Amerikaanse families mijden restaurants

6 mei 2013
Amerikaanse families mijden restaurants

In de Verenigde Staten schreeuwen kleine eetgelegenheden en familierestaurants moord en brand. Uit een analyse blijkt dat 80 procent van de gasten van familierestaurants uit budgettaire overwegingen
minder vaak uit eten gaat. De komende jaren zullen de omzetten van familierestaurants in de VS verder krimpen. En dat terwijl in Amerika de familie de hoeksteen van de samenleving is.

*Dumpen is dom*
Uit angst zijn veel restaurants gestart met het verlagen van hun prijzen. Deze strategie werkt niet, zo concluderen de onderzoekers. De grootste kans om families weer over de drempel te krijgen is om bij een respectabele prijszetting in te zetten op toegevoegde waarden als gemak en gezondheid. Dat is niet altijd even makkelijk, sinds dat gezond decennialang synoniem heeft gestaan voor smakeloos. Een omwenteling is echter merkbaar. Een derde van de restaurantbezoekers geeft aan dat een gezond aanbod bepalend is voor de uiteindelijke keuze van het familierestaurant.

*Familiediner 2.0*
Het toevoegen van meerwaarde middels gemak is een andere benaderingsweg. Het merendeel van de restaurantgasten waardeert de full service beleving, waarbij een avond lang aan tafel wordt gezeten, maar voor families kost deze opzet anno 2013 domweg teveel tijd. Het gaat te langzaam. Gevolg: met het gezin komt men alleen nog in het weekeinde naar het hotelrestaurant, als er voldoende tijd is. Door net als een ‘express lunch’ voor zakenlieden een ‘family express dinner’ te introduceren, is er een kans om families ook door de weeks te trekken. Een full service sit-down beleving die in de drukke agenda’s van moderne gezinnen past. De belangrijkste waarden voor succes zijn een goede prijs-kwaliteitverhouding, het juiste aanbod, en een gemakkelijk bereikbare locatie.

~Frank Lindner~

Overig nieuws