Urban Espresso Bar wint AD Koffietest

19 oktober 2014
Urban Espresso Bar wint AD Koffietest

De AD Koffietest 2014 is gewonnen door de Rotterdamse Urban Espresso Bar. Opmerkelijk: de twee zaken van UEB zijn nog maar vijf maanden geleden
overgestapt op de koffie van de Rotterdamse koffiebranders Giraffe Coffee Roasters. Met twee noteringen in de top 10 (de IJssalon eindigde vorig jaar op nummer 2 én nu weer in de top10) en vier in de top 30 is Giraffe goed vertegenwoordigd. Oprichter Mark Jordaan is er blij mee. “Koffie is hot tegenwoordig en er wordt op veel plekken fantastische koffie gemaakt. Als je dan op één eindigt, mag je daar zeker trots op zijn. Met drie keer een 10 heeft Urban Espressobar West het natuurlijk geweldig gedaan, maar IJssalon Hellevoetsluis weet er ook drie keer een 8,5 uit te slepen. Dat je met zulke cijfers scoort, laat zien hoe sterk het veld tegenwoordig is.”

*Over Urban Espresso Bar*
In 1992 kwam de Australische Jo McCambridge naar Nederland. Wat ze in Rotterdam vooral miste: goede koffie. Dus opende ze in 2001 aan de Botersloot de eerste vestiging van de Urban Espressobar. In de strakke zaak kon je terecht voor wat te eten en, uiteraard, koffie. Toen de koffiecultuur in de stad groeide, mede dankzij Jo, opende ze in 2011 een tweede zaak aan de Nieuwe Binnenweg.

*Samenwerking*
Ook bij UEB zijn ze bijzonder tevreden. Jacolien Stubbe is manager van Urban Espresso Bar: “We hebben hier echt geïnvesteerd in een heel goed team dat zwaar geïnteresseerd is in koffie, dus dan is dit extra leuk.” Voor Jacolien is de samenwerking met Giraffe een hele goede. “Als er iets is, staan ze meteen voor ons klaar. Wat voor ons ook fijn is, is dat ze ontzettend compleet zijn. Ze weten niet alleen heel veel van smaak en het branden van koffie, maar kennen het baristavak uit eigen ervaring én weten hoe het is om een zaak te runnen.” Ook voor Giraffe is de samenwerking belangrijk. Mark: “Urban Espresso Bar is een begrip in de stad. Als eerste hielden ze zich serieus bezig met het vak, dat je met zo’n partij samen aan perfectie mag werken, is als brander heel waardevol. Met de Jo en haar team ontwikkelden we een speciale UEB blend, we cuppen (samples proeven) gezamenlijk de topkoffies voor specials. Je daagt elkaar daarbij ook uit, ieder van zijn eigen achtergrond. Welke koffie doet het nu goed bij een typisch Australische koffiedrank als een flat white?”

Overig nieuws