Vol vertrouwen naar Lyon

26 december 2014
Vol vertrouwen naar Lyon

Chef Jan Smink, commis Lars Aukema en coach Leendert Klaassens zijn volop aan het trainen voor hun deelname aan de wereldfinale
van de Bocuse d’Or in Lyon. Het is een hecht team, dat ondersteund wordt door Fenny Straat van Bocuse d’Or Nederland en groothandelsbedrijf Makro, dat het driekoppige Nederlandse team onder meer de benodigde ingrediënten en de keukeninventaris levert en bovendien het transport naar de verschillende wedstrijdlocaties verzorgt.

~Foto: Het Nederlandse team~

*Hecht team*
“We winnen met drie en we verliezen met drie”, vertelt coach Leendert. “We zijn een hecht team dat heel goed samenwerkt. Dat moet ook wel, want de wedstrijd vraagt veel van ons alle drie. Je moet er echt samen voor willen gaan.” Chef Jan Smink sluit zich daarbij aan. “Om deel te kunnen nemen op dit niveau moet je echt een doorzetter zijn en er alles voor over hebben. Mijn sociale leven staat op dit moment dan ook op een heel laag pitje.”

*Hulp van Makro*
Fenny Straat van Bocuse d’Or Nederland is maar wat blij met de samenwerking met Makro. “Van 2011 tot 2013 hadden we geen partner en moesten we alles zelf regelen. Het was toen echt knip-en-plakwerk en we moesten toen zelfs met verschillende personenauto’s naar de wedstrijden.” Ook Teun van den Berg, target group management specialist bij Makro, is enthousiast over de samenwerking. “We willen samen met Bocuse d’Or Nederland het niveau van de Nederlandse gastronomie verhogen en Nederland op de kaart zetten als culinair land. Daarnaast werken we goed samen en willen we natuurlijk beiden een goed resultaat behalen tijdens de wereldfinale in Lyon.”

*Bocuse d’Or als platform*
Volgens Fenny is Bocuse d’Or vooral geschikt voor jonge, opkomende chefs. “Tijdens de wedstrijden kun je als chef heel veel leren, veel kennis opdoen en kom je bovendien in contact met veel chefs uit andere landen. Daarnaast kun je jezelf presenteren aan een groot internationaal culinair publiek en kun je ook je restaurant internationaal op de kaart zetten.” Marco Poldervaart is hier volgens Leendert een voorbeeld van. “Voor de wedstrijd was Marco vooral wereldberoemd in Harlingen, nu kent een veel groter publiek hem.”

Lees het volledige artikel in de laatste editie van "De RestaurantKrant.":http://www.derestaurantkrant.nl/blad/137/

~Christel Tuin~

Overig nieuws