Week van het Nederlandse Bier is in aantocht

24 januari 2019 | Thijs Jacobs

De 8e editie van de Week van het Nederlandse Bier is in aantocht. Van 16 t/m 26 mei kunnen bierliefhebbers door heel Nederland kennismaken met de verrassende hoeveelheid aan smaken in Nederlands bier, brouwers ontmoeten en deelnemen aan bieractiviteiten als proeverijen en bierdiners. ‘

De Week’ wordt feestelijk geopend tijdens het Nederlands Bierproeffestival in de Grote Kerk in Den Haag van 16 t/m 18 mei. Op het festival presenteren ruim 40 Nederlandse brouwerijen meer dan 250 verschillende bieren en wordt het Beste Bier van Nederland 2019 bekendgemaakt. Bierexperts kunnen hun kennis testen tijdens de Pubquiz WeekNLBier op dinsdag 21 mei. En de week sluit af met de Nederlandse Brouwerijdagen van 24 t/m 26 mei waar men bij ruim 100 brouwerijen alle geheimen van het bierbrouwen kan ontdekken tijdens de opendagen. Voor een overzicht van de activiteiten en kaartverkoop zie: www.weekvanhetnederlandsebier.nl.

Nieuw voorzitterschap Stichting Week van het Nederlandse Bier

De Week van het Nederlandse Bier is een initiatief van Stichting Week van het Nederlandse Bier. Voormalig voorzitter Henri Reuchlin droeg onlangs na zeven jaar het stokje over aan de kersverse voorzitter Dyann van Alderen. Van Alderen is sinds 2010 betrokken bij bier. Haar echtgenoot is namelijk de brouwer en eigenaar van Dorpsbrouwerij de Pimpelmeesch in Chaam (N-Br). Van Alderen ziet het als één van de doelstellingen van de Stichting Week van het Nederlandse Bier om de diversiteit en complexiteit van smaken en soorten bier blijvend onder de aandacht van de consument te brengen. Van Alderen: “Elk bier en elke brouwerij heeft zijn eigen verhaal. Dat dragen we uit als Stichting. Met als gemene deler de liefde voor bier. Dát is wat ons verbindt, brouwers onder elkaar én de brouwer en de consument.

Nederland is nog steeds een mondiale speler daar waar het bierbrouwen betreft. En daar mogen we best trots op zijn. Waar ter wereld je ook bent, de kans is erg groot dat je op een bierkaart onder het hoofdstuk “Premium Beers” een Nederlandse Pilsener variant vindt. Of een alcoholvrije variant daarvan. Of een Speciaalbier. Niet alleen van grote brouwerijen, maar steeds meer ook van Nederlandse craft brouwerijen. Het vervult mij altijd met een soort van chauvinistische trots; daar waar een klein landje groot in kan zijn. Bier dus!”

Globaal programma

·        16 mei t/m 26 mei: Tientallen bieractiviteiten door het hele land

·        16 mei: officiële opening van de Week van het Nederlands bier + bekendmaking Beste Bier van Nederland 2019

·        16 mei t/m 18 mei: Nederlands Bierproeffestival Den Haag

·        21 mei: Pubquiz WeekNLBier

·        24 mei t/m 26 mei: Nederlandse Brouwerijdagen

Activiteit organiseren?

Cafés, restaurants, brouwerijen, slijterijen en andere organisaties zorgen tijdens de Week van het Nederlandse Bier iedere dag voor diverse biergerelateerde activiteiten in het hele land. Van speciale bierdiners en – proeverijen tot quizzen, workshops en bierwandelingen en -rondvaarten. Organisaties en ondernemers die iets willen organiseren tijdens de Week van het Nederlandse Bier 2019 kunnen hun activiteiten eenvoudig aanmelden via de website. Ze kunnen hiermee rekenen op extra promotie, een communicatietoolkit en indien gewenst ondersteuning bij het organiseren van een bierproeverij.

Stichting Week van het Nederlandse bier

De Week van het Nederlandse Bier is een initiatief van Stichting Week van het Nederlandse Bier. In de stichting heeft de Nederlandse biersector zich verenigd met als doel het bier van eigen bodem te promoten en Nederland kennis te laten maken met de diversiteit van bier. In de Stichting Week van het Nederlandse Bier zitten afgevaardigden van: Nederlandse Brouwers, CRAFT, Alliantie van Bier Tapperijen, Mitra drankenspeciaalzaken, Bier&cO, Bierburo, Birdy Publishing / Bier! Magazine en Bier Consumenten vereniging PINT. Voor meer informatie over de Stichting Week van het Nederlandse Bier zie: www.weekvanhetnederlandsebier.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel Gastronomie
Vital Awick nieuwe chef van Harry’s Maastricht

Vital Awick heeft de afgelopen jaren gewerkt in diverse gerenommeerde zaken, zoals de Leuf in Ubachsberg, Rijks in Amsterdam en momenteel tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze waar hij werkt als keukenchef bij Jan Sobecki. Hij gaat zich onder Executive Chef Frank van Thiel volledig focussen op het ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ges ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Achtergronden Gastronomie
Restaurant Bloei opent dit voorjaar

Restaurant Bloei opent dit voorjaar de deuren in een 155 jaar oud rijksmonument in Nieuwersluis-Breukelen. In de charmante villa aan de rivier de Vecht voorziet het restaurant haar gasten van verrassende gerechten die worden gekenmerkt door stijlvolle eenvoud, elegantie en pure smaken. Bij Bloei ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: