Alcoholvrij bier en speciaalbier sterk in opkomst

7 februari 2017 | Thijs Jacobs

Nederlanders drinken steeds meer speciaalbier en alcoholvrij bier. Van de speciaalbiertjes werden er in het afgelopen jaar 13 procent meer gedronken dan in 2015 en de non-alcoholische tegenhanger van het biertje wint zelfs nog meer terrein met een stijging van 18 procent. Als we kijken naar de trend vanaf 2010, dan zien we dat alcoholvrije bieren zelfs 215 procent meer gedronken worden, zo meldt de vereniging van Nederlandse Brouwers.

In 2010 dronken we in Nederland nog ongeveer 125.000 hectoliter (37.500.000 flesjes) alcoholvrij bier. In 2016 was dit al ruim 394.000 hectoliter, en dat zijn ongeveer 118.200.000 alcoholvrije flesjes bier. Per Nederlander drinken we dus bijna zeven alcoholvrije biertjes per jaar.

Pils op nummer één

Afgelopen jaar werd er nog 9.989.825 hectoliter pils gedronken. Dat zijn dus gemiddeld ruim 176 flesjes bier per jaar per Nederlander. 'Normale' pils vertegenwoordigt dus een marktaandeel van net geen 85 procent.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel Gastronomie
Vital Awick nieuwe chef van Harry’s Maastricht

Vital Awick heeft de afgelopen jaren gewerkt in diverse gerenommeerde zaken, zoals de Leuf in Ubachsberg, Rijks in Amsterdam en momenteel tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze waar hij werkt als keukenchef bij Jan Sobecki. Hij gaat zich onder Executive Chef Frank van Thiel volledig focussen op het ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ges ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Achtergronden Gastronomie
Restaurant Bloei opent dit voorjaar

Restaurant Bloei opent dit voorjaar de deuren in een 155 jaar oud rijksmonument in Nieuwersluis-Breukelen. In de charmante villa aan de rivier de Vecht voorziet het restaurant haar gasten van verrassende gerechten die worden gekenmerkt door stijlvolle eenvoud, elegantie en pure smaken. Bij Bloei ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: