Tips! Hoe pak ik een vol terras aan?

16 augustus 2013 |
Tips! Hoe pak ik een vol terras aan?

Met hopelijk nog een paar mooie (na)zomerdagen voor de boeg, is het zaak om uw terras tiptop te blijven laten draaien. Met deze tips helpen we u en uw personeel met goed functioneren op
volle terrassen. Werkze!

Goede planning
Om volledig overzicht te houden en goed te functioneren, is het nodig dat er genoeg personeel aanwezig is. Geen enkele gast wil lang op zijn bestelling wachten. Zet voldoende mensen in op zonnige dagen en zorg voor een duidelijke taakverdeling. Het is van belang dat op het terras werknemers aanwezig zijn die alleen bestellingen opnemen. Leg daarnaast vast wie uitserveert en wie achter de bar staat. Dit is een goede planning en zorgt voor een strakke organisatie.

Afkoelen
Tussen het rennen door is het voor het personeel fijn als er een plaats is om even af te koelen. De terrassen zitten vol en dit vraagt veel energie van de werknemers. Zorg er daarom voor dat ze genoeg eten en voldoende vocht binnenkrijgen.

Nog eens 7 tips
• Veel terrasbezoekers kiezen een terraslocatie op basis van een eerste indruk. Gasten kiezen voor de schoonste, leukste en meest comfortabel uitziende plek. Zeker op grote horecapleinen in binnensteden heeft de gast het voor het uitkiezen.
• Merk nieuwe gasten snel op. Begroet mensen altijd vriendelijk. Ga niet schreeuwen over het hele terras. Geef bij een te grote afstand een duidelijk zichtbare hoofdknik.
• Met het correct opnemen van de bestelling valt of staat de efficiëntie van een goedlopend terras. Wees geconcentreerd en hou oogcontact met de klant (is soms lastig bij grote bestellingen en/of moderne handheld apparatuur).
• Het personeel kent het aanbod van eten en drinken, en alle extra’s buiten de kaart uit het hoofd. Mensen die in eerste instantie alleen drankjes bestellen kunnen, afhankelijk van het tijdstip, worden overgehaald voor een dag- of borrelhap, wanneer deze goed combineert bij de drankjes. Doe aan up- en crossselling!
• Let goed op wanneer gasten toe zijn aan een tweede (derde, vierde, vijfde, enz) bestelling. Bij mooi zonnig weer is het eerste drankje vaak zo vervlogen.
• Met een leeg dienblad in de hand op het terras? Goed rondkijken of er vaatwerk afgehaald kan worden van de (niet bezette) tafeltjes.
• Met een vriendelijk afscheid kunt u gasten binden. Vraag of alles naar wens was en of men lekker gegeten/gedronken heeft. Zeg niet ‘dag’, maar ‘tot ziens’. Na vertrek het tafeltje afnemen, asbakken legen, stoelzittingen controleren op mogelijk achtergebleven vuil en recht zetten. En door!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Opening Fastservice
Horeca in Amsterdam The Style Outlets morgen geopend

HMSHost International en NEINVER openen met trots de eerste eet- en drinkgelegenheden in Amsterdam The Style Outlets, de nieuwste winkelbestemming van Nederland. Vanaf morgen kunnen bezoekers tijdens het winkelen genieten van Starbucks, Burger Federation en Pommes Frites. Hierdoor wordt de aanwezigh ...

Culinair Coronacrisis
Helft Nederlanders sinds maart niet meer uit eten geweest

De helft van de Nederlanders (49%) heeft geen bezoek meer gebracht aan een restaurant sinds de uitbraak van COVID-19. Dit in tegenstelling tot 2019, toen slechts 1 procent nooit uit eten ging. Het restaurantgedrag van de Nederlander is door de pandemie flink veranderd. Dit blijkt uit het onderzoek & ...

KHN Coronacrisis
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
December: Alles over digitaal ondernemen

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: