Wat moet de horeca in 2014 doen?

16 december 2013 |
Wat moet de horeca in 2014 doen?<

Na twee jaren van krimp ziet het er naar uit dat de Nederlandse economie in 2014 weer licht groeit. Daar gaat het Economisch Bureau van de ING van uit. De horeca laat in 2014 een gematigde
groei zien van het volume. De bank geeft in het rapport Vise op sectoren 2014 ook nog een aantal adviezen aan horecaondernemers.

Verklaring
Maar eerst de omzetverwachting. Voor een deel komt de volumegroei voort uit een toename van het aantal toeristen. Ook het verbeterde consumentenvertrouwen kan de horeca een zetje in de rug geven. Het aantal Nederlanders dat aangeeft wekelijks een restaurant of café te bezoeken is stabiel, maar horecaondernemers zien dat het gemiddelde bedrag dat mensen besteden daalt. Zo lag dit bedrag in cafés in 2013 in de periode tot en met augustus op €8,80 tegenover €11,50 in 2011, bij restaurants was dit €16,40 (2013) tegenover €19,40 (2011).

Adviezen
Sectormanger Jan van der Doelen geeft horecabedrijven advies over wat ze kunnen doen tegen de veranderende buitenwereld. Voor hotels* geldt dat *een en de zelfde gast niet altijd meer dezelfde behoefte zal hebben*. Het hebben van voldoende informatie over de wisselende behoeften van de gast en het effectief in verbinding zijn met diezelfde gast zal steeds belangrijker worden. Voor de *restaurantbranche* geldt dat gasten zijn uit op een telkens unieke beleving. Naast een *juist aanbod zouden ambassadeur-gasten* kunnen worden gebruikt om andere gasten deze beleving te bezorgen. En ook de medewerkers zouden de rol van ambassadeur moeten vervullen. Voor *cafés, cafetaria’s en lunchrooms* geldt dat er steeds meer concurrentie uit een wisselende hoek komt. Het aanbod neemt toe, de vraag stabiliseert en de uitgaven per bezoek zijn stabiel tot licht dalend. Een uiterst competitieve omgeving vraagt een *regelmatige strategieaanpassing om te zorgen dat de gast verrast blijft en daardoor voor uw concept blijft kiezen.

Door Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: