Zo wordt je loonadministratie een eitje

8 februari 2021 | Redactie

André Bello is oprichter en eigenaar van horecalonen.nl, een succesvol bedrijf dat de loonadministratie voor veel horecabedrijven uit handen neemt. Voor maar vier euro per loonstrook bespaar je als horecaondernemer heel veel tijd en weet je zeker dat alles helemaal in orde is op het gebied van de loonadministratie.

Het gebruikmaken van deze service is geen overbodige luxe: er kunnen namelijk behoorlijk veel dingen misgaan bij de loonadministratie, aldus Bello: “Wij passen in ons systeem bijvoorbeeld elk halfjaar de minimumlonen aan. Op die manier krijgen we een melding wanneer een klant te weinig betaalt. Je wil als ondernemer natuurlijk niet de fout in gaan met betrekking tot dat soort zaken. Om het de horecaondernemer makkelijk te maken hebben we vier voorkomende arbeidscontracten als standaard alvast ingevoerd in het systeem. Dat zijn de contracten voor bepaalde tijd, onbepaalde tijd, voor leerlingen en voor oproep- en invalkrachten. Deze contracten worden automatisch gevuld of opgesteld met alle relevante gegevens van de werkgever en de werknemer. De werkgever hoeft dus niet alles zelf in te vullen. Ook de actuele cao staat in het systeem, net als de functie die aangeeft wanneer een werknemer jarig is of wanneer het arbeidscontract afloopt.”

Enorme tijdwinst

André heeft ruime ervaring in het vak, waardoor het systeem staat als een huis. “In 2000 nam ik met mijn compagnon een administratiekantoor over. Daar merkte ik dat het aanleveren heel bewerkelijk was en dat er daardoor ook veel fouten werden gemaakt door de klanten. Iedereen had zo zijn eigen werkwijze en soms werden er letterlijk schoenendozen met papierwerk ingeleverd. Ook klopten persoonsgegevens soms niet of werden er andere fouten gemaakt. In ons systeem worden gegevens vooraf ingevuld, zodat er geen fouten kunnen ontstaan. Dit kost je eenmalig slechts enkele minuten per werknemer; in feite hoef je enkel de gegevens in te voeren die op de loonbelastingverklaring staan. In 2007 had ik het systeem in de lucht en nu, veertien jaar later, is het een succes gebleken. Ons bedrijf bestaat uit drie werknemers, waaronder mijn zoon Dylano, en verschillende programmeurs. Inmiddels hebben we ook heel veel koppelingen met bestaande personeelsplanningssoftware gerealiseerd. Voor de horeca zijn dat bijvoorbeeld L1NDA, eitje, Horeko en verschillende kassasystemen. Vanwege die koppelingen kun je met één druk op de knop alle uren doorsturen en ben je in een kwartiertje tijd per maand klaar met je loonadministratie.”

Fouten uitsluiten

Naast de tijdbesparing is ook de geldende regelgeving van belang. “De Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB, red.) heeft als doel om meer mensen in Nederland in vaste dienst te krijgen. De verschillen in premies tussen personeel in vaste dienst of met een contract voor bepaalde tijd zijn vijf procent, dus op fulltime basis scheelt dat minstens zo’n 1000 euro per jaar. Dat zijn behoorlijke bedragen, zeker wanneer je die fouten eenvoudig kunt uitsluiten. Zoals je merkt, ontzorgt ons systeem vanwege de automatische controles, maar zijn we ook altijd bereikbaar voor eventuele hulpvragen. In de praktijk gebeurt dit zelden, wat betekent dat onze service voor iedereen zeer intuïtief werkt en overzichtelijk is. Omdat we met SEPA-bestanden werken, gaat er bij het bankieren ook nooit iets mis met de nettolonen die overgeboekt moeten worden. Je kunt ook twee verschillende SEPA-bestanden ontvangen. Dat gebeurt vaak in de horeca, omdat het personeel met een vast maandloon het salaris meestal ergens tussen de 20e en 25e overgemaakt krijgt, maar de oproepkrachten pas aan het einde van de maand. Dat komt omdat dan pas inzichtelijk is hoeveel uren zij gemaakt hebben. Ook voor zulke situaties hebben we dus een mooie oplossing. Ontzorgen is eigenlijk het belangrijkste wat we doen voor onze klanten, en dat gaat goed.”

Zeer scherp tarief

En dat allemaal voor een zeer scherp tarief… “Inderdaad”, lacht André. “Eigenlijk hebben we de tarieven sinds het begin niet meer verhoogd. Dat is mogelijk omdat we het inmiddels hebben over een andere schaalgrootte. Er zijn namelijk heel veel horecabedrijven, van klein tot groot, die met ons samenwerken. Het gebruik is laagdrempelig; we begeleiden de starters en de eerste maand, de proefmaand, is geheel vrijblijvend. In de praktijk zien we dat degenen die de eerste maand onze service hebben geprobeerd, vrijwel altijd klant worden. Dat is een goed teken, lijkt me.”

Overzicht van de pakketten van horecalonen.nl:

 

Horecalonen heeft een basispakket van 4 euro per loonstrook.

In het basispakket zit:

– Overzicht salarisspecificaties.
– Overzicht betaalstaat.
– Overzicht aangifte loonheffing.
– Overzicht cumulatieve journaalpost.
– Overzicht cumulatieve loonstaat.
– Overzicht cumulatieve heffingen.
– Overzicht jaaropgaven werknemers.
– Het zelf bijwerken van de werknemerskaart.
– Het automatisch genereren van arbeidsovereenkomsten.
– Minimumlooncontrole, controle op aflopende arbeidsovereenkomsten en verjaardagen.
– WW wachtgeld controle of werknemer onder de lage of hoge premie valt.
– Het uit dienst melden van werknemers.
– Gebruikmaken van de looncomponenten zoals vermeld op de site.
– Berichtgeving van tussentijdse wijzigingen inzake lonen of cao.
– Elektronische aangifte loonheffing.
– Aangifte loonheffing wordt doorgestuurd naar het pensioenfonds.
– Gratis e-mail service voor vragen over de loonadministratie en werking van de website.
– Gratis gebeld worden door Horecalonen.

 

Horecalonen heeft een pluspakket van 5 euro per loonstrook.

Het pluspakket van Horecalonen bevat naast alle onderdelen van het basispakket o.a. de volgende onderdelen:

– Afdelingen administratie.
– SEPA-bestand voor telebankieren.
– Digitale journaalpost.                                                            
– Overzicht salarisspecificatie per e-mail naar werknemer.
– Overzicht jaaropgaaf per e-mail naar werknemer.
– Extra overzichten die niet in het basispakket worden genoemd.
– Loonberekeningen en overzichten binnen 1 werkdag na aanlevering van uw gegevens.
– Bij een belastingcontrole leveren wij de nog eventueel ontbrekende overzichten aan.
– Vakantie uren/plus- of minuren administratie.
– Ziekte-administratie.

Voor meer informatie of een vrijblijvende proefmaand: www.horecalonen.nl

Op de foto: André Bello (rechts) met zijn zoon Dylano (links).

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content
Minder gasten, meer omzet? Het kan met de Kleinste keuken

Bij de gefaseerde openstelling van de horeca krijgt elke horeca-ondernemer er mee te maken: je kunt minder gasten ontvangen dan normaal. Des te belangrijker is het om te kijken hoe je de besteding per gast kunt verhogen. De Kleinste keuken helpt hierbij. Met de Kleinste Keuken, een gebruiksvriend ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
Gastvrij Arnhem eerste centrale registratietool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: