dat je altijd moet gaan voor een toplocatie. Er zijn bewijzen genoeg dat een sterk concept op een derderangs locatie goed kan uitpakken. Het gaat erom dat de plek optimaal is om jouw droom en ambitie te laten slagen.

Over Monique

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies (link: https://vangevelt.nl) en founding partner bij HorecaMonitor. (link: https://www.horecamonitor.nl). Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy (link: https://hm-academy.nl) op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Bier Wijn
Alcoholvrije drank verkopen na 20.00 uur, mag dat?

Er mag na 20.00 uur geen alcohol verkocht worden gedurende de periode van de 'gedeeltelijke lockdown' die door het kabinet is ingesteld. Niet door supermarkten, niet door slijters, maar ook niet door horecazaken die bezorgen. In veel supermarkten zijn de gangpaden waar alcohol staat vanaf 20 ...

Bezorgen
Wat kost bezorgen via Thuisbezorgd?

Bezorgen is, nu de horeca gesloten is, de reddingsboei waar veel restaurants zich aan vastklampen. Niet altijd zonder succes, want de Nederlander heeft de weg naar de bezorgsites en -apps goed weten te vinden. In het derde kwartaal heeft Just Eat Takeaway, waar Thuisbezorgd toe behoort, een groei va ...

Food Vega
Vleesconsumptie stijgt in 2019

De vleesconsumptie in Nederland is in 2019 voor het tweede jaar op rij gestegen. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de vleesconsumptie van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. “Alles schreeuwt om vermindering van de vleesconsumptie. Klimaat, stikstof, ontbossing, ...

Wet- en regelgeving Vega
IKEA, Unilever en 250.000 burgers tegen ‘vegaburgerverbod’

Vandaag stemt het Europees parlement over het ‘vegaburgerverbod’. Een petitie tegen het verbod, op initiatief van ProVeg, werd ruim 250.000 keer ondertekend. Daarnaast spraken tal van Europese milieu-organisaties, consumentenorganisaties én voedselgiganten als Unilever en IKEA zic ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: