Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

14 december 2018 | Thijs Jacobs

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De training wordt gegeven door Monique van Gevelt, de vrouw die met haar enorme kennis van zaken en ongebreidelde enthousiasme iedere cursist met een rugzak vol kennis en inspiratie huiswaarts laat keren. 

Monique: "De eerste training in deze vorm gaf ik vorig jaar, dat was ook voor HM Academy. De training werd door de deelnemers met een 9 beoordeeld, maar toch denk ik dat de volgende editie nóg beter wordt. Ik wil namelijk altijd blijven leren, mijzelf altijd blijven ontwikkelen. Eigenlijk net als de cursisten, want anders zouden ze zich niet aanmelden, lijkt me."

Deelnemers krijgen de 'ultieme checklijst' mee naar huis

Onderscheidend zijn, opvallen tussen de wirwar aan horeca in de buurt... Hoe doe je dat? "Dat kan op veel manieren, maar ik help de deelnemers behoorlijk op weg door ze een 'ultieme checklijst' mee te geven. Ik ga namelijk dieper op bepaalde dingen in dan anderen, en zodoende heb je als ondernemer houvast en doe je alles volgens het juiste tijdspad. Een voorbeeld? Nou ja, ik zie vaak dat ondernemers een logo laten ontwerpen, nog voordat het hele concept is uitgedacht en vaststaat. Zoiets simpels geef ik de deelnemers mee, een logo ontwerp je pas aan het eind, het moet immers passen bij het eindproduct en bij je identiteit."

Lederen schorten? Dan ben je mooi te laat!

Veel horecaondernemers schatten hun onderscheidend vermogen blijkbaar ook te hoog in? "Klopt", zegt de goedlachse marketingexpert. "Zij denken dat ze onderscheidend en vernieuwend zijn, maar wat zij aanbieden is op dat moment al gemeengoed geworden. Je moet op zoek naar je unieke USP's, graaf daarvoor dieper in jezelf als ondernemer en kijk beter en grondiger naar je organisatie. Leg dat vast in een missie en visie voor de toekomst, zodat je houvast hebt. Je ziet zo waanzinnig veel van hetzelfde tegenwoordig in de horeca. Als je nu nog met een lederen schort en een industrieel interieur het verschil denkt te gaan maken, dan zit je er ver naast."

Ga niet 'trendhoppen', blijf bij jezelf

Het is natuurlijk wel verleidelijk om met alle trends mee te willen gaan, nietwaar? "Trendhoppen zou ik niet doen", vertelt Monique. "Dat geeft al aan dat je je doelgroep niet helder voor ogen hebt en je gast eigenlijk niet goed kent. Leer eerst je doelgroep kennen, ken hun behoefte en speel in op hun emotie. Waar worden ze nu echt warm van? Uiteindelijk moet het totaalplaatje kloppen en een groot deel daarvan zit in personeel, dus ook in leiderschap. Als ondernemer moet je een goede coach zijn, je werknemers moeten ook willen wat jij wil en je moet jezelf bloot durven te geven. Wees niet bang voor kritiek als je vraagt om een mening; je leert er juist van! Ondernemers die hun personeel niet mee krijgen, zijn vaak mensen die voor zichzelf wel een soort van missie en visie voor ogen hebben, maar die niet kunnen overbrengen en moeite hebben met communicatie. Zij durven vaak ook niet verantwoordelijkheden over te dragen aan personeel dat het juist veel beter kan dan zij. Je kunt het niet alleen, niemand kan dat. Schakel altijd anderen in; vaak vind je die binnen je werknemersbestand, maar je kunt ook je partner betrekken in het proces of een adviseur inschakelen. Je moet bereid zijn te investeren in kennis, niet alleen kennis van je eigen vakgebied, maar ook inde breedte, zodat je weet wat er in de wereld speelt, welke ontwikkelingen en trends er zijn... Persoonlijke ontwikkeling is cruciaal voor ondernemers die verder willen."

Personeel is geen personeel

Volgens Monique is personeel geen personeel en is marketing niet direct verbonden aan sales. "Personeel is inderdaad geen personeel, maar het is je interne doelgroep. 'Community building' doe je niet alleen met je klantendoelgroep en leveranciers, maar ook met je eigen interne doelgroep. En marketing wordt inderdaad te vaak gezien als 'salesmiddel'. Niets is echter minder waar, marketing is er om je te presenteren aan de buitenwacht en zet het in om überhaupt leuk gevonden te worden. Dát is het doel. De verkoop komt pas daarna. Uiteindelijk moet je natuurlijk wel je visuele aantrekkelijkheid voor elkaar hebben. Waarom denk je dat zaken zoals MaMa Kelly en Zoku het zo goed doen? Die hebben de marketing en presentatie prima op orde! Marketing staat en valt met een goede planning; daarom presenteer ik de acties die je moet ondernemen in een tijdlijn. Daar hebben de cursisten echt wat aan, het dwingt je ook om dingen écht te doen. Posten op social media doe je ook niet zomaar, je moet weten wát je doet en wannéér je het doet. Uiteindelijk is hetgeen jouw zaak onderscheidend maakt, niet te kopiëren. Ga dus op zoek naar jouw USP's, zoals een unieke locatie of meesterlijke bediening, en stem daar je campagne op af. Hopelijk zie ik de lezers van dit stukje terug op 21 januari in Bunnik, of anders op één van de andere trainingsdata. Dan gaan we veel en veel dieper op de materie en jouw persoonlijke situatie in."

Klik hier om je aan te melden voor de training op 21 januari, het belooft weer een bijzonder leerzame en inspirerende dag te worden!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards
Wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca van start

De jaarlijkse wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca is op maandag 24 juni weer van start gegaan. De door Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) georganiseerde wedstrijd draagt een steentje bij aan de kwaliteitsverbetering van opleiden in de horeca en geeft inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen...

Events
Bezoek Gastvrij Rotterdam 2019

De zevende editie van horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam vindt plaats van maandag 23 t/m 25 september 2019 in Rotterdam Ahoy. Naar verwachting zullen ruim 450 exposanten meer dan 15.000 ondernemers en managers uit de horeca verwelkomen op hun stand. Het toonaangevende gastronomische platform voor ...

Achtergronden Culinair
Dit zijn de 10 meest geïnstagramde regionale gerechten

Wat zet je op de kaart als je op social media een hit wilt zijn? Het Britse bedrijf Gousto, dat maaltijdpakketten produceert, heeft 150 miljoen Instagram-posts doorzocht om te onthullen welke gerechten het vaakst werden gedeeld en in welke regio. In de regio New York zijn ze verzot op pizza, terwij...

Opening
Bekende horecaketen De Beren opent restaurant in Roermond

Vanaf dinsdag 25 juni heeft De Beren er een primeur bij: de keten opent haar eerste vestiging in de provincie Limburg. De 40e vestiging van de succesvolle horecaformule is te vinden aan het bekende horecaplein Markt middenin de stad. Limburgers uit de wijde omgeving zijn iedere dag vanaf 10.30 uur (...

Achtergronden
Juni-editie: Basiliek*, Alcoholwet, Peter Klosse en veel meer

In de laatste editie van De RestaurantKrant mochten we op audiëntie bij smaakprofessor Peter Klosse, hij maakt zich zorgen over de manier waarop we met ons voedsel omgaan. Rik Jansma, eigenaar en chef cuisinier van Restaurant Basiliek*, vertelt in een uitgebreid interview zijn geheimen over suc...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 38(!) graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Vanwege het personeelstekort zijn sommige bedrijven zelfs genoodzaakt om dicht te gaan. Zonde natuurlijk. Met deze tips a...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: