Workshops voor horeca rond blinde gasten

11 augustus 2011 |
Workshops voor horeca rond blinde gasten

Corné Kremers uit Mill geeft als ervarings-deskundige workshops rond hoe horecapersoneel om kan gaan met visueel gehandicapte gasten. “Het is niet zozeer dat een blinde in een restaurant een speciale behandeling nodig heeft, maar er zijn een aantal tips en trucs om het voor de visueel gehandicapte gast en de medewerkers net even makkelijker te maken”, vertelt Kremers.
Aandachtspunten
In workshops van een uurtje, waarbij Kremers medewerkers laat ervaren hoe het is om blind te zijn, vertelt de expert op luchtige en humoristische wijze welke aandachtspunten er zijn en hoe praktische zaken aan te pakken.

Vraag vanuit de markt
Vorig jaar vroeg een restauranthouder hem om zijn medewerkers eens wat meer te vertellen over zijn ervaring als blinde in een restaurant. “Medewerkers reageerden zo positief op mijn verhaal dat ik besloot het aan meerdere restaurants aan te bieden”, zegt Kremers. Ook geeft hij ondertussen gastlessen bij een regionaal opleidingscentrum voor horecamedewerkers.

Spelenderwijs oplossen
Kremers vertelt dat er tal van zaken zijn die spelenderwijs eenvoudig kunnen worden opgelost, waardoor er geen pijnlijke of vervelende momenten hoeven te ontstaan. “Door bijvoorbeeld de gerechten te benoemen die je op tafel zet maak je het voor een blinde al erg makkelijk. Maar ook door een consumptie telkens op een vaste plek op tafel neer te zetten voorkomt men dat je als blinde moet gaan voelen waar je glaasje staat.” Kremers vertelt dat hij daarmee vaker dan eens zijn glas om heeft gegooid.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Digitaal Ondernemen
December: Alles over digitaal ondernemen

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Awards Culinair
Mark Captein van Orangerie De Pol is Chef van het Jaar bij JRE

Mark Captein, die samen met zijn partner Marjolein van der Ham Orangerie De Pol runt in Doetinchem, is door restaurantvereniging JRE-Nederland uitgeroepen tot Chef van het Jaar. ‘Ik ben verrast en enorm trots op deze prijs’. JRE-Nederland is een van de toonaangevende restaurantverenig ...

Hotelketens
Van der Valk Hotel Amersfoort start 'restaurant take over'

Nu restaurants gesloten zijn, maar hotels wel nog open mogen, is Van der Valk Hotel Amersfoort-A1 een samenwerking gestart met lokale restaurants in Amersfoort. Een zogenoemde restaurant take over. Zo krijgen de koks van bekende restaurants in Amersfoort de mogelijkheid om hun gerechten klaar te mak ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in je restaurant

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: