Zoeken naar de best passende review

27 oktober 2014 |
Zoeken naar de best passende review<

Bij het zoeken naar een hotel of restaurant wordt vaak naar reviews gekeken. Men wil dan wél de mening zien van mensen die dezelfde smaak delen. Maar
hoe filter je de meningen van gelijkgestemden nu uit de talloze reviews op sites zoals TripAdvisor, Yelp en Hotels.com?

Zoek naar een site die bij u past
Het zoeken naar reviews van mensen die dezelfde achtergrond of dezelfde smaak hebben, verschilt nogal van het zoeken naar faciliteiten, zoals een zwembad of het aantal sterren. Er is geen site die per definitie beter is dan de ander. Er zijn enkel sites die beter zijn voor u.

Fake!
Veel reviews zijn 'fake' en de sites proberen dit te voorkomen. Wat veel bezoekers van deze websites zich niet realiseren is dat zelfs verwijderde reviews de ratings beïnvloeden of dat gedaan hebben. Online reviewers zijn immers gevoelig voor vooroordelen, de zogenaamde 'sociale invloed vooringenomenheid'.

Online beter dan in het echt
Het zien van positieve beoordelingen van anderen doet de reviewer besluiten om een positievere review te schrijven. Ook negatieve recenties kunnen een effect hebben, maar in veel mindere mate. Zo blijkt uit onderzoek van Sinan Aral, professor in management en information technology/marketing aan de Massachusetts Institute of Technology’s Sloan School of Management. Hotels en restaurants zien er online dus veel beter uit dan in het echt, zelfs wanneer ze zijn beoordeeld door echte reizigers.

Vooral hoogopgeleide vrouwen
De meeste reviewers zijn jong, vrouwelijk en hoogopgeleid. Het zijn bovendien technologisch onderlegde, actieve reizigers; vaak foodies en trendsetters. Geen doorsnee dus. Yelp trekt bijvoorbeeld meer bezoekers die $ 60.000 tot $ 100.000 of meer per jaar verdienen. Deze cijfers zijn afkomstig van Alexa, het analytics-bedrijf in handen van Amazon.com. Dat zijn dus overduidelijk goedverdienende en geschoolde reviewers.

TripAdvisor
TripAdvisor verzamelt meer dan 90 reviews per minuut. Het filteren op voorzieningen doen veel bezoekers van de websites, maar de gezochte voorzieningen zijn tegenwoordig vrijwel overal aanwezig. Zodoende worden de nuances en de sfeer niet goed in kaart gebracht. Op TripAdvisor kun je vervolgens kiezen om de reviews te lezen van gezinnen, koppels, individuele reizigers of zakelijke gasten. Wanneer je kiest voor 'solo', zie je enkel de beoordelingen van individuele reizigers.

Online reisbureaus
Veel boekingssites, inclusief Orbitz en Expedia, hebben een vergelijkbare demografie ten opzichte van de algemene bevolking van het internet. Ze trekken meer vrouwen en gebruikers in de leeftijdsgroepen van 45-54 en 65 en ouder, volgens Alexa. Enkel mensen die verbleven in een geboekt hotel kunnen een review achterlaten. Dat maakt het wel betrouwbaarder. Deze websites zijn visueel wel minder aantrekkelijk, dus ook wat minder populair bij reviewers.

Professional review websites
Vertrouwt u de 'medereizigers' niet? Dan kunt u controleren of een reviewsite zijn eigen critici zet. Oyster.com, dat vorig jaar door TripAdvisor is overgenomen, is er een van. TripExpert is een tweede en beoordeelt hotels met scores van 60-100 op basis van expert reviews in uitgaven zoals reisgidsen, tijdschriften en kranten. De score neemt ookt travel-industriële prijzen mee die het hotel kan hebben gewonnen. Hotels op de site verschijnen alleen als ze door meerdere 'experts' zijn goedgekeurd.

Onkruid
Kortom: reviewsites kenmerken zich door veel onkruid. Een reden waarom professional review websites belangrijker zullen worden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Wijn
Sterrenrestaurant Da Vinci lanceert eigen wijn van Limburgse wijndomeinen

Sterrenrestaurant Da Vinci in Maasbracht heeft een bijzondere Limburgse wijn gelanceerd. De witte wijn is gemaakt van Chardonnay van Wijngaard Kruisboom en van Souvignier Gris van Wijndomein St. Martinus. De ‘Cuvée Da Pé’ is gevinifieerd door Stan Beurskens van St. Martinus...

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Amsterdam Opening
Joris Bijdendijk en Renaissance Koepelkerk openen tijdelijk restaurant

De Amsterdamse chef Joris Bijdendijk gaat ‘on tour’ met het keukenteam van RIJKS® en serveert een 5-gangen menu in de historische kerk. Tijdens de eerste editie van Koepelkerk X RIJKS®, op 15 augustus, wordt de kerk van het Renaissance Amsterdam Hotel getransformeerd tot restaura...

Achtergronden Coronacrisis
Herman den Blijker en Annemarie van Gaal zoeken restaurants die het zwaar hebben

De horeca heeft nog nooit in zo zwaar weer verkeerd als nu. Maandenlang dicht. Geen gast in de zaak. Sommige restaurants hebben in de crisistijd wel een afhaal- of brengservice gehad, maar daarmee konden ze nauwelijks hun hoofd boven water houden. Nu zijn ze eindelijk weer open, maar alles is anders...

Wet- en regelgeving
Lachgasverbod: mag je het straks nog wel kopen voor in je keuken?

Het gebruik van lachgaspatronen als drugs in plaats van gastronomisch of technisch hulpmiddel is de laatste jaren flink toegenomen. Zoveel zelfs dat (door staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus) een voorstel is gedaan om lachgas in het hele land te gaan verbieden. Met het landelijk verbod...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: