Column: lef loont!

12 december 2018 | Monique van Gevelt

Als restaurateur wil je natuurlijk bij de tijd blijven, zodat je je gasten kan blijven verrassen. Dus je bezoekt horecabeurzen, je leest de jaarlijkse trendrapporten en je maakt zo nu en dan een inspiratiebezoek aan een hippe stad.

Om je heen kijkend kom je bijna om in de trends. De ene trend is nog niet passé of er komen er tien voor in de plaats. Op gebied van interieur, ingrediënten, presentatie, techniek, duurzaamheid en ontwerp. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wat nieuws aan de horizon. Ben je een van eersten die een trend spot en inzet in zijn horecazaak, dan maak je een ‘statement’ naar je gasten. ‘Hier moet je zijn, dit is vernieuwend en spannend.’ Als je snel durft te handelen en niet bang bent om anders te zijn, dan word je vaak als voorloper gezien. En dat kan je erg aantrekkelijk maken.

Maar stap je later in en adopteer je een trend in een vergaand stadium, dan moet je goed de impact van zo’n verandering in je restaurant inschatten. Ben jij de eerste in jouw omgeving? Past deze trend bij je zaak en je klandizie? Of sla je de plank compleet mis?

Want als je te laat instapt, kan die trend alweer gemeengoed zijn. Zoals veel groen in de zaak, leren schorten, biologisch en lokale ingrediënten, houten planken of krijtborden. Wat ooit apart was, is nu normaal. Als je het laatste restaurant bent die een trend oppakt, dan ben je eerder een ‘wannabe’ of een imitator. Iemand die anderen achternaloopt en te voorspelbaar is.

Té gemakkelijk

Het is heel gemakkelijk om mee te liften op succesvolle trends. Grote kans dat het aanslaat omdat dergelijke concepten en trends zich hebben bewezen. Maar houd er rekening mee dat algemene trends maar beperkt houdbaar zijn. Ze waaien over en worden alledaags. Je populariteit zal van korte duur zijn als je niet blijft veranderen en uitdagen.

Als je een ander concept te gek vindt, dan denk je al snel dat het ook bij jou zal passen. Maar daar kun je weleens de deksel op de neus krijgen. Het is een té makkelijke weg, die van de minste weerstand en weinig creativiteit. Als je een restaurantconcept wilt dat langer meegaat dan zal je er je eigen draai aan moeten geven. Want als je iets van een ander kopieert, kopieer je ook de fouten mee.

Hoe ga jij je eigen stempel drukken op je bedrijf? Hoe word je onderscheidend genoeg zodat je goede prijzen kunt vragen? En wat maakt jouw bedrijf woest aantrekkelijk zodat je de juiste mensen naar je toe trekt? En dan heb ik het niet alleen over gasten.

Medewerkers werken graag in een tof bedrijf

Het komende half jaar mag ik mijn bijdrage leveren aan een totaal vernieuwend concept. Het is niet te kopiëren en getuigt van lef. Ja, ik moet zeggen, ze hebben ballen. En dat blijkt nu al uit hun wervingscampagne. Deze spat van het scherm af, spreekt hun doelgroep aan én trekt daarom ook potentiële medewerkers aan.

Er zijn weinig ondernemers die beseffen dat medewerkers tegenwoordig ook een doelgroep vormen waar je je op moet richten. Net als het verleiden van potentiële gasten, zal je ook gekwalificeerde medewerkers moeten verleiden.

Dat hebben ze hier goed in de smiezen. Waar andere bedrijven met pijn en moeite een sollicitant over de vloer krijgen, ontvingen zij binnen een week een bulk aan kwalitatief goede kandidaten. Natuurlijk is het daarna zorg dat ze hun beloftes waarmaken. Dit is enkel stap 1 in het bouwen van een goed team.

Je onderscheiden van de concurrentie is meer dan je stinkende best doen door fantastisch te koken, mooie drankjes te serveren of de beste gastvrijheid aan je gasten te geven. Het is vooral lef hebben en dapper zijn. De kracht ligt namelijk in anders te durven zijn.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
‘Gastvrij Arnhem’ eerste centrale registratie tool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Economie Corona
Aantal opgeheven horecavestigingen in 2020 hoger dan ooit

In de Randstad zijn in 2020 relatief veel vestigingen van bedrijven opgeheven. In de regio’s Haarlem en Groot-Amsterdam ging het om ruim 6,5 procent van alle bedrijfsvestigingen. In 2020 was zowel het aantal opheffingen als oprichtingen van bedrijfsvestigingen het hoogst sinds het begin van de ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Wet- en regelgeving Corona
Burgemeesters willen terrassen graag weer openen

Steeds meer burgemeesters scharen zich achter de oproep van burgemeester Halsema (Amsterdam) om de terrassen weer te openen. Dit zou het beter mogelijk maken om de buitenruimte optimaal en gecontroleerd te kunnen gebruiken, met inachtneming van de coronamaatregelen. In veel steden werd het de afg ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: