Column: lef loont!

12 december 2018 | Monique van Gevelt

Als restaurateur wil je natuurlijk bij de tijd blijven, zodat je je gasten kan blijven verrassen. Dus je bezoekt horecabeurzen, je leest de jaarlijkse trendrapporten en je maakt zo nu en dan een inspiratiebezoek aan een hippe stad.

Om je heen kijkend kom je bijna om in de trends. De ene trend is nog niet passé of er komen er tien voor in de plaats. Op gebied van interieur, ingrediënten, presentatie, techniek, duurzaamheid en ontwerp. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wat nieuws aan de horizon. Ben je een van eersten die een trend spot en inzet in zijn horecazaak, dan maak je een ‘statement’ naar je gasten. ‘Hier moet je zijn, dit is vernieuwend en spannend.’ Als je snel durft te handelen en niet bang bent om anders te zijn, dan word je vaak als voorloper gezien. En dat kan je erg aantrekkelijk maken.

Maar stap je later in en adopteer je een trend in een vergaand stadium, dan moet je goed de impact van zo’n verandering in je restaurant inschatten. Ben jij de eerste in jouw omgeving? Past deze trend bij je zaak en je klandizie? Of sla je de plank compleet mis?

Want als je te laat instapt, kan die trend alweer gemeengoed zijn. Zoals veel groen in de zaak, leren schorten, biologisch en lokale ingrediënten, houten planken of krijtborden. Wat ooit apart was, is nu normaal. Als je het laatste restaurant bent die een trend oppakt, dan ben je eerder een ‘wannabe’ of een imitator. Iemand die anderen achternaloopt en te voorspelbaar is.

Té gemakkelijk

Het is heel gemakkelijk om mee te liften op succesvolle trends. Grote kans dat het aanslaat omdat dergelijke concepten en trends zich hebben bewezen. Maar houd er rekening mee dat algemene trends maar beperkt houdbaar zijn. Ze waaien over en worden alledaags. Je populariteit zal van korte duur zijn als je niet blijft veranderen en uitdagen.

Als je een ander concept te gek vindt, dan denk je al snel dat het ook bij jou zal passen. Maar daar kun je weleens de deksel op de neus krijgen. Het is een té makkelijke weg, die van de minste weerstand en weinig creativiteit. Als je een restaurantconcept wilt dat langer meegaat dan zal je er je eigen draai aan moeten geven. Want als je iets van een ander kopieert, kopieer je ook de fouten mee.

Hoe ga jij je eigen stempel drukken op je bedrijf? Hoe word je onderscheidend genoeg zodat je goede prijzen kunt vragen? En wat maakt jouw bedrijf woest aantrekkelijk zodat je de juiste mensen naar je toe trekt? En dan heb ik het niet alleen over gasten.

Medewerkers werken graag in een tof bedrijf

Het komende half jaar mag ik mijn bijdrage leveren aan een totaal vernieuwend concept. Het is niet te kopiëren en getuigt van lef. Ja, ik moet zeggen, ze hebben ballen. En dat blijkt nu al uit hun wervingscampagne. Deze spat van het scherm af, spreekt hun doelgroep aan én trekt daarom ook potentiële medewerkers aan.

Er zijn weinig ondernemers die beseffen dat medewerkers tegenwoordig ook een doelgroep vormen waar je je op moet richten. Net als het verleiden van potentiële gasten, zal je ook gekwalificeerde medewerkers moeten verleiden.

Dat hebben ze hier goed in de smiezen. Waar andere bedrijven met pijn en moeite een sollicitant over de vloer krijgen, ontvingen zij binnen een week een bulk aan kwalitatief goede kandidaten. Natuurlijk is het daarna zorg dat ze hun beloftes waarmaken. Dit is enkel stap 1 in het bouwen van een goed team.

Je onderscheiden van de concurrentie is meer dan je stinkende best doen door fantastisch te koken, mooie drankjes te serveren of de beste gastvrijheid aan je gasten te geven. Het is vooral lef hebben en dapper zijn. De kracht ligt namelijk in anders te durven zijn.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bezorgen Coronacrisis
Deliveroo betaalt restaurants dagelijks

Deliveroo betaalt vanaf vandaag haar restaurants dagelijks. Op deze manier kunnen restaurants het geld dat ze verdiend hebben via de leveringen van maaltijden al binnen één dag op hun rekening krijgen. Door middel van dagelijkse betalingen biedt Deliveroo extra onderst...

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, dagboek in crisistijd: Pasen en inspiratie

De rust is wat wedergekeerd. Alles went, en ook onze nieuwe status als afhaalrestaurant in deze tijden went. Daar moesten we wel elke dag aan sleutelen en schaven. Nu we één gerecht per dag hebben zit er een beter ritme en een betere flow in de dagen. Heerlijk! Als je iets nieuws do...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Ondernemen Coronacrisis
Tips voor restaurants: Zo ga je de crisis te lijf [Liveblog]

Alle drink,- en eetgelegenheden in Nederland zijn minstens tot en met 6 april 2020 gesloten. Een zware periode voor de de horecaondernemers en -medewerkers. Door het hele land onstaan in deze donkere dagen prachtige initiatieven om de branche overeind te houden. 'We are in this together'. ...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: 'Thuiskunstenaars'

Afgelopen zaterdagavond knalden we alle driegangenmenu’s eruit. Het was prachtig! Toen wij om een uur of acht klaar waren met alle pakketten uitgeven en bezorgen, kreeg ik direct de eerste appjes binnen met filmpjes en foto’s van mensen die de gerechten zelf hadden opgemaakt. In de &...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: