77 procent van de Nederlanders gaat thuis koken met Kerst

9 november 2020 | redactie

77 procent van de Nederlanders geeft aan dat hun restaurantervaring sinds de uitbraak van COVID-19 enorm achteruit is gegaan. Natuurlijk, de restaurants zijn nu weer dicht, maar ze zijn in de zomer open geweest met beperkingen. Het grootste deel (34%) vindt uiteten simpelweg niet meer zo leuk als voor de pandemie. Daarnaast is één op de zes (18%) bang om het virus op te lopen in een restaurant. Deze angst bestaat vooral bij vrouwen, slechts een derde van de respondenten die dit aangaf is namelijk man. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Dining Habits 2020’ van Lightspeed, leverancier van kassasystemen voor retailers en horecaondernemers, gehouden onder 1.000 Nederlanders. 

Uit eten tijdens Kerst minder populair

Ruim driekwart (77%) van de Nederlanders zegt het kerstdiner in eigen keuken te gaan koken, ongeacht of de restaurants rond de feestdagen weer geopend zijn. Deze trend zien we niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland (88%) en België (75%). Slechts 6,5 procent geeft aan dat het kerstdiner buiten de deur genuttigd gaat worden indien mogelijk. In 2019 was het percentage dat met Kerst uiteten ging twee keer zo hoog (12%). Uit eten tijdens Kerst is opvallend genoeg populairder bij mannen (64%), dan bij vrouwen (35%). 

Goede maatregelen en technologie bieden kansen

Zoals het hele jaar, lijkt ook de feestelijke afsluiting van 2020 een uitdaging te worden voor de horecaondernemer. Kunnen zij nog wat doen om de Nederlander te verleiden toch naar een restaurant te gaan? Uit het onderzoek blijkt van wel. Zo geeft 64 procent van de Nederlanders aan dat zij eerder overwegen om naar een restaurant te gaan tijdens de feestdagen als anderhalve meter tussen de tafels gegarandeerd kan worden. Daarnaast trekt de mogelijkheid om via een app te bestellen en te betalen ook bezoekers over de streep (38%). Deze laatste optie is verrassend populair in Nederland vergeleken met België (6%). Ook geeft 28 procent aan het fijn te vinden om van te voren een tafel te kunnen reserveren en ruim één derde vindt het belangrijk dat er desinfectiemiddel aanwezig is bij zowel de ingang als op de eettafel. Mochten restaurants open gaan, zijn dit de belangrijkste maatregelen om voor gasten de ervaring zo prettig en veilig mogelijk te maken.

Er is nog hoop

Gaetan Buelinckx, directeur bij Lightspeed: "Ondanks de opleving van afgelopen zomer, gaan restaurants voor een tweede keer door een moeilijke periode. Er is nog hoop dat restaurants hun deuren mogen openen tijdens de feestdagen. Natuurlijk is het voor hen essentieel om gasten te garanderen dat ze veilig kunnen dineren. Hierbij kan technologie een belangrijke rol spelen. Denk aan tools die vooraf bestellen mogelijk maken en het inzien van het menu via een QR-code. Bij Lightspeed blijven we tools ontwikkelen die de horecaondernemer helpt om zijn online zichtbaarheid te vergroten en klanten op verschillende manier te bedienen, zoals het verkopen van producten via eCom en het bezorgen en afhalen van maaltijden. Met de lancering van onze nieuwe tool Order Ahead willen we hen vooral helpen om door te blijven gaan met ondernemen. Wij zetten graag samen met de horecaondernemers in Nederland alles op alles om als het kan, zoveel mogelijk mensen de kans te geven om te genieten van een heerlijk én veilig kerstdiner in een restaurant of in huis.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN in actie! #BlackMonday: final sale horeca

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) lanceert de landelijke campagne #BlackMonday, die op maandag 7 december van start gaat. Onder de noemer #BlackMonday worden horecaondernemers opgeroepen deel te nemen aan de landelijke actie. Met de campagne wil KHN duidelijk maken dat als de overheid niet per omga ...

Wet- en regelgeving
Cao horeca verlengd tot eind 2021

FNV Horeca, CNV Vakmensen en werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zijn overeengekomen de huidige cao in de horeca met een jaar te verlengen onder gelijke voorwaarden. De drie partijen zijn het er over eens dat d ...

Corona
"Honderden miljoenen voor horeca en cultuur"

Haagse bronnen melden aan de NOS dat sectoren die flink geraakt zijn door de coronacrisis en daardoor een zeer groot omzetverlies lijden, kunnen rekenen op honderden miljoenen steun vanuit Den Haag. Volgens de NOS zet het kabinet de komende dagen de puntjes op de i. Bedrijven die meer dan 70 proc ...

Interview Digitaal Ondernemen
Horecamarketing op socials: influencers als spin in het web

Bij een goede marketingstrategie mag social media niet ontbreken. Wil je verzekerd zijn van een groot bereik, dan kun je haast niet om ‘influencers’ heen. Die influencers vind je op Youtube, op hun eigen blogs, Facebook, Instagram, Snapchat of TikTok. Wie een influencer inzet, meestal te ...

KHN Corona
Deel van de horeca dreigt op 17 januari open te gaan, ondanks maatregelen

Vorige week kondigden verschillende horecaondernemers aan om hun zaken op 17 januari te willen openen, ongeacht de dan geldende maatregelen. Zij hebben zojuist verkondigd tegenover Omroep Brabant dat ze het vertrouwen in het kabinet hebben opgezegd en hoe dan ook zullen openen op 17 januari. Omd ...

Economie Corona
Horeca na kunst en cultuur meest pessimistisch over economische vooruitzichten

De vooruitzichten van het Nederlandse bedrijfsleven over de eigen verkopen op de korte termijn zijn sinds de zomer sterk verslechterd. De economie zal naar verwachting tijdelijk weer een stap terug moet doen. Vooral de commerciële dienstverlening heeft pessimistischere verwachtingen voor de kom ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: