“We willen drie zaken per jaar openen”

29 november 2018 | David Bakker

Coffeelicious opende ruim een maand geleden de vijfde zaak binnen zes jaar tijd. Het succes ligt volgens eigenaresse Fiona Stöger aan de uniformiteit en continuïteit die het bedrijf al vanaf dag één hanteert. “Elke zaak moet exact dezelfde kwaliteit leveren.” Een openhartig interview over strakke bedrijfsvoering, ambities, familiebedrijf, marketing en keihard werken.

In 2012 kwam de droom van Fiona Stöger en haar man uit. Hun eigen bedrijf, Coffeelicious, opende in Dordrecht. Dat ze zes jaar later in Den Haag hun vijfde zaak openden en de ambities tot het plafond groeien, hadden ze volgens Fiona niet voorzien. “Ik wilde toen gewoon lekker koffie zetten en de broodjes smeren”, zegt ze nu. Maar met een slordige vijftig werknemers, een private label op de koffieboon, een e-magazine, een eigen YouTube kanaal en de ambitie om jaarlijks drie zaken te openen, kan niet meer over ‘lekker koffiezetten’ worden gesproken.

Strakke bedrijfsvoering

Eén ding wordt tijdens het gesprek met Fiona direct duidelijk. Kwaliteit leveren, dat is het belangrijkst. “En die kwaliteitsnorm willen we in elke zaak op hetzelfde niveau hebben. Daarom werken we met kwaliteitscontroles. We houden elkaar daardoor scherp. Iedereen die bij ons koffie maakt moet een SCA gecertificeerde barista zijn en we leiden ons personeel ook zelf op. Behalve de Wijnstraat heeft elke zaak ongeveer zestig zitplaatsen. Doordeweeks werken er vier personen, op vrijdag vijf tot zes en in het weekend zeven tot acht. De omloop is ontzettend hoog en we maken alles zelf. De personeelsbezetting is strak, maar iedereen weet exact wat hij of zij moet doen.”

Fiona begon de eerste zaak samen met haar man Marc. “Mijn man behield zijn baan omdat we niet op één paard wilden wedden. Maar al snel kwam hij er ook fulltime bij. Mijn moeder, inmiddels bekend als Chef Joan, is nog voor de opening gevraagd om de keuken in te richten. Mijn moeder is Ierse en ik ben opgegroeid met de ‘high-tea-cultuur’, scones en cupcakes. Nu is dat een trend, toen nog niet. Met het oog op groei is de broer van Fiona, Wesley Buitenhuis sinds 1 januari 2018 mede eigenaar geworden van Coffeelicious. Het is inmiddels tot een familiebedrijf uitgegroeid.” Met de snelle ontwikkelingen en de opening van de ene na de andere zaak, werd afgelopen jaar serieus overwogen om Coffeelicious in een franchise formule aan te bieden. “Maar na vele gesprekken met adviseurs en experts hebben wij besloten om het niet te doen. Het klinkt heel aantrekkelijk, maar we houden toch graag de touwtjes in eigen handen met het merk.”

Ambities

Die beslissing heeft de expansiedrift van het familiebedrijf niet doen laten stilstaan. Met de ambitie om drie zaken per jaar te openen, staat er een hoop te gebeuren de komende tijd. “Het klinkt misschien gek, maar elke keer als er een nieuwe zaak wordt geopend, is het iets minder werk. De basis ligt bij een goed personeelsbeleid. Wij hebben ‘de drie musketeers’ ontwikkeld: een Floormanager, assistent Floormanager en een allround collega. Ze moeten overigens alle drie allround zijn.”

Met de groei gebeurt er ook van alles op bedrijfstechnisch vlak. Niet lang geleden ontwikkelde Coffeelicious samen met Single Estate in omgeving Rotterdam hun eigen koffieboon. “We hadden in het begin een Italiaanse boon. Dat zijn redelijk donker gebrande bonen. Omdat we zo hard groeiden werd het aantrekkelijk om een eigen boon te laten branden. Het is een Braziliaanse blend geworden die donker gebrand is. Op die manier komt hij het dichtst bij de Italiaanse variant en is op deze manier ideaal om te combineren met melkproducten. Zeventig tot tachtig procent van de koffie die wij verkopen, zijn Latte ’s, cappuccino’s en andere melk gerelateerde producten. Leuk om te zien is dat de ontwikkeling van havermelk, sojamelk en amandelmelk gigantisch vooruitgaat, een paar jaar geleden kon je geen fatsoenlijke cappuccino maken met havermelk, nu is dat fantastisch!”

Meegaan in de vegan trend is automatisch gegaan. “We moesten veel gasten nee verkopen als ze jaren geleden vroegen om een veganistische koffie. Dan ga je daarmee aan de slag.” Het heeft haar geleerd marketingtools in te zetten om de wensen van de gasten nog beter te leren begrijpen. “We versturen nieuwsbrieven, hebben een e-magazine waar gratis recepten op staan en zijn sinds kort begonnen met ons eigen YouTube kanaal waar we kunnen laten zien wat we doen en ons merk naar buiten toe kunnen promoten,” Naast externe communicatie hecht Fiona ook veel belang aan interne communicatie. “We hebben een intranetomgeving voor alle werknemers waar productkennis, recepten en alle praktische informatie op staat. Op die manier hou je de kwaliteit van je producten hetzelfde.”

In het dagelijks leven van Fiona is bijna geen dag hetzelfde, behalve dat de wekker om vier uur in de ochtend gaat. “Het klinkt cliché, en dat is het ook, maar het begint natuurlijk met hard werken. Gelukkig zijn mijn man en ik beide workaholics, werken tachtig tot honderd uur per week, en we zijn er inmiddels aan gewend om ons leven zo in te vullen.” Zes jaar geleden dronk Fiona geen koffie, nu verkoopt ze er honderden per dag. “Nu begint elke dag met een goed kop koffie, anders houd ik het niet vol”, lacht ze.

Coffeelicious

Coffeelicious heeft twee filialen in Dordrecht, één in Breda, één in Rotterdam en sinds kort de vijfde in Den Haag. Lange tijd is het bedrijf bezig geweest met een filiaal in Amsterdam. Dat is voorlopig van de baan. “Maar als er morgen een kans ontstaat, staan we vooraan. We hebben dat zeker niet uit ons hoofd gezet maar het is een wat verhitte markt in de hoofdstad”, legt Fiona uit. Ze staart zich niet blind op Amsterdam. “In de regio waar we nu zitten zijn veel kleine steden op een korte afstand van elkaar. Denk aan Delft, Leiden en bijvoorbeeld Utrecht voor een volgende zaak. Er zijn volop mogelijkheden.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Culinair
Hutten beste cateraar in MT1000

Hutten staat op nummer 1 in de categorie catering van de MT1000, het grootste onderzoek onder zakelijke beslissers naar de kwaliteit en populariteit van zakelijke dienstverleners in Nederland. “Vorig jaar stonden we nummer 1 in het lijstje met runner-ups en nu meteen op nummer 1 in de overall ...

Opening Culinair
Sterrenteam Lars Albers en Randy Bouwer opent in 2020 restaurant Vigor in Vught

Chef Lars Albers en gastheer-sommelier Randy Bouwer openen in het voorjaar van 2020 hun restaurant Vigor in Vught. Vigor zetelt in de 17e eeuwse rijksmonumentale villa Bleijenburg, die op dit moment wordt verbouwd. Middelpunt van het restaurant is de centrale bar, die tegelijkertijd ook de open keuk...

Opening Rotterdam
Nieuwe Rotterdamse hotspot Williams Canteen biedt gast all day concept

Sinds vorige week heeft het Witte de With kwartier in Rotterdam er met Williams Canteen een uitstekende publiekstrekker bij. Dit all day concept van Kim Riekwel, Jamil Sancha en zijn vrouw Stefanie - bekend van Supermercado - biedt niet alleen een uitstekende dinerkaart met culinaire hoogstandjes en...

Columns Vega
Column Fernando Jonker: Gun deze gasten ook een beleving

Het veganisme is ouder dan het woord zelf, in Frankrijk bijvoorbeeld werd al lang 'végétalisme' gebruikt voor wat later ook in het Frans 'véganisme' ging heten. De term veganisme is de Nederlandstalige versie van het Engelse woord ‘veganism’. Dit w...

Amsterdam Opening
Michiel van der Eerde opent Bar BAUT op permanente plek

Op 13 januari 2020 opent Michiel van der Eerde permanent 'Bar BAUT' aan de stadionweg in Amsterdam Zuid. Ruim 7 jaar geleden maakte Michiel van der Eerde naam als pop-up goeroe van Amsterdam. Na zes succesvolle rondreizende edities is het tijd voor een nieuwe dimensie binnen het horeca conce...

Columns Blog
Hoe makkelijk maak je het de gast om voor jou te kiezen?

Heb je je weleens afgevraagd waarom gasten überhaupt bij je reserveren of binnenstappen? Het kan niet zijn omdat je de enige plek bent waar ze wat kunnen eten of drinken. Zoals heel vroeger toen je als reiziger blij was dat je een dak boven je hoofd had en een warme maaltijd kreeg. De 'herb...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: