Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

14 december 2018 | Thijs Jacobs

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De training wordt gegeven door Monique van Gevelt, de vrouw die met haar enorme kennis van zaken en ongebreidelde enthousiasme iedere cursist met een rugzak vol kennis en inspiratie huiswaarts laat keren. 

Monique: "De eerste training in deze vorm gaf ik vorig jaar, dat was ook voor HM Academy. De training werd door de deelnemers met een 9 beoordeeld, maar toch denk ik dat de volgende editie nóg beter wordt. Ik wil namelijk altijd blijven leren, mijzelf altijd blijven ontwikkelen. Eigenlijk net als de cursisten, want anders zouden ze zich niet aanmelden, lijkt me."

Deelnemers krijgen de 'ultieme checklijst' mee naar huis

Onderscheidend zijn, opvallen tussen de wirwar aan horeca in de buurt... Hoe doe je dat? "Dat kan op veel manieren, maar ik help de deelnemers behoorlijk op weg door ze een 'ultieme checklijst' mee te geven. Ik ga namelijk dieper op bepaalde dingen in dan anderen, en zodoende heb je als ondernemer houvast en doe je alles volgens het juiste tijdspad. Een voorbeeld? Nou ja, ik zie vaak dat ondernemers een logo laten ontwerpen, nog voordat het hele concept is uitgedacht en vaststaat. Zoiets simpels geef ik de deelnemers mee, een logo ontwerp je pas aan het eind, het moet immers passen bij het eindproduct en bij je identiteit."

Lederen schorten? Dan ben je mooi te laat!

Veel horecaondernemers schatten hun onderscheidend vermogen blijkbaar ook te hoog in? "Klopt", zegt de goedlachse marketingexpert. "Zij denken dat ze onderscheidend en vernieuwend zijn, maar wat zij aanbieden is op dat moment al gemeengoed geworden. Je moet op zoek naar je unieke USP's, graaf daarvoor dieper in jezelf als ondernemer en kijk beter en grondiger naar je organisatie. Leg dat vast in een missie en visie voor de toekomst, zodat je houvast hebt. Je ziet zo waanzinnig veel van hetzelfde tegenwoordig in de horeca. Als je nu nog met een lederen schort en een industrieel interieur het verschil denkt te gaan maken, dan zit je er ver naast."

Ga niet 'trendhoppen', blijf bij jezelf

Het is natuurlijk wel verleidelijk om met alle trends mee te willen gaan, nietwaar? "Trendhoppen zou ik niet doen", vertelt Monique. "Dat geeft al aan dat je je doelgroep niet helder voor ogen hebt en je gast eigenlijk niet goed kent. Leer eerst je doelgroep kennen, ken hun behoefte en speel in op hun emotie. Waar worden ze nu echt warm van? Uiteindelijk moet het totaalplaatje kloppen en een groot deel daarvan zit in personeel, dus ook in leiderschap. Als ondernemer moet je een goede coach zijn, je werknemers moeten ook willen wat jij wil en je moet jezelf bloot durven te geven. Wees niet bang voor kritiek als je vraagt om een mening; je leert er juist van! Ondernemers die hun personeel niet mee krijgen, zijn vaak mensen die voor zichzelf wel een soort van missie en visie voor ogen hebben, maar die niet kunnen overbrengen en moeite hebben met communicatie. Zij durven vaak ook niet verantwoordelijkheden over te dragen aan personeel dat het juist veel beter kan dan zij. Je kunt het niet alleen, niemand kan dat. Schakel altijd anderen in; vaak vind je die binnen je werknemersbestand, maar je kunt ook je partner betrekken in het proces of een adviseur inschakelen. Je moet bereid zijn te investeren in kennis, niet alleen kennis van je eigen vakgebied, maar ook inde breedte, zodat je weet wat er in de wereld speelt, welke ontwikkelingen en trends er zijn... Persoonlijke ontwikkeling is cruciaal voor ondernemers die verder willen."

Personeel is geen personeel

Volgens Monique is personeel geen personeel en is marketing niet direct verbonden aan sales. "Personeel is inderdaad geen personeel, maar het is je interne doelgroep. 'Community building' doe je niet alleen met je klantendoelgroep en leveranciers, maar ook met je eigen interne doelgroep. En marketing wordt inderdaad te vaak gezien als 'salesmiddel'. Niets is echter minder waar, marketing is er om je te presenteren aan de buitenwacht en zet het in om überhaupt leuk gevonden te worden. Dát is het doel. De verkoop komt pas daarna. Uiteindelijk moet je natuurlijk wel je visuele aantrekkelijkheid voor elkaar hebben. Waarom denk je dat zaken zoals MaMa Kelly en Zoku het zo goed doen? Die hebben de marketing en presentatie prima op orde! Marketing staat en valt met een goede planning; daarom presenteer ik de acties die je moet ondernemen in een tijdlijn. Daar hebben de cursisten echt wat aan, het dwingt je ook om dingen écht te doen. Posten op social media doe je ook niet zomaar, je moet weten wát je doet en wannéér je het doet. Uiteindelijk is hetgeen jouw zaak onderscheidend maakt, niet te kopiëren. Ga dus op zoek naar jouw USP's, zoals een unieke locatie of meesterlijke bediening, en stem daar je campagne op af. Hopelijk zie ik de lezers van dit stukje terug op 21 januari in Bunnik, of anders op één van de andere trainingsdata. Dan gaan we veel en veel dieper op de materie en jouw persoonlijke situatie in."

Klik hier om je aan te melden voor de training op 21 januari, het belooft weer een bijzonder leerzame en inspirerende dag te worden!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: parelhoen en guilty pleasures

Joris Bijdendijk van restaurant RIJKS heeft volgens mij direct op het moment dat hij te horen kreeg dat de horeca moest sluiten, besloten om te gaan bezorgen. Ik volg hem op Instagram en een diepe buiging voor zijn organisatorische kwaliteiten. Over de duizend gerechten gingen de afgelopen dagen doo...

Interview Coronacrisis
"Flinke huurverlaging is voor horecaondernemers nu zeker mogelijk"

Hotelier Bart Reints Bok, directeur/eigenaar van Charme Hotels, houdt voor hotelvakblad Hospitality Management een 'coronadagboek' bij. Hij vertelde daarin over de niet zo heel nette handelswijze van Emesa, bekend van Vakantievelingen.nl en onderdeel van Talpa, en de annuleringspraktijken bi...

Coronacrisis
Kabinet beslist 31 maart over maatregelen die gelden tot en met 6 april

Het kabinet besluit volgende week dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatrgelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden, musea en thuiswerken, worden dan verder besproken. Er is nog geen duidelijkheid over wannee...

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: Een 'gedwongen' test-case

Mark en ik lopen al een tijdje rond met het idee om een tweede restaurant te openen: 'Fernando’s kookt'. Een restaurant waar we op een toegankelijke manier comfort-food willen aanbieden. Zowel in het restaurant, als afhaal- én bezorgdienst. Het is voor nu nog verre toekomstm...

Rotterdam
De Euromast is verkocht

Bijna 20 jaar geleden begon Willem Tieleman met het exploiteren van de de Euromast, iconisch silhouette in de skyline van Rotterdam. In 2016 was het tijd voor een nieuwe stap, en dat was eigenaar van het imposante bouwwerk worden. Investeringen die voor die tijd niet werden gedaan, konden nu volo...

Personeel Coronacrisis
FNV Horeca heeft grote zorgen over tijdelijke en flexibele contracten

Met het pakket aan maatregelen dat het kabinet vorige week aankondigde zijn er bij veel werkenden in de horeca zorgen over werk en inkomen weggenomen. Echter blijft de toekomst onzeker, zeker voor medewerkers met een flexibel of tijdelijk contract. Ondanks het pakket aan maatregelen die ervoor mo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: