600 foodprofessionals eten samen

26 juni 2017 | Thijs Jacobs

Dit jaar was het thema van outdoor foodfestival Food Unplugged: Barefood Luxury. Puur, echt eten met producten uit de buurt, bereid met simpele technieken en gegeten in een pop-up omgeving die uitblinkt in eenvoud.


De voormalige stormbaan op het Kazerneterrein in Ede is voor het festival voor één dag omgetoverd tot een creatieve hub met theaters van strobalen, workshops op biertafels en collegezalen in het bos. Centraal op het festivalterrein staan de communal tables. Hier eten ruim 600 foodprofessionals met elkaar. De gerechten worden door een line-up van creatieve chefs al improviserend bereid met producten uit de streek, en met ingrediënten die de festivalgasten zelf mee hebben genomen.

Hoofdredacteur van trendplatform Food Inspiration en mede-organisator Hans Steenbergen: 'Food kan mensen verbinden. Als mensen elkaar onder het genot van eenvoudig, goed en mooi eten in de ogen kijken, en elkaar oprecht ontmoeten, dan ontstaat bezieling. Dat is wat we hebben neergezet met ons hele team.’

Eerlijk eten

Food Unplugged is een foodfestival dat de schijnwerpers zet op 'onversterkt' eten: eerlijk eten van boeren en kleine onafhankelijke producenten en cateraars. Food is de verbinder tussen stad, platteland, burger, producent en generaties. Op Food Unplugged gaan boeren, chefs, producenten, horecaondernemers, marketeers, beleidsmakers, journalisten, en wetenschappers met elkaar in gesprek tijdens workshops en proeverijen om de transitie in agrifood van prijs naar waarde te stimuleren.

Een paar hoogtepunten uit de line-up dit jaar:

The Rough Chef aka Jord Althuizen en Arne Ramak van We Design Food met een Argentijnse barbecue (assado) van Nederlandse geitenbokkenvlees en bijvangstvissen.

Creative Chef Jasper Udink ten Cate knutselt met alle meegebrachte boerenproducten uit de streekmarkt een uniek diner in elkaar.

Nadia Zerouali & Merijn Tol, o.a. bekend van 24Kitchen, met een Midden-Oosterse parelgortsalade en labneh van enkel Nederlandse producten. 

Founding father van Dutch Cuisine, Albert Kooy, met een no waste workshop van stierenballen, groentestronken en visspareribs.

Bakker Edwin Klaasen en boer Jeroen met hun wereldprimeur van 100% natuurlijke single origin bloem.

Boer Jan Dirk van de Voort van Remeker met een poepcollege om alles te weten te komen over terroir.

Remko van Olijck met een workshop zeewierpasta om te laten zien dat de zee veel meer te bieden heeft dan alleen vis.

Food Unplugged wordt georganiseerd door inspiratieplatform Food Inspiration, creatieve cateraar The Food Line-up, en de gemeente Ede.

Foto’s: Mitchell van Voorbergen

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Culinair
Talentvolle koks strijden in Amersfoort om prestigieuze titel

Zes jonge en talentvolle chefs gaan maandag 18 februari bij Leerhotel Het Klooster in Amersfoort de strijd met elkaar aan tijdens de Jeunes Chefs Rôtisseurs Competition 2019. De winnaar is niet alleen de beste van Nederland, maar plaatst zich ook voor de internationale finale in het Canadese C...

Column David Bakker
Column: gluten-noten-lactose-intolerantie

Veel horecaondernemers hebben een intolerantie-allergie; een allergie tegen mensen met een intolerantie. De vraag: “Moeten wij nog rekening houden met een intolerantie of allergie?”, is na “Wat mag ik voor u inschenken”, “Zal ik uw jas ophangen?” en “Smaakt ...

Opening Lunchroom
Hudson Bar & Kitchen lanceert lunch & bakery concept in Leiden

De Amerikaanse restaurantketen Hudson Bar & Kitchen, lanceert het lunch & bakery concept Hudson Coffee. De eerste vestiging van Hudson Coffee is geopend aan de nieuwe Beestenmarkt 23 in Leiden, tegenover de Lammermarktgarage en direct naast het 1,5 jaar geleden geopende Hudson restaurant. De...

Amsterdam Culinair
Restaurant The Gaia presenteert eerste gerechten

Begin maart opent The Gaia officieel haar deuren aan het Rembrandtplein in Amsterdam. Met een lounge, restaurant en (late night) bar weet chef Ayt Erdogan (De Nederlanden*, Mariënhof) op gastronomische wijze een traditionele kookfilosofie tijdloos te maken. In lunch, diner en bites. De smak...

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: