CBS: Toerismesector blijft groeien

21 augustus 2017 | Thijs Jacobs

De toeristische bestedingen stegen in 2016 bijna 4 procent en lagen ruim 27 procent hoger dan in 2010. De waarde van deze bestedingen bedraagt inmiddels 75,7 miljard euro. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken.

Buitenlandse toerist drijfveer achter groei

Toeristen uit het buitenland stuwen de groei van de toerismesector. In 2016 gaven buitenlandse toeristen 21 miljard euro uit in Nederland, 1,3 miljard euro (bijna 7 procent)meer dan in het jaar daarvoor. Het aantal overnachtingen van buitenlandse toeristen was ruim 6 procent hoger dan in 2015. 

Daarnaast hebben meer buitenlandse toeristen een accommodatie of (vlieg)ticket geboekt bij of via een Nederlands bedrijf. Een groot deel van deze toeristen reisde niet daadwerkelijk naar Nederland, maar Nederlandse bedrijven verdienden wel aan deze boekingen. 

Ook Nederlanders hebben als toeristen in eigen land meer geld uitgegeven aan vakanties, uitjes en overige recreatie zoals sporten en funshoppen. Zij besteedden hieraan 45 miljard euro in 2016, 1,5 miljard euro (ruim 3 procent) meer dan in 2015.

Toerismesector steeds belangrijker voor economie

In 2016 is de toerismesector goed voor een toegevoegde waarde van 24,8 miljard euro. In 2010 lag dit met 17,3 miljard euro ruim 43 procent lager.

De toerismesector is de afgelopen jaren harder gegroeid dan de economie. Hierdoor is het aandeel van de toerismesector in de toegevoegde waarde gestegen van 3,0 procent in 2010 naar 3,9 procent in 2016.

641 duizend banen

Het aantal banen in de toerismesector steeg in 2016 met 2,1 procent naar 641 duizend. Dit staat gelijk aan een stijging van ruim 13 duizend banen. Het aantal banen in de Nederlandse economie steeg vorig jaar met 1,0 procent. Het aandeel van de toerismesector in het totaal aantal banen nam daarmee verder toe naar 6,4 procent. 

Het aantal werkzame personen in de toerismesector steeg met 2 procent naar 542 duizend mensen. Veel mensen in de toerismesector hebben een deeltijdbaan. Omgerekend naar voltijdbanen was de sector in 2016 goed voor 389 duizend banen.

Ongeveer driekwart van het werk in de toerismesector bestaat uit banen in karakteristieke toerismebranches zoals de horeca, luchtvaart, reisorganisaties- en bemiddeling en kunst en cultuur. Het resterende kwart zijn banen in onder meer de detailhandel, het openbaar vervoer en de taxibranche.  

Het arbeidsvolume nam in 2016 in alle activiteiten binnen de toerismesector toe ten opzichte van 2015. Het arbeidsvolume in de horeca liet met ruim 4 procent de grootste stijging zien. Ten opzichte van 2010 is het arbeidsvolume in de horeca met 20 procent toegenomen.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Culinair
Talentvolle koks strijden in Amersfoort om prestigieuze titel

Zes jonge en talentvolle chefs gaan maandag 18 februari bij Leerhotel Het Klooster in Amersfoort de strijd met elkaar aan tijdens de Jeunes Chefs Rôtisseurs Competition 2019. De winnaar is niet alleen de beste van Nederland, maar plaatst zich ook voor de internationale finale in het Canadese C...

Column David Bakker
Column: gluten-noten-lactose-intolerantie

Veel horecaondernemers hebben een intolerantie-allergie; een allergie tegen mensen met een intolerantie. De vraag: “Moeten wij nog rekening houden met een intolerantie of allergie?”, is na “Wat mag ik voor u inschenken”, “Zal ik uw jas ophangen?” en “Smaakt ...

Opening Lunchroom
Hudson Bar & Kitchen lanceert lunch & bakery concept in Leiden

De Amerikaanse restaurantketen Hudson Bar & Kitchen, lanceert het lunch & bakery concept Hudson Coffee. De eerste vestiging van Hudson Coffee is geopend aan de nieuwe Beestenmarkt 23 in Leiden, tegenover de Lammermarktgarage en direct naast het 1,5 jaar geleden geopende Hudson restaurant. De...

Amsterdam Culinair
Restaurant The Gaia presenteert eerste gerechten

Begin maart opent The Gaia officieel haar deuren aan het Rembrandtplein in Amsterdam. Met een lounge, restaurant en (late night) bar weet chef Ayt Erdogan (De Nederlanden*, Mariënhof) op gastronomische wijze een traditionele kookfilosofie tijdloos te maken. In lunch, diner en bites. De smak...

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: