Vijf oplossingen tegen voedselproblematiek

16 februari 2012 |
Vijf oplossingen tegen voedselproblematiek

Is 'no waste' op het gebied van voedsel een fabeltje? Welnee! De oplossingen en initiatieven liggen voor het oprapen. Zo wordt op 1 maart in Amsterdam de finale gehouden van
de wedstrijd Battle of the Cheetas Vijf teams van young professionals bedenken creatieve oplossingen voor wereldvoedselproblemen.
De teams zijn ieder toegewezen aan een probleem dat de wereldvoedselvoorziening bedreigt. De teams zijn: 'Gezonde voedselketens', 'Voedselverspilling', 'City farming', 'Voedselveiligheid', en 'Nieuwe financieringsmodellen'.

Team Gezonde voedselketens
Een derde van de wereldbevolking krijgt onvoldoende goed eten binnen. Door de manier waarop ontwikkelde landen hun voedselproductie en -consumptie hebben georganiseerd (10 kilo Braziliaans veevoer voor 1 kilo Hollands rundvlees) is er nu en in te toekomst voedseldeficiëntie.



__Oplossing: eet meer insecten__
In samenwerking met verschillende producenten en afzetkanalen worden nieuwe en duurzame mogelijkheden voor op de keukentafel en in het restaurant ontwikkeld. Het team stelt insecten eten voor. "We gaan meer insecten eten: Made in Holland. Daar stop je 10 kilo eiwitten in en er komt 9 kilo aan voedsel uit."

Team Voedselverspilling
Jaarlijks gooien Nederlandse supermarkten 150 miljoen euro aan bruikbare grondstoffen weg. Dit is 150 miljoen euro die niet wordt verdiend! In de huidige situatie rijden vrachtwagens van producenten richting de supermarkt. Van de supermarkt gaan de producten of richting consument of - als de verkoopdatum is verstreken - naar de afvalbak.



__Oplossing: maak een nieuwe kringloop__
De verkoopdatum van een tomaat is minder lang dan van tomatensoep. Hierin ligt volgens Team Voedselverspilling de oplossing. De avond voor het verstrijken van een de THT-datum worden de tomaten uit het schap gehaald en teruggestuurd naar de verwerker. Daar maken ze nieuwe producten van: soep, sap, ijs en pizza, wat vervolgens weer naar de supermarkt gaat voor menselijke consumptie.

City farming
De vraag naar voedsel stijgt, er komt steeds minder ruimte beschikbaar om voedsel te produceren en mensen zien niet meer in wat de waarde is van voedsel.



__Oplossing: slimme teelt in lege kantoren__
In een gesloten systeem wordt groente snel, veilig en efficiënt groeit. Er wordt extreem zorgvuldig gebruik van ruimte, water en schaarse grondstoffen. Groente wordt geteeld daar waar zij gebruikt wordt. Food Miles worden Food Steps. Het team wil een toepasbare versie van PlantLab ontwikkelen die wordt geïntegreerd in de stedelijke omgeving.

Team Voedselveiligheid
Wat is veilig voedsel? En is veilig hetzelfde als gezond? De regels zijn in de ogen van dit team zo streng, dat het voor nieuwe en kleinschalige producenten vrijwel onmogelijk is innovatieve of ambachtelijke producten op de markt te brengen.



__Oplossing: transparante verkoop, consumenten kiezen zelf__
Consumenten beslissen zelf over wat veilig is en wat niet. Er komt een merklabel, Riszky Foodz, voor innovatieve, ambachtelijke en ook zelfgemaakte producten, zoals kazen, zuivelproducten en bijvoorbeeld jams. Op de producten komt het telefoonnummer van de producent en de verkoop geschied via een internetwinkel. Transparantie voorop.

Team Nieuwe financieringsmodellen
In de winkel wordt niet de 'echte prijs' voor producten betaald. In de prijs bij de kassa in het westen zitten niet de schade aan milieu en maatschappij verrekend. Toch zijn er al wel manieren ontwikkeld door wetenschappers om de schade in kaart te brengen en uit te drukken in geld.



__Oplossing: naar een nieuwe prijsbewustheid__
Het team wil deze aanwezige kennis vertalen naar een Echte Prijs standaard. Stap voor stap willen ze met producenten, consumenten en andere belanghebbende werken aan een duurzame economie in 2035. Consumenten kunnen zo producten kiezen met de echte prijs.

Er kan gestemd worden op het beste idee via de site van OneWorld.nl
De wedstrijd wordt georganiseerd door de jubilerende Nationale Commissie voor internationale samenwerking en Duurzame Ontwikkeling (NCDO).

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Gastronomie Corona
Toprestaurants doen niet mee aan horeca-protest

De meeste toprestaurants in Nederland doen niet mee aan het horeca-protest, waarbij op dinsdag 2 maart de terrassen weer voor publiek open worden gesteld. Ruim 130 ondernemers, verenigd in de G4 (Gastronomische 4) en te samen goed voor driekwart van de Michelin-sterren in Nederland, distantieren zic ...

Corona
Groep horecaondernemers opent 2 maart terrassen

De horeca is het zat. Een actiegroep van 65 KHN-afdelingen roept collega-ondernemers op om de terrassen aanstaande dinsdag 2 maart te openen. Het besluit van het kabinet om de horeca geen versoepelingen te bieden is voor de actiegroep de reden tot de oproep, meldt Omroep Brabant. De actiegroep, ...

Interview Longread
Corona of niet, dit stel opende deze week hun nieuwe zaak

In Veldhoven pakten Nick en Rebecca Schaminée hun kans. De coronacrisis krijgt het stel niet klein en ze maakten van de nood – ze zagen beiden hun baan verdwijnen bij Hutten Catering – een deugd. De langgekoesterde wens om een eigen zaak te openen werd werkelijkheid. Grand Caf&eac ...

Fastservice
Hartig.nl opent locatie in Amsterdam

‘Broodgewoon Lekker’, dit is de slogan van Hartig.nl uit Amersfoort. Het bakery-café uit Amersfoort - bekend om haar ambachtelijke - producten heeft niet stil gezeten. In de afgelopen corona periode heeft Hartig.nl de tijd optimaal benut om haar bereik te vergroten. In 2020 he ...

Tweede Kamer wil veilige heropening terrassen

Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat het kabinet de mogelijkheden moet onderzoeken om de terrassen onder voorwaarden te openen. Dat blijkt uit het debat in de Tweede Kamer dat naar aanleiding van de persconferentie van dinsdag 23 februari werd gehouden. Op die persconferentie van 23 febr ...

Horeca naar de stembus deel 2; PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van De RestaurantKrant wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonderneme ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: