Advertorial: Hoogste tijd voor alcoholvrije wijn op de kaart

3 april 2018 | Wiljan Dorrepaal

Wel vegetarische gerechten op het menu, maar geen alcoholvrije wijn op de kaart?

Wist u dat meer dan 20 procent van de bevolking boven de 30 jaar het hele jaar door geen alcohol drinkt? Boven de 75 jaar is dat zelfs 30 procent. Dat is 15 procent van de Nederlandse bevolking en zij vertegenwoordigen in totaal 2,5 miljoen mensen. In deze groep zijn nog niet eens de mensen meegenomen die tijdelijk geen of minder alcohol willen drinken. Dit is een enorme doelgroep, waar restaurants vaak nog geen goed alternatief te bieden hebben. 

Als een restaurant tegenwoordig geen vegetarisch menu heeft, kijkt iedereen gek op. Terwijl er in Nederland 700.000 vegetariërs zijn, dat is maar 4% van de Nederlandse bevolking. Zoals vlees- en vis-vrije gerechten horen ook alcoholvrije wijnen op de kaart.

Voor gasten is dineren met wijn genieten

Een feestelijke sparkling, een smaakvolle witte of volle rode wijn, maar graag zonder alcohol. Momenteel is er veel aandacht voor bewust leven. We willen fit en gezond zijn, maar wel blijven genieten. Wat voor reden mensen ook hebben om (tijdelijk) geen alcohol te drinken, ook zij willen de beleving van een goed glas niet missen. Met het sociale aspect van het toosten op een fijn samenzijn, kunt u nu ook de BOB zijn. Het geeft veel mensen een ongemakkelijk gevoel om met water of appelsap aan tafel te zitten en niet in stijl te kunnen proosten met het gezelschap. Alcoholvrije wijn biedt deze wijnbeleving!

Meeliften op 0,0% bier

De vraag naar alcoholvrij blijkt uit het enorme succes van alcoholvrij bier. De alcoholvrije biermarkt is in 2016 met 18% gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Een geweldige ontwikkeling waar alcoholvrije wijn goed op mee kan liften.

Door alcoholvrije wijn op de kaart te zetten, geeft u de gelegenheid aan uw gasten om het gemakkelijker te bestellen. Door zichtbaar te maken wat u schenkt en actief deze wijnen aan te bieden kunnen alle gasten volop genieten van het wijnmoment.


Smaakbeleving van alcoholvrije wijn

Veel sommeliers zijn nog onbekend met alcoholvrije wijn. En onbekend maakt in dit geval ook onbemind. Een verschil van rond de 12% alcohol is zeker te proeven, maar maakt het voor de doelgroep niet minder aantrekkelijk.

Voor de betere horecalocatie is alcoholvrije wijn, het bieden van een serviceproduct aan gasten en het benutten van een extra omzetpotentieel

Alcoholvrije wijn is wijn waaraan achteraf de alcohol zorgvuldig uit is onttrokken. De basiswijn moet dus goed zijn. Zoals ook voor alcoholhoudende wijnen geldt: de ene wijn is de andere niet. De kwaliteit is de laatste jaren sterk toegenomen en ontwikkelt zich nog elke dag. La Source selecteert alleen de beste 0,0% wijnen voor de Nederlandse markt.

LUSSORY: een smaakvolle aanrader

De druiven komen uit het Spaanse wijngebied La Mancha. Voor deze wijnen zijn inheemse druivensoorten gebruikt, zoals witte Airen en rode Tempranillo, maar ook de traditionele Merlot en Chardonnay druif. Een waardig alcoholvrij alternatief voor uw gasten. Een pure  0,0% wijn is Lussory. Dit Spaanse wijnmerk levert kwaliteitswijnen zonder alcohol, zonder toevoegingen, smaakstoffen en volledig gemaakt op basis van wijn. Doordat deze wijnen geen spoor van alcohol bevatten, draagt het tevens een Halal-certificering.

La Source Nederland

De missie van La Source Nederland is om iedereen te laten genieten van wijnmomenten. Wilt u dat ook? Neem contact op voor vragen, een proefpakket of bestelling. Wij zetten u ook graag op onze lijst met restaurants:

http://www.la-source.nl/restaurants.html

PROOST!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: Michelin

"Waarin Nederland zich als gastronomisch land onderscheidt is duurzaamheid, de aandacht voor lokale producten, duurzame vis en eerlijk vlees. Daarin loopt Nederland echt een stapje voor op de buurlanden", aldus Michelin hoofdinspecteur Loens dit jaar tijdens de uitreiking van de sterren. ...

Interview
Reportage: Eetcafé Joos, De Bilt [video]

In juli 2015 opende eetcafé Joos haar deuren. Met buiten 56 zitplekken en binnen 30 zitplekken is het een van de meest bruisende eetcafés in de Bilt. Jolanda Wouters is de trotse eigenaar van Joos en vertelt in geuren en kleuren over haar ondernemerschap. Wanneer je binnen komt lope...

Achtergronden
Vaders missen verschoonplekken in de horeca

83% van de Nederlandse vaders met jonge kinderen heeft weleens meegemaakt dat er, op het moment dat de luier van zijn kindje vervangen moest worden, geen verschoonplek op een openbaar herentoilet aanwezig was, bijvoorbeeld in een restaurant of bij een tankstation. Twee derde van de vaders vindt ...

Culinair
Vis roken doe je zo

Het roken van voedsel is een kooktechniek waarbij voedsel in rook van smeulend hout wordt gehangen of gelegd. Van oudsher werd deze kooktechniek toegepast om voedsel te conserveren, waardoor het langer houdbaar was. Tegenwoordig gebeurt roken voornamelijk om de expliciete smaak over te brengen. Voor...

Awards
Edwin Hollanders maakt de Lekkerste Pannenkoek van 2020

Edwin Hollanders wordt twee keer eerste bij De Lekkerste Pannenkoek van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Hollanders krijg je 'm niet' niet alleen de eerste prijs van de proefjury, maar ook de kinderjuryprijs. Edwin werkt bij Pannenkoekenhuis De Perdstal in Venray. D...

Awards
Mitch Kramer maakt Het Lekkerste Frietje met topping van 2020

Mitch Kramer maakt Het Lekkerste Frietje met topping van 2020. Hij won tijdens de Horecava met zijn creatie 'Sweet fries of mine' deze vooraanstaande vakwedstrijd. Mitch werkt bij Ter Marsch&Co uit Amsterdam en hij liet met zijn creatie zien wat er allemaal mogelijk is met zoeteaardap...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: