Twitter: join the conversation! (4/6)

9 januari 2012 |
Twitter: join the conversation! (4/6)

In zes artikelen staan Edith Scholte en Menno Beker van Socialmediaworkshops.nl stil bij de kansen van Social Media voor de horeca. Deze keer belichten de Social Media-watchers de mogelijkheden van microblog Twitter. Een verhaal met succesvolle
voorbeelden en met bijzondere marketingacties, maar vooral een verhaal over vindbaarheid, over bereiken en bereikt worden en over het actief deelnemen aan de conversatie.

Guerrillamarketing
September 2010. Het CDA domineert de hele maand de krantenkoppen, de actualiteitenrubrieken en de nieuwssites met de formatie van het huidige kabinet. De ‘deur’ heeft iconische proporties aangenomen. Zo erg dat het CDA-bestuur besluit de fractievergaderingen op een geheime locatie voort te zetten. Nu zijn politici niet bepaald het voorbeeld van adequate schatbewaarders en dus verzamelt het ganse Haagse journaille zich binnen no-time voor het recentelijk geopende Haagse Hilton. Twitter speelde hierbij uiteraard een belangrijke rol. Maar het microblog bewijst pas echt zijn waarde voor de vaderlandse pers als het naburige Carlton Hotel gratis koffie belooft. Zou op dat moment Verhagen zijn aftreden aankondigen, niemand had het ooit geweten. Het journaille zit aan de gratis koffie, en beloont het Carlton en passant met gratis publiciteit ter waarde van vele tienduizenden euro’s. “Een sterk staaltje guerrillamarketing”, roemt Scholte de actie van Carlton.

Glimlach in plaats van smiley
“Een ander mooi voorbeeld van de mogelijkheden van Twitter laten ze bij de KLM zien”, zegt Beker. Hij doelt daarbij op de actie KLM Surprise, waarbij medewerkers van onze nationale vliegtuigmaatschappij het microblog afspeuren naar reizigers die met de KLM vliegen. Om ze vervolgens te verrassen met een klein cadeautje dat aansluit bij hun reisdoel. Resultaat: meer dan een miljoen tweets en een goed bekeken YouTube-film met echte glimlachen in plaats van smileys.

Twitter + Wine + Diner = Twiner
Een van Nederlands meest opvallende en succesvolle nieuwe hypes op het gebied van Twitter is echter Twiner, een concept waarbij Scholte zelf nauw betrokken is geweest. Twiner – een samentrekking van Twitter, Wine en Diner – brengt letterlijk Twitterprofielen bij elkaar aan tafel. Met succes, want waar Twiner eind vorig jaar in Zwolle zijn vuurdoop beleefde, zijn er tegenwoordig al tientallen plaatsen in Nederland waar Twitteraars elkaar ‘In Real Life’ aan de dinertafel kunnen ontmoeten. “En daar zullen er nog vele bijkomen”, verwacht Scholte.

Je doelgroep loopt op Twitter
Op Twitter hoeft het allemaal niet pers e groot te zijn, er hoeft niet direct een uitgekiende marketingstrategie achter te zitten en om succesvol te Twitteren hoef je je buurman niet continu te slim af te zijn. De echte sleutel van het succes achter Twitter is vindbaarheid, net als bij alle andere Social Media. “Als ik op Twitter vraag waar ik in bijvoorbeeld Eindhoven lekker kan eten, is het toch prettig wanneer een van mijn contacten jouw restaurant aanprijst”, zegt Scholte. “Of misschien zie je als restauranthouder mijn vraag zelf wel voorbijkomen en trek je me over de streep met een lekker aperitief”, valt Beker zijn collega lachend bij. “Hoe je het doet, doe je het”, neemt Scholte het stokje weer over, “als je je maar realiseert dat op Twitter een deel van je doelgroep loopt. Bereik die doelgroep, maar zorg dat men jou ook kan bereiken. Join the conversation!”

Tips
• Gewoon mee beginnen
• Zorg voor goede bio en foto
• Geef zonder er iets voor terug te verwachten
• Pak je #podiumplek
• Volg relaties

Auteurs: Menno Beker en Edith Scholte Socialmediaworkshops.nl
Dit was het vierde artikel uit een wekelijkse reeks van zes artikelen over Social Media in de horeca. Vanaf maandag 16 januari is het vijfde artikel online te lezen. Alle artikelen zullen tevens in een dossier verschijnen en zullen uiteindelijk als één white paper zijn te downloaden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel
FNV Horeca: afbouw steunmaatregelen leidt tot vertrek vakkrachten uit horecasector

De gisteren verstuurde Kamerbrief over de aanvullingen op het steun- en herstelpakket, alsmede het persmoment van het Kabinet van gisteravond zorgen voor grote onrust in de horecasector. FNV Horeca vindt het onvoorstelbaar dat het Kabinet gisteravond aangeeft dat er nog te weinig resultaten zijn om ...

Coronacrisis
Horeca blijft zeker nog dicht tot december

Waar iedereen al wel rekening mee hield, is gisterenavond bevestigd door minister De Jonge: de gedeeltelijke lockdown duurt in ieder geval nog tot december en 'wellicht tot in het nieuwe jaar'. Dit houdt in dat de horeca tot december de deuren gesloten moet houden. Er wordt op dit moment nog ...

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Awards Culinair
Lekker500 komt uit in aangepaste vorm

Lekker500, de onafhankelijke restaurantgids van Nederland die dit jaar voor de 43ste keer verschijnt, heeft een aangepaste vorm waarin een podium wordt geboden aan de restaurateur. De speciale editie is een gids zonder ranking, als ode aan de helden van de horeca. Alle nog bestaande restaurants u ...

Branded Content
Professionele keukenapparatuur haal je bij een expert

Wanneer je op zoek bent naar nieuwe keukenapparatuur wil je natuurlijk het beste van het beste. Bij HorecaRama vind je naast de laagste prijsgarantie ook een indrukwekkend assortiment keuken en horeca apparatuur. Of je nu zoekt naar een professionele aan- en afvoertafel of een koelkast van hoge kwal ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig gemiddeld 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies, dus een gemiddelde op basis van deze rekensom: 2,75 procent van het verlies aan omzet. Dit meldt de NOS op basis ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: