De foodtrends tijdens Koningsdag: dit bestelt Nederland

24 april 2020 | Thijs Jacobs

Waar Nederlanders in 2017 en 2018 nog een gezond maaltje bestelden tijdens Koningsdag, zijn hamburgers en snacks in 2019 populairder geworden op de jaarlijkse feestdag. Dat blijkt uit cijfers van maaltijdplatform Deliveroo. Op basis van data* van Deliveroo van de Koningsdagen van de afgelopen jaren ziet het bedrijf een trend in welk type eten Nederlanders het meest bestelden op de verjaardag van de koning. 

Anders dan anders

Dit jaar wordt dit feestelijke moment op een andere manier gevierd dan normaal. Waar iedereen op 27 april massaal de straat op ging voor de kleedjesmarkt of een feestje, is het nu van belang dat we juist binnen blijven. Toch proberen velen deze dag alsnog feestelijk te maken, en ook Deliveroo helpt hier graag een handje bij. Speciaal voor deze heugelijke dag hebben meer dan 80 restaurants een Koningsdag-product aan hun menukaart toegevoegd. Via Deliveroo bestel je bijvoorbeeld bij HEMA in Amsterdam, Leiden en Den Haag de welbekende oranjetompouce, heeft The Flying Dutchman een AbriKoning-cocktail en kan je bij de Frietboutique terecht voor een familie snack-pack met Koningsdag-milkshakes. 

De afgelopen jaren...

Het grootste oranjefeest maakte Nederlanders hongerig en dorstig, zo blijkt uit data van de afgelopen jaren. In de aanloop naar Koningsdag zag Deliveroo een stijging van 53% in de bestellingen van alcohol. In tegenstelling tot het biertje wat de koning zelf graag nuttigt, had het Nederlandse volk het meeste zin in een wijntje of prosecco. Op de avond voor Kongingsdag, Koningsnacht, was het afgelopen jaren voor velen ook al feest. Deliveroo zag dan een piek in het aantal bestellingen en dan met name het aantal latenight-bestellingen van snacks. Dit schoot omhoog met maar liefst 61%.

Waar hebben we zin in?

Voorgaande jaren hielden Nederlanders het tijdens de feestdag over het algemeen gezond. Zo waren de meesten te porren voor een poké bowl of een halve kip. In 2019 was er een omslag te zien in het type bestellingen, toen gingen de meesten toch voor een heerlijke cheeseburger of een kazige pizza met extra mozzarella. Daarnaast kregen we ook steeds meer zin in comfortfood gedurende de dag, met een stijging van 24% in bestellingen van burgers en 70% meer friet.

Ook in het aantal vegetarische bestellingen was een grote stijging (56%) te zien, populair in deze categorie waren met name de vegetarische pita gyros en de vega(cheese)burgers. 

De volgende ochtend

Wanneer alle Nederlanders op de 28e langzaam ontwaken na een hele dag feest te hebben gevierd, hadden ze maar in één ding zin: een goed ontbijt! Dit was ook te zien in de besteldata van voorgaande jaren, in 2019 was er zelfs een boost van 222% voor ontbijtbestellingen. Mensen hadden op deze dag het meeste zin in broodachtig ontbijt, zoals panini’s, bagels en stokbroden. Ook waren vloeibare ontbijtjes populair, zoals ontbijtshakes, en neigden ze juist ook meer naar dranken als sapjes en diverse koffie’s. Alleen in Amsterdam deden ze dat vorig jaar anders, daar haalden mensen Burger King en pizza in huis voor ontbijt. 

*Deze data is gebaseerd op de bestellingen in de steden waar Deliveroo tot en met Koningsdag 2019 actief was: Amsterdam, Arnhem, Breda, Delft, Den Bosch, Den Haag, Scheveningen, Eindhoven, Haarlem, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg en Utrecht. Inmiddels zijn daar Almere, Amstelveen, Apeldoorn, Enschede, Hoofddorp en Maastricht aan toegevoegd.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Nice 'n Easy
''Natuurlijk kopen we weleens voorgesneden uitjes in''

Of je convenience- of gemaksproducten gebruikt in de keuken is vaak afhankelijk van het type restaurant waarin je werkt en welke volumes je draait. We benaderden verschillende chefs die in uiteenlopende restaurants werken en zij vertellen je meer over hoe zij werken. Peter Postma is chef-kok en m...

Culinair Internationaal Bocuse d'Or
17 deelnemers aan de Europese finale Bocuse d'Or Europe

Van 15 tot 16 oktober nemen 17 Europese landen deel aan Bocuse d'Or Europe in Tallinn, Estland om zich te kwalificeren voor de grote wereldfinale die plaatsvindt op 1 en 2 juni 2021 in Lyon (Frankrijk). Aanvankelijk hadden 24 landen zich aangemeld. Na de eerste selectie bleven er 20 over, er ...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: