Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

15 oktober 2019 | Thijs Jacobs

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van de problemen te vergroten doen supermarkten, overheidsinstanties, hotels en kerken mee aan de Eerlijke Koffiestaking op 15 oktober. Werknemers plakken koffiemachines en mokken af; dat is een stuk vriendelijker dan met een tractor door hekken heen razen. Ook bekende Nederlanders als Tess Milne en Veronica van Hoogdalem hebben zich aangemeld.

Koffie wordt te goedkoop verhandeld

Onze werkdag begint dagelijks met een kop koffie. Gemiddeld drinken wij Nederlanders 4 koppen koffie op een dag. Maar wat veel mensen niet weten, is dat grote problemen spelen in de koffieindustrie, zowel voor mens als milieu. De wereldmarktprijs voor koffie schommelt rond de US$1, terwijl boeren minimaal $1,40 nodig hebben om überhaupt uit te komen met hun productiekosten. Koffieboeren zien zichzelf gedwongen om hun koffie met verlies te verkopen. Het aantal boeren dat onder de extreme armoedegrens ($1,90 per dag) leeft, is flink gestegen. In sommige landen met 30 tot 50 procent. Boerenfamilies hebben zelfs bijna geen geld voor basisbenodigdheden zoals eten of gezondheidszorg. Daarnaast vormt klimaatverandering een groot probleem. De koffieplant heeft steeds meer moeite om te overleven en sommige onderzoekers schatten dat het gebied waar koffie kan groeien gehalveerd zal zijn in 2050. 

Eerlijke Koffiestaking

Vanwege de zorgelijke situatie gingen Colombiaanse boeren de straat op. ‘Multinationals hongeren koffieboeren uit’ schreven zij op hun spandoeken. Uit solidariteit met de boeren komen werknemers in Nederland nu in actie. Op 15 oktober plakken werknemers van verschillende organisaties de koffiemachines en mokken van collega’s af en delen hun ervaring via de hashtag #eerlijkekoffiestaking. Door bewustwording te creëren op het werk hopen medewerkers hun baas te overtuigen koffie in te kopen waar in ieder geval een prijs aan de boerencoöperaties betaald is die de productiekosten dekt. De staking kan gesteund worden op kantoor door de koffiemachine en mokken af te plakken, zoals personeelsleden van supermarkten, overheidsinstanties, hotels, kerken, verhuurbedrijven en eetcafés van plan zijn te doen. Ook bekende Nederlanders als Tess Milne en Veronica van Hoogdalem plaatsen steunbetuigingen op hun sociale media.

Wat is dan eerlijke koffie?

De koffiesector boekte vorig jaar een winst van $20 miljard maar onderbetaling van boeren blijft een groot probleem. Koffiefabrikanten hebben duurzaamheidsprogramma’s en productiviteitstrainingen opgezet. Echter, zonder betere betaling aan boeren gaan deze programma’s de huidige crisis niet verhelpen. Van alle keurmerken en duurzaamheidsinitiatieven is Fairtrade de enige die structureel prijs agendeert en een minimumprijs plus ontwikkelingspremie hanteert. De minimumprijs van $1,40 is net genoeg om de kosten van duurzame productie te dekken. En zelfs dat blijkt voor veel bedrijven al een te grote opgave om te betalen. Slechts een schamele 5% van de koffie in Nederland wordt onder Fairtrade voorwaarden verkocht. Met deze actie hoopt Fairtrade dit percentage te verhogen om zo toe te werken naar een hoger inkomen voor koffieboeren.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Events Advertorial
Ontdek op Europese beurzen nieuwe trends en innovaties voor de horeca

Dit najaar vinden er in Europa uiteenlopende beurzen plaats die afgestemd zijn op de behoeften van de horecasector. Ze reiken inspiratie en ideeën aan voor nieuwe trends en producten en zijn een bezoek meer dan waard. In november vinden de volgende evenementen plaats: België – ...

Culinair
Coperto Restobar in Zwolle is erkend met een Bib Gourmand

Chef-kok Remco Jansen en zijn brigade zijn er dolgelukkig mee: “Al sinds de opening twee jaar geleden hebben we de ambitie om op dit niveau te acteren. We konden niet gelukkiger zijn nu het is gelukt om daadwerkelijk beloond te worden met een Bib.” De nieuwe Bib Gourmand restaurantgid...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

trends
Han Ji adviseert: Trends in 2019 en hoe hier als eigenaar mee om te gaan

De restaurantbranche was het afgelopen jaar onderhevig aan veel veranderingen: een belastingverhoging, toenemende concurrentie, de opkomst van nieuwe restaurantconcepten en een vervaging van horeca-segmenten. Stuk voor stuk ontwikkelingen waardoor traditionele horecaondernemers hun omzet zagen dalen...

Columns Blog
De kroon op je werk

Soms duizelt het mij van de ranglijsten in onze branche. Zo heb je de beste van de beste volgens de Lekker, GaultMillau of Michelingids. De verkiezing van de leukste, smakelijkste of meest duurzame. Dan draait het weer om het fraaiste design, beste concept of zit je in een competitie om de hoogste o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: