Column: lef loont!

12 december 2018 | Monique van Gevelt

Als restaurateur wil je natuurlijk bij de tijd blijven, zodat je je gasten kan blijven verrassen. Dus je bezoekt horecabeurzen, je leest de jaarlijkse trendrapporten en je maakt zo nu en dan een inspiratiebezoek aan een hippe stad.

Om je heen kijkend kom je bijna om in de trends. De ene trend is nog niet passé of er komen er tien voor in de plaats. Op gebied van interieur, ingrediënten, presentatie, techniek, duurzaamheid en ontwerp. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wat nieuws aan de horizon. Ben je een van eersten die een trend spot en inzet in zijn horecazaak, dan maak je een ‘statement’ naar je gasten. ‘Hier moet je zijn, dit is vernieuwend en spannend.’ Als je snel durft te handelen en niet bang bent om anders te zijn, dan word je vaak als voorloper gezien. En dat kan je erg aantrekkelijk maken.

Maar stap je later in en adopteer je een trend in een vergaand stadium, dan moet je goed de impact van zo’n verandering in je restaurant inschatten. Ben jij de eerste in jouw omgeving? Past deze trend bij je zaak en je klandizie? Of sla je de plank compleet mis?

Want als je te laat instapt, kan die trend alweer gemeengoed zijn. Zoals veel groen in de zaak, leren schorten, biologisch en lokale ingrediënten, houten planken of krijtborden. Wat ooit apart was, is nu normaal. Als je het laatste restaurant bent die een trend oppakt, dan ben je eerder een ‘wannabe’ of een imitator. Iemand die anderen achternaloopt en te voorspelbaar is.

Té gemakkelijk

Het is heel gemakkelijk om mee te liften op succesvolle trends. Grote kans dat het aanslaat omdat dergelijke concepten en trends zich hebben bewezen. Maar houd er rekening mee dat algemene trends maar beperkt houdbaar zijn. Ze waaien over en worden alledaags. Je populariteit zal van korte duur zijn als je niet blijft veranderen en uitdagen.

Als je een ander concept te gek vindt, dan denk je al snel dat het ook bij jou zal passen. Maar daar kun je weleens de deksel op de neus krijgen. Het is een té makkelijke weg, die van de minste weerstand en weinig creativiteit. Als je een restaurantconcept wilt dat langer meegaat dan zal je er je eigen draai aan moeten geven. Want als je iets van een ander kopieert, kopieer je ook de fouten mee.

Hoe ga jij je eigen stempel drukken op je bedrijf? Hoe word je onderscheidend genoeg zodat je goede prijzen kunt vragen? En wat maakt jouw bedrijf woest aantrekkelijk zodat je de juiste mensen naar je toe trekt? En dan heb ik het niet alleen over gasten.

Medewerkers werken graag in een tof bedrijf

Het komende half jaar mag ik mijn bijdrage leveren aan een totaal vernieuwend concept. Het is niet te kopiëren en getuigt van lef. Ja, ik moet zeggen, ze hebben ballen. En dat blijkt nu al uit hun wervingscampagne. Deze spat van het scherm af, spreekt hun doelgroep aan én trekt daarom ook potentiële medewerkers aan.

Er zijn weinig ondernemers die beseffen dat medewerkers tegenwoordig ook een doelgroep vormen waar je je op moet richten. Net als het verleiden van potentiële gasten, zal je ook gekwalificeerde medewerkers moeten verleiden.

Dat hebben ze hier goed in de smiezen. Waar andere bedrijven met pijn en moeite een sollicitant over de vloer krijgen, ontvingen zij binnen een week een bulk aan kwalitatief goede kandidaten. Natuurlijk is het daarna zorg dat ze hun beloftes waarmaken. Dit is enkel stap 1 in het bouwen van een goed team.

Je onderscheiden van de concurrentie is meer dan je stinkende best doen door fantastisch te koken, mooie drankjes te serveren of de beste gastvrijheid aan je gasten te geven. Het is vooral lef hebben en dapper zijn. De kracht ligt namelijk in anders te durven zijn.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
BAZOOKA opent in de Kauwgomballenfabriek.

Je moet maar durven, midden in de lockdown een horecazaak openen. Het team van House of Watt (Elsa Jonker, Thomas Reekers en Felix Bekkers) doen het. “Je kan ook op de bank gaan zitten, wachten tot het voorbij is en dan hopen dat je nog bestaat”, aldus Elsa Jonker, één van ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

Corona
Download: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Voor het werk mogen mensen wel de straat op. Het bezorgen van maaltijden is toegestaan mits de bezorger zowel een 'Werkgev ...

Mensen
JRE-Nederland gaat samenwerken met Maxxium, Ninaber van Eyben en Chef's Farm

Op 13 januari j.l. was Restaurant Villa la Ruche in Voorburg de locatie waar Voorzitter Marko Karelse met trots namens het bestuur de overeenkomst tekende met de nieuwe JRE Partner Maxxium. Vanuit Maxxium was Etienne Hoek aanwezig om de overeenkomst te tekenen. Uiteraard werd er getoost op een mooie ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Interview Longread
BookDinners: van reserveringsplatform naar online marketingpartner voor restaurants

Inmiddels is het platform van BookDinners bij veel restaurateurs bekend, maar niet iedereen weet dat de propositie van het bedrijf is verschoven. Niet alleen vanwege corona, vertelt Paul Wiertz van BookDinners: “Al in eind 2019 waren we bezig met ons nieuwe model, gericht op de ideale online g ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: