Warme temperaturen stimulans voor horeca

3 november 2014 |
Warme temperaturen stimulans voor horeca

In 2015 zullen de marktsectoren voor het tweede jaar op rij groeien. De industrie en transport sloegen door de exportgroei al eerder het groeipad
in. Nu vertonen ook binnenlands geori├źnteerde sectoren plusjes. Meer vertrouwen bij consumenten en producenten, de aantrekkende woningmarkt en langzaam herstel op de arbeidsmarkt zorgen voor deze omslag. Zorg en overheid krimpen als enige sectoren nog wel door een sterke focus op uitgavenbeperkingen.

Groei industrie neemt af
De matige economische situatie in Europa en de ongunstige concurrentiepositie vanwege de relatief hoge energieprijzen, zet in de industrie de raffinagesector en de petrochemie onder druk. Raffinaderijen kampen met overcapaciteit als gevolg van onder andere buitenlandse concurrentie. In de transportsector daalde de overslag in de haven van Rotterdam in de eerste drie kwartalen van dit jaar met 11% door minder overslag van minerale olie. Wel worden er meer containers overgeslagen. Het vervoer door de lucht laat flinke groei zien doordat o.a. de machine-industrie goed draait. Ook het wegtransport zit weer duidelijk in de lift door de aantrekkende binnenlandse vraag. Logistieke dienstverleners profiteren van de ontwikkeling van e-commerce. Deze partijen worden veel vaker ingeschakeld door retailers of fabrikanten om de opslag en levering te doen.

Margeslijtage in de groothandel
Door de bovengenoemde concurrentie van logistieke dienstverleners kampt de traditionele groothandel sinds enkele jaren met margeslijtage. Groothandels in agrarische producten en voedingsmiddelen hebben daarbij te maken met prijsdalingen. In de agrarische sector blijft het door de lage prijzen bij de pluimveehouderij tobben. Akkerbouw, zuivel en sierteelt kennen daarentegen een goed uitvoerjaar. Melkveehouders profiteren juist van gedaalde voerkosten en een nieuwe piek in de melkprijzen. Groothandels in non-food consumentenproducten en bouwmaterialengroothandels laten na flinke omzetkrimp weer herstel zien.

Voorzichtige kentering in detailhandel
Voor het eerst sinds 2011 steeg in de periode mei t/m augustus de binnenlandse consumptie weer eens vier maanden op rij. Geholpen door het betere consumentenvertrouwen is er een voorzichtige kentering in de verkoopvolumes in de detailhandel. De beduidend warmere temperatuur in 2014 zorgt voor een stimulans in de horeca en recreatie. Vooral de grote steden trokken meer buitenlandse bezoekers waardoor het aantal hotelovernachtingen opliep.

Zakelijke dienstverlening
De zakelijke dienstverlening deint vaak mee op de golven van de Nederlandse economie. Deelsectoren als notarissen, managementadviesbureaus, de architecten- en ingenieursbranche en reclame en design profiteren van het economisch herstel. Ook de uitzendbranche laat een sterk herstel zien vanwege de aangetrokken vraag naar zowel technisch, industrieel als administratief personeel. Beveiliging, schoonmaak en reisbureaus kampen nog wel met structurele ontwikkelingen, zoals minder kantoormeters en respectievelijk minder vakanties die druk op de omzet zetten.

Orderboeken bouw beter gevuld
Ondanks een terugval van het bouwvolume in het 2e kwartaal, na 4 kwartalen van groei, raken de orderboeken weer beter gevuld. Bouwondernemers worden optimistischer al liet oktober wel een daling zien ten opzichte van september. De renovatiesector profiteert nog van het verlaagde btw-tarief tot halverwege 2015. Het lijkt er echter wel op dat het effect van de lagere btw al grotendeels is uitgewerkt. ING Economisch Bureau verwacht dat de bouwproductie dit jaar en volgend jaar met 2,5% groeit.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN in actie! #BlackMonday: final sale horeca

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) lanceert de landelijke campagne #BlackMonday, die op maandag 7 december van start gaat. Onder de noemer #BlackMonday worden horecaondernemers opgeroepen deel te nemen aan de landelijke actie. Met de campagne wil KHN duidelijk maken dat als de overheid niet per omga ...

Wet- en regelgeving
Cao horeca verlengd tot eind 2021

FNV Horeca, CNV Vakmensen en werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zijn overeengekomen de huidige cao in de horeca met een jaar te verlengen onder gelijke voorwaarden. De drie partijen zijn het er over eens dat d ...

Corona
"Honderden miljoenen voor horeca en cultuur"

Haagse bronnen melden aan de NOS dat sectoren die flink geraakt zijn door de coronacrisis en daardoor een zeer groot omzetverlies lijden, kunnen rekenen op honderden miljoenen steun vanuit Den Haag. Volgens de NOS zet het kabinet de komende dagen de puntjes op de i. Bedrijven die meer dan 70 proc ...

Interview Digitaal Ondernemen
Horecamarketing op socials: influencers als spin in het web

Bij een goede marketingstrategie mag social media niet ontbreken. Wil je verzekerd zijn van een groot bereik, dan kun je haast niet om ‘influencers’ heen. Die influencers vind je op Youtube, op hun eigen blogs, Facebook, Instagram, Snapchat of TikTok. Wie een influencer inzet, meestal te ...

KHN Corona
Deel van de horeca dreigt op 17 januari open te gaan, ondanks maatregelen

Vorige week kondigden verschillende horecaondernemers aan om hun zaken op 17 januari te willen openen, ongeacht de dan geldende maatregelen. Zij hebben zojuist verkondigd tegenover Omroep Brabant dat ze het vertrouwen in het kabinet hebben opgezegd en hoe dan ook zullen openen op 17 januari. Omd ...

Economie Corona
Horeca na kunst en cultuur meest pessimistisch over economische vooruitzichten

De vooruitzichten van het Nederlandse bedrijfsleven over de eigen verkopen op de korte termijn zijn sinds de zomer sterk verslechterd. De economie zal naar verwachting tijdelijk weer een stap terug moet doen. Vooral de commerciële dienstverlening heeft pessimistischere verwachtingen voor de kom ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: