Belgische chef beklaagt zich over onbeschofte gasten

18 september 2017 | Thijs Jacobs

Sam van Houcke, de chef van restaurant Onder de Toren in het Belgische Hansbeke, beklaagde zich op Facebook over enkele wel zeer onbeschofte gasten. Hij riep op om het bericht te delen. Op zijn Facebookpagina schreef hij het volgende:

'Beste dame die gisteren in ons restaurant kwam dineren.
Wanneer u deze ochtend, waarschijnlijk met een ferme kater, wakker wordt hoop ik dat u zich realiseert dat uw gedrag ronduit onbeschoft was en het niet ok is mijn personeel tot huilen toe uit te schelden.

Onder de Toren, het kleine restaurant in het even kleine dorp is een plaats waar mensen komen om gastronomisch te genieten. En in eerste instantie leek u hier ook voor te komen. Toen bleek er iets niet naar uw wens te zijn, waar wij als team direct een oplossing voor zochten. Dit weerhield er u echter niet van om mijn zaalpersoneel, incl mijn vrouw, verder uit te schelden voor het volledige restaurant. De opmerkingen vlogen in het rond en u hield een advocaat-waardige pleidooi voor de andere restaurantbezoekers. Tot mijn grote verbazing werd mijn vrouw ineens voor de 2de maal de huid vol gescholden omdat zij bij het brengen van de rekening geen korting gaf omdat de klant had aangegeven cash te willen betalen en geen nood had aan een btw briefje. Als zelfstandigen onder elkaar was het bijzonder klantonvriendelijk om dit niet te doen, beweerde de heer in kwestie. Zelf nadat hem werd uitgelegd dat wij werken met de officiële kassa en sowieso altijd een btw bon geven en alles geregistreerd staat in het kassasysteem. Na 2u aan een stuk uitgescholden te worden, was dit voor mijn vrouw de druppel. Gekraakt en huilend stond ze in mijn keuken, niet meer wetende wat te moeten doen. Al 11 jaar werk ik samen met Stefanie in een restaurant, nog NOOIT heb ik haar weten huilen omdat een klant haar zo behandelde!!!!

Daarom wil ik u graag even verduidelijken dat ik en mijn collega’s in de horeca elke dag met hart en ziel werken om hun klanten een aangename tijd te bezorgen. Door de grote variëteit aan mensen waarmee wij werken is onze job bijzonder uitdagend. Er mag nooit iets foutlopen, wil dat zeggen dat dat nooit gebeurd? Zeker niet, dat zou een utopie zijn. Wij zijn ook maar mensen, mensen met een passie! Mensen die zich elke dag inzetten om het onze restaurantbezoekers, net zoals u, naar hun zin te maken.

Ik hoop dat door deze brief u beseft dat de manier waarop u gisteren mijn personeel behandeld heeft niet door de beugel kan en ook zij een minimum aan respect verdienen! Meer zelf ik heb immens veel respect dat zij deze avond opnieuw zich 100% zullen inzetten voor onze nieuwe gasten terwijl dit incident zeker nog niet verteerd zal zijn.

Verder nog een fijn weekend gewenst
Sam
Restaurant Onder de Toren

Sharen mag want ALLE horecapersoneel verdient RESPECT!'

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Amerikaanse franchiseketen Wayback Burgers gaat uitbreiden in Nederland

Sinds december 2018 is de Amerikaanse franchiseketen Wayback Burgers gevestigd in Nederland. Na ruim een jaar succesvol te hebben gedraaid, is Stefan Boers – Master Franchisehouder Nederland – klaar om de volgende stap te nemen in het realiseren van zijn ambitie; 10 nieuwe full service ...

Interview Longread
Interview: tijd voor meer vrouwen in de sterrenkeuken?

Vrouwelijke koks zijn nog (te) dun gezaaid, maar de aanstormende talenten Tess de Groot en Femke Klaassen, die bij respectievelijk Aan de Poel en De Librije werken, hebben een glansrijke toekomst in het verschiet. Ik spreek ze in De Librije, het driesterrenrestaurant in Zwolle en bespreek hun ervari...

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

Awards
Beachclub Lekker uit Vrouwenpolder Beste Paviljoen van 2020

Donderdag 30 juli werden de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen en het Schoonste Strand van Nederland uitgereikt. De prijs voor het Schoonste Strand van Nederland ging naar Ameland. En voor het eerst mocht de jury zelfs een tien toekennen voor de schoonheid van dit strand. Friesland had met ...

Opening
Sterrenzaak opent bistro: Bistro TWO in Roermond

Begin september mag de gezellige Limburgse stad, Roermond een nieuwe top bistro verwelkomen op de Roerkade. Waar de brasserie van het luxe Hotel Dux eerder gevestigd was, zal binnenkort een nieuwe wind, genaamd Bistro TWO, waaien. Bethany DeLong en Edwin Soumang, eigenaars van het met een Micheli...

Economie
McDonalds ziet omzet in 2019 verdriedubbelen

De omzet van McDonald’s bezorgservice McDelivery is in 2019 verdriedubbeld ten opzichte van 2018. Deze groei zet in 2020 verder door. Hiermee plukt McDonald’s de vruchten van haar strategie om in te spelen op de snelgroeiende bezorgmarkt. De uitrol van deze service is de afgelopen maa...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: