Twitter: join the conversation! (4/6)

9 januari 2012 |
Twitter: join the conversation! (4/6)

In zes artikelen staan Edith Scholte en Menno Beker van Socialmediaworkshops.nl stil bij de kansen van Social Media voor de horeca. Deze keer belichten de Social Media-watchers de mogelijkheden van microblog Twitter. Een verhaal met succesvolle
voorbeelden en met bijzondere marketingacties, maar vooral een verhaal over vindbaarheid, over bereiken en bereikt worden en over het actief deelnemen aan de conversatie.

Guerrillamarketing
September 2010. Het CDA domineert de hele maand de krantenkoppen, de actualiteitenrubrieken en de nieuwssites met de formatie van het huidige kabinet. De ‘deur’ heeft iconische proporties aangenomen. Zo erg dat het CDA-bestuur besluit de fractievergaderingen op een geheime locatie voort te zetten. Nu zijn politici niet bepaald het voorbeeld van adequate schatbewaarders en dus verzamelt het ganse Haagse journaille zich binnen no-time voor het recentelijk geopende Haagse Hilton. Twitter speelde hierbij uiteraard een belangrijke rol. Maar het microblog bewijst pas echt zijn waarde voor de vaderlandse pers als het naburige Carlton Hotel gratis koffie belooft. Zou op dat moment Verhagen zijn aftreden aankondigen, niemand had het ooit geweten. Het journaille zit aan de gratis koffie, en beloont het Carlton en passant met gratis publiciteit ter waarde van vele tienduizenden euro’s. “Een sterk staaltje guerrillamarketing”, roemt Scholte de actie van Carlton.

Glimlach in plaats van smiley
“Een ander mooi voorbeeld van de mogelijkheden van Twitter laten ze bij de KLM zien”, zegt Beker. Hij doelt daarbij op de actie KLM Surprise, waarbij medewerkers van onze nationale vliegtuigmaatschappij het microblog afspeuren naar reizigers die met de KLM vliegen. Om ze vervolgens te verrassen met een klein cadeautje dat aansluit bij hun reisdoel. Resultaat: meer dan een miljoen tweets en een goed bekeken YouTube-film met echte glimlachen in plaats van smileys.

Twitter + Wine + Diner = Twiner
Een van Nederlands meest opvallende en succesvolle nieuwe hypes op het gebied van Twitter is echter Twiner, een concept waarbij Scholte zelf nauw betrokken is geweest. Twiner – een samentrekking van Twitter, Wine en Diner – brengt letterlijk Twitterprofielen bij elkaar aan tafel. Met succes, want waar Twiner eind vorig jaar in Zwolle zijn vuurdoop beleefde, zijn er tegenwoordig al tientallen plaatsen in Nederland waar Twitteraars elkaar ‘In Real Life’ aan de dinertafel kunnen ontmoeten. “En daar zullen er nog vele bijkomen”, verwacht Scholte.

Je doelgroep loopt op Twitter
Op Twitter hoeft het allemaal niet pers e groot te zijn, er hoeft niet direct een uitgekiende marketingstrategie achter te zitten en om succesvol te Twitteren hoef je je buurman niet continu te slim af te zijn. De echte sleutel van het succes achter Twitter is vindbaarheid, net als bij alle andere Social Media. “Als ik op Twitter vraag waar ik in bijvoorbeeld Eindhoven lekker kan eten, is het toch prettig wanneer een van mijn contacten jouw restaurant aanprijst”, zegt Scholte. “Of misschien zie je als restauranthouder mijn vraag zelf wel voorbijkomen en trek je me over de streep met een lekker aperitief”, valt Beker zijn collega lachend bij. “Hoe je het doet, doe je het”, neemt Scholte het stokje weer over, “als je je maar realiseert dat op Twitter een deel van je doelgroep loopt. Bereik die doelgroep, maar zorg dat men jou ook kan bereiken. Join the conversation!”

Tips
• Gewoon mee beginnen
• Zorg voor goede bio en foto
• Geef zonder er iets voor terug te verwachten
• Pak je #podiumplek
• Volg relaties

Auteurs: Menno Beker en Edith Scholte Socialmediaworkshops.nl
Dit was het vierde artikel uit een wekelijkse reeks van zes artikelen over Social Media in de horeca. Vanaf maandag 16 januari is het vijfde artikel online te lezen. Alle artikelen zullen tevens in een dossier verschijnen en zullen uiteindelijk als één white paper zijn te downloaden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

Corona
Download: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Voor het werk mogen mensen wel de straat op. Het bezorgen van maaltijden is toegestaan mits de bezorger zowel een 'Werkgev ...

Mensen
JRE-Nederland gaat samenwerken met Maxxium, Ninaber van Eyben en Chef's Farm

Op 13 januari j.l. was Restaurant Villa la Ruche in Voorburg de locatie waar Voorzitter Marko Karelse met trots namens het bestuur de overeenkomst tekende met de nieuwe JRE Partner Maxxium. Vanuit Maxxium was Etienne Hoek aanwezig om de overeenkomst te tekenen. Uiteraard werd er getoost op een mooie ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Interview Longread
BookDinners: van reserveringsplatform naar online marketingpartner voor restaurants

Inmiddels is het platform van BookDinners bij veel restaurateurs bekend, maar niet iedereen weet dat de propositie van het bedrijf is verschoven. Niet alleen vanwege corona, vertelt Paul Wiertz van BookDinners: “Al in eind 2019 waren we bezig met ons nieuwe model, gericht op de ideale online g ...

Wet- en regelgeving Interview
Let op: wijzigingen in de wetgeving voor de horeca

Op het kantoor van Catch Legal werken juristen aan allerhande kwesties die betrekking hebben op bestuursrecht en omgevingsrecht. Binnen dit domein vallen veel zaken die voor horecaondernemers van belang zijn, want bijna alles waarbij je te maken krijgt met de overheid, valt hierbinnen. Van verbouwin ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: