Blog URBN FOLKS: het team klaarstomen

15 november 2018 | Jeannine Sok

De RestaurantKrant volgt de ervaringen van ondernemer Martijn van den Hurk en gastoloog Jeannine Sok uit Nijmegen. Maandelijks plaatsen we een blog over de ontwikkelingen en hun ervaringen, ze houden jou op de hoogte van de opening van een nieuw merk in Nijmegen tegenover het station -  URBN FOLKS.

Na het pop-up avontuur van URBN FOLKS  begint de verbouwing. Alles wordt grondig aangepakt en in de URBN FOLKS Brand identiteit gebracht: de mooie houten vloer krijgt een nieuw leven, de bar een make-over, de lambrisering een nieuwe kleur, de aankleding van de muren wordt anders en het akoestisch plafond moet voor een harmonieus geluid zorgen. Over ieder detail is nagedacht. Vaak is de akoestiek in een horecabedrijf een probleem en een reden waarom gasten wegblijven, daarom is daar goed in geïnvesteerd. Gelukkig hadden we op het raam gezet ‘Opening soon’, want zoals iedere ondernemer weet, duurt een verbouwing altijd langer dan je eigenlijk zou willen. Dus een gouden tip: noem nooit een datum wanneer je open gaat.

Ondertussen gaan wij door met de conceptuele invulling; het bouwen aan een nieuw horecabedrijf en een nieuw merk. Er komt veel bij kijken en wat wij erg belangrijk vinden is dat onze collega’s weten waar URBN FOLKS voor staat, zodat zij dat kunnen vertalen naar onze gasten. Ons concept is gebaseerd op het oorspronkelijke Franse Brasserie gedachtegoed met een internationale touch, een sfeervolle ontmoetingsplek met inspirerende events.

Team bouwen

Via sociale media laten we weten dat we op zoek zijn naar koks. We krijgen maar moeizaam reacties binnen. Uiteraard gaan we zelf ook ons netwerk inzetten en dat werpt al snel z’n vruchten af. De eerste medewerkers zijn aangenomen voor de afwas en bediening. Via via lopen de sollicitaties voor koks inmiddels binnen. Een enthousiaste afwasser komt solliciteren, maar wij vinden haar meteen meer geschikt om in de bediening te komen werken, dat zien wij in één oogopslag. Het karakter is vaak zeker zo belangrijk als competentie. Het vak leren we haar wel. Het gaat in eerste instantie om houding en gedrag. Onze vakkennis van de afgelopen 30 jaar gaan we met haar delen. We kiezen bewust voor een divers team. Ervaren en onervaren mensen nemen we aan, van verschillende leeftijden, fulltimers en parttimers. Binnen een maand zijn we rond met het basisteam, collega’s met veel ervaring en nieuwe bijzondere collega’s met veel potentie. Om heel eerlijk te zijn, zijn we daar best heel trots op. Zeker gezien de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Nog voor de zogenaamde soft-opening gaan we starten om het team te trainen.

Kennis delen is vermenigvuldigen

Het begint met goede koffie: één van de symbolen van gastvrijheid. De eerste training van het team is een basistraining bij onze koffiepartner Buscaglione in Breukelen. Het is leuk om te zien hoe divers de medewerkers zich gedragen en hoe de chemie is die tussen hen ontstaat. Terwijl de verbouwing doorgaat, trainen wij het team vervolgens op gastvrijheid.

Hoe ga je met je gasten om?

Wij vinden het belangrijk dat het team inspeelt op de behoefte van de gast, zodat ze een positief verhaal gaan vertellen over de ervaringen bij URBN FOLKS. Wij willen dat gasten zich op hun gemak voelen en genieten van de authentieke gerechten. Dat kan alleen als medewerkers weten hoe ze met gasten omgaan en kennis hebben van de producten die we serveren. De training over wijn is op een zeer verrassende wijze, een lesje over smaakervaring en beleving. Uiteraard proeft het team tijdens een andere trainingssessie de eerste gerechten die op de menukaart staan en luisteren ze met veel aandacht naar chef-kok Koen. Leuk om te vertellen is dat we een bijzondere connaisseur in ons midden hebben met een bijzondere restaurant reputatie in en rond Nijmegen maar daar later meer over.  

Try-out

Terwijl de verbouwing nog in volle gang is, besluiten we toch op het laatste moment om onze eerste event door te laten gaan. Voor de medewerkers en een paar genodigden. Op een bouwvloer en tussen de verfblikken luisteren en proeven de gasten naar het verhaal van de Italiaanse wijnmaker uit Puglia. Het is een groot succes, een bijzondere wijntraining en een mooie try-out hoe we de events kunnen organiseren als we daadwerkelijk geopend zijn.

Soft opening

Ja, het is gelukt. Begin oktober openden we de deuren en gingen we verder met het trainen van de medewerkers op de werkvloer. We hebben gekozen voor een ‘soft opening’ zodat we alle zaken goed kunnen nalopen en de puntjes op de i zetten. We luisteren goed naar feedback van gasten en ervaren hoe het een en ander in de praktijk daadwerkelijk verloopt. Op naar de Grand Opening. Wij zijn er inmiddels bijna helemaal klaar voor!

Vrijdag 16 november is de officiële opening en presenteren we de nieuwe kaart.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Bier Wijn
Alcoholvrije drank verkopen na 20.00 uur, mag dat?

Er mag na 20.00 uur geen alcohol verkocht worden gedurende de periode van de 'gedeeltelijke lockdown' die door het kabinet is ingesteld. Niet door supermarkten, niet door slijters, maar ook niet door horecazaken die bezorgen. In veel supermarkten zijn de gangpaden waar alcohol staat vanaf 20 ...

Bezorgen
Wat kost bezorgen via Thuisbezorgd?

Bezorgen is, nu de horeca gesloten is, de reddingsboei waar veel restaurants zich aan vastklampen. Niet altijd zonder succes, want de Nederlander heeft de weg naar de bezorgsites en -apps goed weten te vinden. In het derde kwartaal heeft Just Eat Takeaway, waar Thuisbezorgd toe behoort, een groei va ...

Food Vega
Vleesconsumptie stijgt in 2019

De vleesconsumptie in Nederland is in 2019 voor het tweede jaar op rij gestegen. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de vleesconsumptie van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. “Alles schreeuwt om vermindering van de vleesconsumptie. Klimaat, stikstof, ontbossing, ...

Wet- en regelgeving Vega
IKEA, Unilever en 250.000 burgers tegen ‘vegaburgerverbod’

Vandaag stemt het Europees parlement over het ‘vegaburgerverbod’. Een petitie tegen het verbod, op initiatief van ProVeg, werd ruim 250.000 keer ondertekend. Daarnaast spraken tal van Europese milieu-organisaties, consumentenorganisaties én voedselgiganten als Unilever en IKEA zic ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: