Dé trendgroente van 2017: bloemkool

24 juli 2017 | Thijs Jacobs

Bloemkool wordt gezien als het nieuwe witte goud. De groente verschijnt werkelijk overal op het menu en de horeca is daarbij geen uitzondering. In salades, als risotto, geroosterd, gefrituurd, gegrild of als pizzabodem… Bloemkool kan op uiteenlopende manieren bereid worden. 

De populariteit van bloemkool, en van groente in het algemeen, komt niet uit de lucht vallen. Vlees wordt door steeds meer Nederlanders achterwege gelaten bij de maaltijd en foodwatchers voorspellen dat dit in 2017 nog meer gaat gebeuren. Het advies van het Voedingscentrum is om minimaal 250 gram groente per persoon per dag te consumeren. 

Bloemkoolcouscous en ‘golden milk’
Een populaire bereidingswijze is bloemkoolcouscous. In een keukenmachine wordt de bloemkool kleingemaakt, waarna er bloemkoolcouscous ontstaat. Waarom juist de bloemkool zo in opkomst is? De groente is goed en goedkoop verkrijgbaar, bevat weinig calorieën en koolhydraten en veel vezels, vitamine C, foliumzuur en kalium. Wanneer je écht helemaal trendy wil zijn, dan combineer je bloemkool met kurkuma. De gele specerij is in de Verenigde Staten al enige tijd helemaal hot, voornamelijk omdat het een ingrediënt is dat in ‘golden milk’ zit. Golden milk is plantaardige melk met gember en kurkuma. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

trends
Premiumisatie, toegankelijkheid en bewust consumeren: dé trends van 2019

Diageo, wereldleider op het vlak van gedistilleerde dranken met een buitengewone portfolio waaronder de whisky's van Johnnie Walker, ziet voor 2019 drie grote trends. De eerste, premiumization, waarbij de consument voor het nuttigen van betaalbare luxe kiest. Deze trend werd al enkele jaren gele...

Economie KHN
KHN in actie tegen boete op tijdelijk werk

‘Zo werkt het niet’. Onder dat motto komen ondernemers uit de horeca en andere branches vanaf vandaag in actie tegen maatregelen in de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). Deze nieuwe wet maakt tijdelijk werk, en werk dat niet elke maand hetzelfde aantal uren is, duurder. Seizoensarbeid of ...

Awards F&B
De 10 genomineerden voor AF&BM F&B Professional of the Year

Jaarlijks gaat de Association of Food & Beverage Management (AF&BM) op zoek naar dé F&B Professional of the Year. Dit is die professional die gastheer/-vrouw pur sang is en die dag in dag uit laat zien dat hij/zij met aanstekelijk enthousiasme een echte motivator en coach is voor ...

Columns Starten in de horeca
Audio-column: Verslavend Genieten

Monique van Gevelt schrijft al enige tijd columns voor onze website, waarbij ondernemen centraal staat. De horeca is immers een business die niet voor iedereen weggelegd is, en zeker niet op zakelijk vlak. Voor onze websites spreekt Monique ook audio-columns in. Dit keer met het onderwerp 'Ve...

Food Advertorial
Nieuw bezorgconcept voor friet

De markt voor thuisbezorging is het snelst groeiende segment binnen de totale foodmarkt, en kan een enorme bijdrage leveren aan de omzet van uw restaurant. Volgens het FoodService Instituut Nederland zal deze groei zeker tot in 2025 nog sterk aanhouden. Friet speelt een grote rol in het aanbod va...

Amsterdam Achtergronden
De Gouden Reael: al 200 jaar een begrip in Amsterdam

De Gouden Reael is al jaren een begrip, maar voor veel Amsterdammers nog een echte 'hidden gem'. Het restaurant is gevestigd in een prachtig zeventiende-eeuws pand en gelegen op het historisch Realeneiland in Amsterdam. Sinds deze zomer heeft De Gouden Reael twee nieuwe eigenaren. Doel is om...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: