World of Coffee Amsterdam zet koffieland Colombia in de schijnwerpers

30 mei 2018 | David Bakker

Van 21 tot en met 23 juni 2018 is de jaarlijkse Europese koffievakbeurs in Rai Amsterdam, georganiseerd door Specialty Coffee Association (SCA). Hèt evenement waar de nieuwste producten en innovaties gepresenteerd worden en duizenden professionals zich laten inspireren en kunnen netwerken. Dit jaar staat het koffieland Colombia in de schijnwerper als Portrait Country.

Ieder jaar staat er een ander koffieland centraal als Portrait Country. Café de Colombia laat bezoekers het koffieland ervaren met uitgebreide kennis over de koffieregio’s, verschillende proeverijen en de mogelijkheid om de koffieproducenten zelf te ontmoeten.

Juan Valdez (afgevaardigde van Colombiaanse koffieboeren): “Om uit te leggen waarom Colombiaanse koffie bij het beste van de wereld hoort, moet je weten dat het leven van meer dan 550.000 gezinnen in het teken van koffie staat. Voor ons is het niet alleen werk, koffie is onze cultuur. Om de diversiteit van onze koffie te mogen laten zien en proeven tijdens een platform als World of Coffee in Amsterdam is een voorrecht en een eer voor mij. Ik kijk er naar uit om iedereen daar te ontmoeten!”

Naast Colombia zullen koffiesoorten uit de vele andere koffielanden te proeven zijn in de Cupping Rooms en in Roaster Village, waar meer dan 50 gespecialiseerde koffiebranderijen te vinden zijn uit heel Europa.

Internationaal karakter

Ruim 200 internationale standhouders presenteren zich op de beursvloer, een uitstekende mogelijkheid om het zakelijke netwerk uit te breiden en nieuwe relaties aan te gaan.

World of Coffee biedt bezoekers een uitgebreid programma van lezingen en presentaties. Het programma is in hoofdlijnen verdeeld in Lecture Series:

 - Sociale ontwikkeling en gelijkheid

 - Duurzaamheid en transparantie

 - Wetenschap en innovatie

 - Landbouw en koffieverwerking

 - Koffiebranden en verkopen

Jeff Koehler, geprezen auteur van Where the Wild Coffee Grows is aanwezig voor een lezing en signeersessie op vrijdag 22 juni tussen 12.00 en 15.00 uur.

Een nieuw onderdeel van de vakbeurs is Automatic Excellence, waar verschillende producenten van volautomatische koffiemachines laten zien en proeven hoe ze met de nieuwste technieken het uiterste uit koffie kunnen halen in smaak en kwaliteit.

Hoogtepunt

Een jaarlijks hoogtepunt is de Best New Product Competition, de uitreiking vindt plaats op de eerste beursdag. De beste producten zijn de hele beursperiode te zien in de speciaal ingerichte displays en zijn verdeeld in de volgende categorieën:

 - Professionele koffie- of thee-zetapparatuur, van espressomachines tot koffiebranders en molens voor professioneel gebruik.

 - Consumenten koffie- of thee-zetapparatuur, van espressomachines tot koffiebranders en molens voor thuisgebruik.

 - Koffie accessoires, van servies tot barista-tools.

 - Specialty dranken, direct drinkbare dranken.

 - Specialty smaaktoevoegers, bijvoorbeeld siropen en creamers.

 - Verpakking, bijvoorbeeld koffie- en theeverpakkingen.

 - Food, etenswaren die niet vloeibaar zijn.

 - Open categorie, producten of diensten die niet in andere categorieën passen en wel bij de huidige trends passen.

 - Technologie, bijvoorbeeld mobiele applicaties.

 

World of Coffee 2018 is tevens de locatie van het World Barista Championship. De nationaal kampioenen van ruim 40 landen komen naar Amsterdam om te strijden voor een felbegeerde plek in de finale. De World Barista Champion wordt zaterdagmiddag 23 juni bekendgemaakt op het Competition Stage.

Entreekaarten zijn online verkrijgbaar vanaf €25 voor SCA leden en €30 voor niet-leden. Aan de deur zijn kaarten €40. Kaarten geven toegang tot de beurs en het World Barista Championship.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

81 winnende bieren na zesde Dutch Beer Challenge

Op woensdag 11 maart 2020 vond in Rotterdam de zesde editie van de ‘Dutch Beer Challenge’ plaats. 91 Nederlandse brouwerijen hebben gezamenlijk 400 bieren ingestuurd om deel te nemen aan deze Nederlandse bierwedstrijd. Vanwege de corona-crisis vond de prijsuitreiking dit jaar plaats via ...

Coronacrisis
30ml Nachtegaalstraat speelt in op het Paasfeest thuis

Op 1e en 2e Paasdag bezorgt 30ml Nachtegaalstraat een rijkelijk gevulde ontbijtbox bomvol verse producten aan huis. In een tijd waarin iedereen het Paasfeest ‘gedwongen’ thuis viert en het bezoeken van de supermarkt een uitdaging is, is dit de oplossing voor een luxe Paasontbijt zonder z...

KHN Coronacrisis
KHN: reparatie NOW en demping Wab-effecten dringend noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) signaleert dat de NOW-regeling op belangrijke onderdelen tekortschiet. Afgelopen maandag opende het UVW het NOW-loket. Door de afbakening van het omzetverlies en de fixatie van de vergoeding loonsom sv op uitsluitend januari 2020, worden schrijnende effecten zichtb...

Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: Hoofd omhoog

We zijn twee weken verder. Twee weken geleden begonnen we met het voorbereiden van afhaalmaaltijden. Op mijn telefoon verschijnt een bericht van de moeder van mijn kinderen. ‘Hoop dat het met je gaat’… Het grijpt mij aan en door mijn hoofd flits alles door mij heen. Tja.. Hoe g...

Help de Horeca: eerste miljoen is binnen

Sinds de start van Help de Horeca twee weken geleden zijn inmiddels ruim 20.000 waardebonnen ter waarde van maar liefst 1 miljoen euro aangeschaft door horecaliefhebbers in heel Nederland. Met dit bijzondere initiatief ondersteunt Koninklijke Horeca Nederland samen met horecapartners de Nederlandse ...

Columns Coronacrisis
Column Sico de Moel: Contact

Het klinkt misschien stom, maar ik had het echt even gemist: het contact met mijn gasten. Het deed me dan ook goed om een aantal vaste gasten weer even te kunnen zien. Vorige week zijn we begonnen met menu's voor thuis. We bezorgen in heel A...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: