Column: lef loont!

12 december 2018 | Monique van Gevelt

Als restaurateur wil je natuurlijk bij de tijd blijven, zodat je je gasten kan blijven verrassen. Dus je bezoekt horecabeurzen, je leest de jaarlijkse trendrapporten en je maakt zo nu en dan een inspiratiebezoek aan een hippe stad.

Om je heen kijkend kom je bijna om in de trends. De ene trend is nog niet passé of er komen er tien voor in de plaats. Op gebied van interieur, ingrediënten, presentatie, techniek, duurzaamheid en ontwerp. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wat nieuws aan de horizon. Ben je een van eersten die een trend spot en inzet in zijn horecazaak, dan maak je een ‘statement’ naar je gasten. ‘Hier moet je zijn, dit is vernieuwend en spannend.’ Als je snel durft te handelen en niet bang bent om anders te zijn, dan word je vaak als voorloper gezien. En dat kan je erg aantrekkelijk maken.

Maar stap je later in en adopteer je een trend in een vergaand stadium, dan moet je goed de impact van zo’n verandering in je restaurant inschatten. Ben jij de eerste in jouw omgeving? Past deze trend bij je zaak en je klandizie? Of sla je de plank compleet mis?

Want als je te laat instapt, kan die trend alweer gemeengoed zijn. Zoals veel groen in de zaak, leren schorten, biologisch en lokale ingrediënten, houten planken of krijtborden. Wat ooit apart was, is nu normaal. Als je het laatste restaurant bent die een trend oppakt, dan ben je eerder een ‘wannabe’ of een imitator. Iemand die anderen achternaloopt en te voorspelbaar is.

Té gemakkelijk

Het is heel gemakkelijk om mee te liften op succesvolle trends. Grote kans dat het aanslaat omdat dergelijke concepten en trends zich hebben bewezen. Maar houd er rekening mee dat algemene trends maar beperkt houdbaar zijn. Ze waaien over en worden alledaags. Je populariteit zal van korte duur zijn als je niet blijft veranderen en uitdagen.

Als je een ander concept te gek vindt, dan denk je al snel dat het ook bij jou zal passen. Maar daar kun je weleens de deksel op de neus krijgen. Het is een té makkelijke weg, die van de minste weerstand en weinig creativiteit. Als je een restaurantconcept wilt dat langer meegaat dan zal je er je eigen draai aan moeten geven. Want als je iets van een ander kopieert, kopieer je ook de fouten mee.

Hoe ga jij je eigen stempel drukken op je bedrijf? Hoe word je onderscheidend genoeg zodat je goede prijzen kunt vragen? En wat maakt jouw bedrijf woest aantrekkelijk zodat je de juiste mensen naar je toe trekt? En dan heb ik het niet alleen over gasten.

Medewerkers werken graag in een tof bedrijf

Het komende half jaar mag ik mijn bijdrage leveren aan een totaal vernieuwend concept. Het is niet te kopiëren en getuigt van lef. Ja, ik moet zeggen, ze hebben ballen. En dat blijkt nu al uit hun wervingscampagne. Deze spat van het scherm af, spreekt hun doelgroep aan én trekt daarom ook potentiële medewerkers aan.

Er zijn weinig ondernemers die beseffen dat medewerkers tegenwoordig ook een doelgroep vormen waar je je op moet richten. Net als het verleiden van potentiële gasten, zal je ook gekwalificeerde medewerkers moeten verleiden.

Dat hebben ze hier goed in de smiezen. Waar andere bedrijven met pijn en moeite een sollicitant over de vloer krijgen, ontvingen zij binnen een week een bulk aan kwalitatief goede kandidaten. Natuurlijk is het daarna zorg dat ze hun beloftes waarmaken. Dit is enkel stap 1 in het bouwen van een goed team.

Je onderscheiden van de concurrentie is meer dan je stinkende best doen door fantastisch te koken, mooie drankjes te serveren of de beste gastvrijheid aan je gasten te geven. Het is vooral lef hebben en dapper zijn. De kracht ligt namelijk in anders te durven zijn.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Culinair
In beeld: Feestelijke opening Amber Garden, True Chinese Cuisine

Amber Garden, onderdeel van de internationale 'Yisheng Group' heeft gisteren haar deuren in Amstelveen op feestelijke wijze geopend. Eigenaar, Stark Li, derde generatie gerespecteerde Chinese restaurateurs, opende samen met Facility Manager, Ronald Ting, restaurant Amber Garden in het gezels...

Culinair
Chris Naylor geslaagd voor Meesterproef SVH Meesterkok 

Op maandag 23 september jl. is Chris Naylor, chefkok bij Restaurant Vermeer * in Amsterdam, geslaagd voor zijn Meesterproef SVH Meesterkok. Chris wordt hiermee na zijn inauguratie de 148ste SVH Meesterkok van Nederland. Prestatie op Meesterlijk niveau SVH Meesterkoks Marc van Gulick (Landgoe...

Interview Longread
Dit stel bouwde een lunchroom en B&B in een modern kasteel

De Buytenplaets is een ‘brasserij’ en B&B in een van de modernste wijken van Rijswijk en omstreken. Wanneer je aan komt rijden, verrijst er ineens een soort van kasteel midden tussen de prachtige nieuwbouwwoningen. Dat imposante gebouw is de verwezenlijking van de droom van Laura Bro...

Vlees Vega
Nederlanders eten weer meer vlees, mede door de horeca

Nieuwe cijfers van de Wageningen Universiteit over de vleesconsumptie doen bij velen de wenkbrauwen fronsen. We blijken namelijk weer meer vlees te eten in Nederland. De uitkomst van het onderzoek, in opdracht van Stichting Wakker Dier, is anders dan het onderzoek van RIR, dat slechts anderhalve maa...

Awards Bocuse d'Or
Marco van der Wijngaard winnaar Bocuse d'Or Nederland 2019 

Tijdens de vakbeurs Gastvrij Rotterdam is Marco van der Wijngaard van restaurant ’t Amsterdammertje* in Loenen aan de Vecht de winnaar geworden van de Nederlandse finale Bocuse d’Or. Hij gaat Nederland vertegenwoordigen tijdens de Europese finale in Tallinn in juni 2020. Vijf kandidat...

Culinair
5&33 trapt truffelseizoen af

Goed nieuws voor alle truffel lovers! Het nieuwe truffelseizoen staat weer voor de deur en dat betekent dat restaurant 5&33 weer volledig in het teken van de truffel staat. De jaarlijkse 5&33 truffel kick-off is dit jaar in samenwerking met chefs Freek van Noortwijk en Guillaume de Beer. Van...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: