Column: lef loont!

12 december 2018 | Monique van Gevelt

Als restaurateur wil je natuurlijk bij de tijd blijven, zodat je je gasten kan blijven verrassen. Dus je bezoekt horecabeurzen, je leest de jaarlijkse trendrapporten en je maakt zo nu en dan een inspiratiebezoek aan een hippe stad.

Om je heen kijkend kom je bijna om in de trends. De ene trend is nog niet passé of er komen er tien voor in de plaats. Op gebied van interieur, ingrediënten, presentatie, techniek, duurzaamheid en ontwerp. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wat nieuws aan de horizon. Ben je een van eersten die een trend spot en inzet in zijn horecazaak, dan maak je een ‘statement’ naar je gasten. ‘Hier moet je zijn, dit is vernieuwend en spannend.’ Als je snel durft te handelen en niet bang bent om anders te zijn, dan word je vaak als voorloper gezien. En dat kan je erg aantrekkelijk maken.

Maar stap je later in en adopteer je een trend in een vergaand stadium, dan moet je goed de impact van zo’n verandering in je restaurant inschatten. Ben jij de eerste in jouw omgeving? Past deze trend bij je zaak en je klandizie? Of sla je de plank compleet mis?

Want als je te laat instapt, kan die trend alweer gemeengoed zijn. Zoals veel groen in de zaak, leren schorten, biologisch en lokale ingrediënten, houten planken of krijtborden. Wat ooit apart was, is nu normaal. Als je het laatste restaurant bent die een trend oppakt, dan ben je eerder een ‘wannabe’ of een imitator. Iemand die anderen achternaloopt en te voorspelbaar is.

Té gemakkelijk

Het is heel gemakkelijk om mee te liften op succesvolle trends. Grote kans dat het aanslaat omdat dergelijke concepten en trends zich hebben bewezen. Maar houd er rekening mee dat algemene trends maar beperkt houdbaar zijn. Ze waaien over en worden alledaags. Je populariteit zal van korte duur zijn als je niet blijft veranderen en uitdagen.

Als je een ander concept te gek vindt, dan denk je al snel dat het ook bij jou zal passen. Maar daar kun je weleens de deksel op de neus krijgen. Het is een té makkelijke weg, die van de minste weerstand en weinig creativiteit. Als je een restaurantconcept wilt dat langer meegaat dan zal je er je eigen draai aan moeten geven. Want als je iets van een ander kopieert, kopieer je ook de fouten mee.

Hoe ga jij je eigen stempel drukken op je bedrijf? Hoe word je onderscheidend genoeg zodat je goede prijzen kunt vragen? En wat maakt jouw bedrijf woest aantrekkelijk zodat je de juiste mensen naar je toe trekt? En dan heb ik het niet alleen over gasten.

Medewerkers werken graag in een tof bedrijf

Het komende half jaar mag ik mijn bijdrage leveren aan een totaal vernieuwend concept. Het is niet te kopiëren en getuigt van lef. Ja, ik moet zeggen, ze hebben ballen. En dat blijkt nu al uit hun wervingscampagne. Deze spat van het scherm af, spreekt hun doelgroep aan én trekt daarom ook potentiële medewerkers aan.

Er zijn weinig ondernemers die beseffen dat medewerkers tegenwoordig ook een doelgroep vormen waar je je op moet richten. Net als het verleiden van potentiële gasten, zal je ook gekwalificeerde medewerkers moeten verleiden.

Dat hebben ze hier goed in de smiezen. Waar andere bedrijven met pijn en moeite een sollicitant over de vloer krijgen, ontvingen zij binnen een week een bulk aan kwalitatief goede kandidaten. Natuurlijk is het daarna zorg dat ze hun beloftes waarmaken. Dit is enkel stap 1 in het bouwen van een goed team.

Je onderscheiden van de concurrentie is meer dan je stinkende best doen door fantastisch te koken, mooie drankjes te serveren of de beste gastvrijheid aan je gasten te geven. Het is vooral lef hebben en dapper zijn. De kracht ligt namelijk in anders te durven zijn.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download hier de corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Opening
Café Restaurant Soesterdal: all-electric

Op de voormalige vliegbasis Soesterberg is een ingetogen en duurzaam horecapaviljoen gerealiseerd, bestaande uit een café restaurant met terras, omringd door een natuurlijk speelbos en diverse speelplekken. Café Restaurant Soesterdal ligt aan de bosrand, met een weids uitzicht over ...

Economie Tech
Met Tikkie Check supersnel en eenvoudig afrekenen in horeca

Voor iedereen die op het terras of in een restaurant na een drankje of maaltijd snel en zonder tussenkomst van personeel de rekening wil betalen, biedt Tikkie Check vanaf nu de mogelijkheid in een handomdraai contactloos af te rekenen. Het enige dat je hoeft te doen, is de camera van je smartphon...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: