“We willen drie zaken per jaar openen”

29 november 2018 | David Bakker

Coffeelicious opende ruim een maand geleden de vijfde zaak binnen zes jaar tijd. Het succes ligt volgens eigenaresse Fiona Stöger aan de uniformiteit en continuïteit die het bedrijf al vanaf dag één hanteert. “Elke zaak moet exact dezelfde kwaliteit leveren.” Een openhartig interview over strakke bedrijfsvoering, ambities, familiebedrijf, marketing en keihard werken.

In 2012 kwam de droom van Fiona Stöger en haar man uit. Hun eigen bedrijf, Coffeelicious, opende in Dordrecht. Dat ze zes jaar later in Den Haag hun vijfde zaak openden en de ambities tot het plafond groeien, hadden ze volgens Fiona niet voorzien. “Ik wilde toen gewoon lekker koffie zetten en de broodjes smeren”, zegt ze nu. Maar met een slordige vijftig werknemers, een private label op de koffieboon, een e-magazine, een eigen YouTube kanaal en de ambitie om jaarlijks drie zaken te openen, kan niet meer over ‘lekker koffiezetten’ worden gesproken.

Strakke bedrijfsvoering

Eén ding wordt tijdens het gesprek met Fiona direct duidelijk. Kwaliteit leveren, dat is het belangrijkst. “En die kwaliteitsnorm willen we in elke zaak op hetzelfde niveau hebben. Daarom werken we met kwaliteitscontroles. We houden elkaar daardoor scherp. Iedereen die bij ons koffie maakt moet een SCA gecertificeerde barista zijn en we leiden ons personeel ook zelf op. Behalve de Wijnstraat heeft elke zaak ongeveer zestig zitplaatsen. Doordeweeks werken er vier personen, op vrijdag vijf tot zes en in het weekend zeven tot acht. De omloop is ontzettend hoog en we maken alles zelf. De personeelsbezetting is strak, maar iedereen weet exact wat hij of zij moet doen.”

Fiona begon de eerste zaak samen met haar man Marc. “Mijn man behield zijn baan omdat we niet op één paard wilden wedden. Maar al snel kwam hij er ook fulltime bij. Mijn moeder, inmiddels bekend als Chef Joan, is nog voor de opening gevraagd om de keuken in te richten. Mijn moeder is Ierse en ik ben opgegroeid met de ‘high-tea-cultuur’, scones en cupcakes. Nu is dat een trend, toen nog niet. Met het oog op groei is de broer van Fiona, Wesley Buitenhuis sinds 1 januari 2018 mede eigenaar geworden van Coffeelicious. Het is inmiddels tot een familiebedrijf uitgegroeid.” Met de snelle ontwikkelingen en de opening van de ene na de andere zaak, werd afgelopen jaar serieus overwogen om Coffeelicious in een franchise formule aan te bieden. “Maar na vele gesprekken met adviseurs en experts hebben wij besloten om het niet te doen. Het klinkt heel aantrekkelijk, maar we houden toch graag de touwtjes in eigen handen met het merk.”

Ambities

Die beslissing heeft de expansiedrift van het familiebedrijf niet doen laten stilstaan. Met de ambitie om drie zaken per jaar te openen, staat er een hoop te gebeuren de komende tijd. “Het klinkt misschien gek, maar elke keer als er een nieuwe zaak wordt geopend, is het iets minder werk. De basis ligt bij een goed personeelsbeleid. Wij hebben ‘de drie musketeers’ ontwikkeld: een Floormanager, assistent Floormanager en een allround collega. Ze moeten overigens alle drie allround zijn.”

Met de groei gebeurt er ook van alles op bedrijfstechnisch vlak. Niet lang geleden ontwikkelde Coffeelicious samen met Single Estate in omgeving Rotterdam hun eigen koffieboon. “We hadden in het begin een Italiaanse boon. Dat zijn redelijk donker gebrande bonen. Omdat we zo hard groeiden werd het aantrekkelijk om een eigen boon te laten branden. Het is een Braziliaanse blend geworden die donker gebrand is. Op die manier komt hij het dichtst bij de Italiaanse variant en is op deze manier ideaal om te combineren met melkproducten. Zeventig tot tachtig procent van de koffie die wij verkopen, zijn Latte ’s, cappuccino’s en andere melk gerelateerde producten. Leuk om te zien is dat de ontwikkeling van havermelk, sojamelk en amandelmelk gigantisch vooruitgaat, een paar jaar geleden kon je geen fatsoenlijke cappuccino maken met havermelk, nu is dat fantastisch!”

Meegaan in de vegan trend is automatisch gegaan. “We moesten veel gasten nee verkopen als ze jaren geleden vroegen om een veganistische koffie. Dan ga je daarmee aan de slag.” Het heeft haar geleerd marketingtools in te zetten om de wensen van de gasten nog beter te leren begrijpen. “We versturen nieuwsbrieven, hebben een e-magazine waar gratis recepten op staan en zijn sinds kort begonnen met ons eigen YouTube kanaal waar we kunnen laten zien wat we doen en ons merk naar buiten toe kunnen promoten,” Naast externe communicatie hecht Fiona ook veel belang aan interne communicatie. “We hebben een intranetomgeving voor alle werknemers waar productkennis, recepten en alle praktische informatie op staat. Op die manier hou je de kwaliteit van je producten hetzelfde.”

In het dagelijks leven van Fiona is bijna geen dag hetzelfde, behalve dat de wekker om vier uur in de ochtend gaat. “Het klinkt cliché, en dat is het ook, maar het begint natuurlijk met hard werken. Gelukkig zijn mijn man en ik beide workaholics, werken tachtig tot honderd uur per week, en we zijn er inmiddels aan gewend om ons leven zo in te vullen.” Zes jaar geleden dronk Fiona geen koffie, nu verkoopt ze er honderden per dag. “Nu begint elke dag met een goed kop koffie, anders houd ik het niet vol”, lacht ze.

Coffeelicious

Coffeelicious heeft twee filialen in Dordrecht, één in Breda, één in Rotterdam en sinds kort de vijfde in Den Haag. Lange tijd is het bedrijf bezig geweest met een filiaal in Amsterdam. Dat is voorlopig van de baan. “Maar als er morgen een kans ontstaat, staan we vooraan. We hebben dat zeker niet uit ons hoofd gezet maar het is een wat verhitte markt in de hoofdstad”, legt Fiona uit. Ze staart zich niet blind op Amsterdam. “In de regio waar we nu zitten zijn veel kleine steden op een korte afstand van elkaar. Denk aan Delft, Leiden en bijvoorbeeld Utrecht voor een volgende zaak. Er zijn volop mogelijkheden.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Ook foodpa...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Internationaal Michelin
Le Jules Verne toegetreden tot Relais & Châteaux

Het wereldberoemde restaurant op de tweede verdieping van de Eiffeltoren ‘Le Jules Verne’ is per 1 juli toegetreden tot Relais & Châteaux, de wereldwijde vereniging van exclusieve hotels en restaurants. Het restaurant wordt geleid door de Franse topchef Fre?de?ric Anton, die ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: