Checklist voor goederenontvangst

19 juli 2017 | Thijs Jacobs

Als horecaondernemer ontvang je geregeld goederen van je leveranciers. Niet voor niets staat in de Hygiënecode beschreven hoe en waarom goederen bij ontvangst geïnspecteerd dienen te worden. Dit is vooral belangrijk vanwege de hygiëne en kwaliteit van de beperkt houdbare levensmiddelen.

Checklist beoordeling goederen

1.    Meet de temperatuur van enkele producten uit de levering met een thermometer, zodat je weet of het op de juiste temperatuur is aangeleverd

2.    Controleer de kwaliteit van het ingrediënt of product (versheid, kleur, geur) door middel van zien, ruiken en/of proeven

3.    Beoordeel of de verpakking schoon en heel is (ook kratten)

4.    Beoordeel of het etiket aanwezig en leesbaar is 

5.    Beoordeel of de houdbaarheidsdatum (THT, TGT) aanwezig is en of deze voldoende lang is

6.    Accepteer geen versproducten (waaronder zuivel, bewerkte groenten en fruit, schelp- en weekdieren, vis, vlees en vleeswaren, wild en gevogelte) met een temperatuur warmer dan 7 graden Celsius

7.    Accepteer geen pluimvee met een temperatuur warmer dan 4 graden Celsius

8.    Diepvriesproducten: accepteer geen producten van -15 graden Celsius of warmer. Producten tussen -15 en -18 graden Celsius direct invriezen tot -18 graden Celsius of kouder. Producten warmer dan -15 graden Celsius, maar kouder dan 7 graden Celsius mogen als werkvoorraad worden gebruikt

9.    Voor onbewerkte groenten en fruit gelden geen temperatuureisen 

10.    Dagvers gebak en dagverse vlaaien mogen op de dag van bereiding ongekoeld worden ontvangen, overeenkomstig het bewaaradvies van uw leverancier. Nat gebak, rijstevlaai en vlaaien die zijn afgewerkt met bederfelijke ingrediënten mogen niet ongekoeld worden ontvangen

Bron: Hygiënecode voor de horeca

LU2019

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wijn Rotterdam
Net open: wijnbar met meer dan 70 wijnen per glas en tappen doe je zelf

Blijdorp is binnenkort een hotspot rijker. In september opent Walsjérôt haar deuren op het Bentinckplein in Rotterdam. De wijnbar werkt volgens een uniek concept waarbij je je eigen wijn kan tappen. Met de keuze voor een slok, een heel of een half glas van meer dan 70 wijnen kunnen zowe...

Opening Utrecht
Nieuwste horecalocatie van Utrecht geopend

Drukke dagen in de keuken, nieuwe soepproevers en een volgeboekt hotel: de opening van Utrechts eerste soepbar Soep-er, én van de negen sfeervolle kamers van het bovengelegen logement Petit Beijers is een feit. Op zondag 12 juli openden horecaondernemers Janine en Tom hun deuren aan Vismarkt ...

Culinair Wijn
Sterrenrestaurant Da Vinci lanceert eigen wijn van Limburgse wijndomeinen

Sterrenrestaurant Da Vinci in Maasbracht heeft een bijzondere Limburgse wijn gelanceerd. De witte wijn is gemaakt van Chardonnay van Wijngaard Kruisboom en van Souvignier Gris van Wijndomein St. Martinus. De ‘Cuvée Da Pé’ is gevinifieerd door Stan Beurskens van St. Martinus...

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Amsterdam Opening
Joris Bijdendijk en Renaissance Koepelkerk openen tijdelijk restaurant

De Amsterdamse chef Joris Bijdendijk gaat ‘on tour’ met het keukenteam van RIJKS® en serveert een 5-gangen menu in de historische kerk. Tijdens de eerste editie van Koepelkerk X RIJKS®, op 15 augustus, wordt de kerk van het Renaissance Amsterdam Hotel getransformeerd tot restaura...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: