Week van het Nederlandse Bier is in aantocht

24 januari 2019 | Thijs Jacobs

De 8e editie van de Week van het Nederlandse Bier is in aantocht. Van 16 t/m 26 mei kunnen bierliefhebbers door heel Nederland kennismaken met de verrassende hoeveelheid aan smaken in Nederlands bier, brouwers ontmoeten en deelnemen aan bieractiviteiten als proeverijen en bierdiners. ‘

De Week’ wordt feestelijk geopend tijdens het Nederlands Bierproeffestival in de Grote Kerk in Den Haag van 16 t/m 18 mei. Op het festival presenteren ruim 40 Nederlandse brouwerijen meer dan 250 verschillende bieren en wordt het Beste Bier van Nederland 2019 bekendgemaakt. Bierexperts kunnen hun kennis testen tijdens de Pubquiz WeekNLBier op dinsdag 21 mei. En de week sluit af met de Nederlandse Brouwerijdagen van 24 t/m 26 mei waar men bij ruim 100 brouwerijen alle geheimen van het bierbrouwen kan ontdekken tijdens de opendagen. Voor een overzicht van de activiteiten en kaartverkoop zie: www.weekvanhetnederlandsebier.nl.

Nieuw voorzitterschap Stichting Week van het Nederlandse Bier

De Week van het Nederlandse Bier is een initiatief van Stichting Week van het Nederlandse Bier. Voormalig voorzitter Henri Reuchlin droeg onlangs na zeven jaar het stokje over aan de kersverse voorzitter Dyann van Alderen. Van Alderen is sinds 2010 betrokken bij bier. Haar echtgenoot is namelijk de brouwer en eigenaar van Dorpsbrouwerij de Pimpelmeesch in Chaam (N-Br). Van Alderen ziet het als één van de doelstellingen van de Stichting Week van het Nederlandse Bier om de diversiteit en complexiteit van smaken en soorten bier blijvend onder de aandacht van de consument te brengen. Van Alderen: “Elk bier en elke brouwerij heeft zijn eigen verhaal. Dat dragen we uit als Stichting. Met als gemene deler de liefde voor bier. Dát is wat ons verbindt, brouwers onder elkaar én de brouwer en de consument.

Nederland is nog steeds een mondiale speler daar waar het bierbrouwen betreft. En daar mogen we best trots op zijn. Waar ter wereld je ook bent, de kans is erg groot dat je op een bierkaart onder het hoofdstuk “Premium Beers” een Nederlandse Pilsener variant vindt. Of een alcoholvrije variant daarvan. Of een Speciaalbier. Niet alleen van grote brouwerijen, maar steeds meer ook van Nederlandse craft brouwerijen. Het vervult mij altijd met een soort van chauvinistische trots; daar waar een klein landje groot in kan zijn. Bier dus!”

Globaal programma

·        16 mei t/m 26 mei: Tientallen bieractiviteiten door het hele land

·        16 mei: officiële opening van de Week van het Nederlands bier + bekendmaking Beste Bier van Nederland 2019

·        16 mei t/m 18 mei: Nederlands Bierproeffestival Den Haag

·        21 mei: Pubquiz WeekNLBier

·        24 mei t/m 26 mei: Nederlandse Brouwerijdagen

Activiteit organiseren?

Cafés, restaurants, brouwerijen, slijterijen en andere organisaties zorgen tijdens de Week van het Nederlandse Bier iedere dag voor diverse biergerelateerde activiteiten in het hele land. Van speciale bierdiners en – proeverijen tot quizzen, workshops en bierwandelingen en -rondvaarten. Organisaties en ondernemers die iets willen organiseren tijdens de Week van het Nederlandse Bier 2019 kunnen hun activiteiten eenvoudig aanmelden via de website. Ze kunnen hiermee rekenen op extra promotie, een communicatietoolkit en indien gewenst ondersteuning bij het organiseren van een bierproeverij.

Stichting Week van het Nederlandse bier

De Week van het Nederlandse Bier is een initiatief van Stichting Week van het Nederlandse Bier. In de stichting heeft de Nederlandse biersector zich verenigd met als doel het bier van eigen bodem te promoten en Nederland kennis te laten maken met de diversiteit van bier. In de Stichting Week van het Nederlandse Bier zitten afgevaardigden van: Nederlandse Brouwers, CRAFT, Alliantie van Bier Tapperijen, Mitra drankenspeciaalzaken, Bier&cO, Bierburo, Birdy Publishing / Bier! Magazine en Bier Consumenten vereniging PINT. Voor meer informatie over de Stichting Week van het Nederlandse Bier zie: www.weekvanhetnederlandsebier.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

trends Bier
Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Ook foodpa...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Internationaal Michelin
Le Jules Verne toegetreden tot Relais & Châteaux

Het wereldberoemde restaurant op de tweede verdieping van de Eiffeltoren ‘Le Jules Verne’ is per 1 juli toegetreden tot Relais & Châteaux, de wereldwijde vereniging van exclusieve hotels en restaurants. Het restaurant wordt geleid door de Franse topchef Fre?de?ric Anton, die ee...

Diner Internationaal Michelin
Franse topchef levert beide Michelinsterren in

Bevrijder dan ooit voelt hij zich. De Franse topchef Marc Veyrat levert na het verlies van zijn derde michelinster, zijn overige twee sterren in. In januari verloor hij zijn derde ster en is sindsdien depressief. Dat lezen we op de website van het Vlaamse Nieuwsblad. Zijn restaurant Maison des Bo...

Columns Blog
Horecaondernemer, kijk uit voor stress!

Het is hollen of stilstaan. Het ene moment is het loei druk en kun je het niet bijbenen en het volgende moment kun je een kanon afschieten. De horeca in een bedrijfstak waar de vraag naar diensten fluctueert. Mensen gaan rond dezelfde periode op vakantie, eten op vaste tijden en gaan het liefst uit ...

Food Achtergronden Fastservice
Groeiend aanbod in horecaconcepten die bijdragen aan gezonde en bewuste levensstijl

Op Schiphol Plaza kunnen reizigers nu ook terecht bij Eggs&Co, de Health Food Wall en Yoghurt Barn Na de opening van de Verspillingsfabriek in februari dit jaar, biedt Schiphol Plaza nu nog drie horecaconcepten die gericht zijn op gezond en bewust eten. De opening van de nieuwe ketens is een ant...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: