Zoeken naar de best passende review

27 oktober 2014 |
Zoeken naar de best passende review<

Bij het zoeken naar een hotel of restaurant wordt vaak naar reviews gekeken. Men wil dan wél de mening zien van mensen die dezelfde smaak delen. Maar
hoe filter je de meningen van gelijkgestemden nu uit de talloze reviews op sites zoals TripAdvisor, Yelp en Hotels.com?

Zoek naar een site die bij u past
Het zoeken naar reviews van mensen die dezelfde achtergrond of dezelfde smaak hebben, verschilt nogal van het zoeken naar faciliteiten, zoals een zwembad of het aantal sterren. Er is geen site die per definitie beter is dan de ander. Er zijn enkel sites die beter zijn voor u.

Fake!
Veel reviews zijn 'fake' en de sites proberen dit te voorkomen. Wat veel bezoekers van deze websites zich niet realiseren is dat zelfs verwijderde reviews de ratings beïnvloeden of dat gedaan hebben. Online reviewers zijn immers gevoelig voor vooroordelen, de zogenaamde 'sociale invloed vooringenomenheid'.

Online beter dan in het echt
Het zien van positieve beoordelingen van anderen doet de reviewer besluiten om een positievere review te schrijven. Ook negatieve recenties kunnen een effect hebben, maar in veel mindere mate. Zo blijkt uit onderzoek van Sinan Aral, professor in management en information technology/marketing aan de Massachusetts Institute of Technology’s Sloan School of Management. Hotels en restaurants zien er online dus veel beter uit dan in het echt, zelfs wanneer ze zijn beoordeeld door echte reizigers.

Vooral hoogopgeleide vrouwen
De meeste reviewers zijn jong, vrouwelijk en hoogopgeleid. Het zijn bovendien technologisch onderlegde, actieve reizigers; vaak foodies en trendsetters. Geen doorsnee dus. Yelp trekt bijvoorbeeld meer bezoekers die $ 60.000 tot $ 100.000 of meer per jaar verdienen. Deze cijfers zijn afkomstig van Alexa, het analytics-bedrijf in handen van Amazon.com. Dat zijn dus overduidelijk goedverdienende en geschoolde reviewers.

TripAdvisor
TripAdvisor verzamelt meer dan 90 reviews per minuut. Het filteren op voorzieningen doen veel bezoekers van de websites, maar de gezochte voorzieningen zijn tegenwoordig vrijwel overal aanwezig. Zodoende worden de nuances en de sfeer niet goed in kaart gebracht. Op TripAdvisor kun je vervolgens kiezen om de reviews te lezen van gezinnen, koppels, individuele reizigers of zakelijke gasten. Wanneer je kiest voor 'solo', zie je enkel de beoordelingen van individuele reizigers.

Online reisbureaus
Veel boekingssites, inclusief Orbitz en Expedia, hebben een vergelijkbare demografie ten opzichte van de algemene bevolking van het internet. Ze trekken meer vrouwen en gebruikers in de leeftijdsgroepen van 45-54 en 65 en ouder, volgens Alexa. Enkel mensen die verbleven in een geboekt hotel kunnen een review achterlaten. Dat maakt het wel betrouwbaarder. Deze websites zijn visueel wel minder aantrekkelijk, dus ook wat minder populair bij reviewers.

Professional review websites
Vertrouwt u de 'medereizigers' niet? Dan kunt u controleren of een reviewsite zijn eigen critici zet. Oyster.com, dat vorig jaar door TripAdvisor is overgenomen, is er een van. TripExpert is een tweede en beoordeelt hotels met scores van 60-100 op basis van expert reviews in uitgaven zoals reisgidsen, tijdschriften en kranten. De score neemt ookt travel-industriële prijzen mee die het hotel kan hebben gewonnen. Hotels op de site verschijnen alleen als ze door meerdere 'experts' zijn goedgekeurd.

Onkruid
Kortom: reviewsites kenmerken zich door veel onkruid. Een reden waarom professional review websites belangrijker zullen worden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: