Tips! Hoe pak ik een vol terras aan?

16 augustus 2013 |
Tips! Hoe pak ik een vol terras aan?<

Met hopelijk nog een paar mooie (na)zomerdagen voor de boeg, is het zaak om uw terras tiptop te blijven laten draaien. Met deze tips helpen we u en uw personeel met goed functioneren op
volle terrassen. Werkze!

Goede planning
Om volledig overzicht te houden en goed te functioneren, is het nodig dat er genoeg personeel aanwezig is. Geen enkele gast wil lang op zijn bestelling wachten. Zet voldoende mensen in op zonnige dagen en zorg voor een duidelijke taakverdeling. Het is van belang dat op het terras werknemers aanwezig zijn die alleen bestellingen opnemen. Leg daarnaast vast wie uitserveert en wie achter de bar staat. Dit is een goede planning en zorgt voor een strakke organisatie.

Afkoelen
Tussen het rennen door is het voor het personeel fijn als er een plaats is om even af te koelen. De terrassen zitten vol en dit vraagt veel energie van de werknemers. Zorg er daarom voor dat ze genoeg eten en voldoende vocht binnenkrijgen.

Nog eens 7 tips
• Veel terrasbezoekers kiezen een terraslocatie op basis van een eerste indruk. Gasten kiezen voor de schoonste, leukste en meest comfortabel uitziende plek. Zeker op grote horecapleinen in binnensteden heeft de gast het voor het uitkiezen.
• Merk nieuwe gasten snel op. Begroet mensen altijd vriendelijk. Ga niet schreeuwen over het hele terras. Geef bij een te grote afstand een duidelijk zichtbare hoofdknik.
• Met het correct opnemen van de bestelling valt of staat de efficiëntie van een goedlopend terras. Wees geconcentreerd en hou oogcontact met de klant (is soms lastig bij grote bestellingen en/of moderne handheld apparatuur).
• Het personeel kent het aanbod van eten en drinken, en alle extra’s buiten de kaart uit het hoofd. Mensen die in eerste instantie alleen drankjes bestellen kunnen, afhankelijk van het tijdstip, worden overgehaald voor een dag- of borrelhap, wanneer deze goed combineert bij de drankjes. Doe aan up- en crossselling!
• Let goed op wanneer gasten toe zijn aan een tweede (derde, vierde, vijfde, enz) bestelling. Bij mooi zonnig weer is het eerste drankje vaak zo vervlogen.
• Met een leeg dienblad in de hand op het terras? Goed rondkijken of er vaatwerk afgehaald kan worden van de (niet bezette) tafeltjes.
• Met een vriendelijk afscheid kunt u gasten binden. Vraag of alles naar wens was en of men lekker gegeten/gedronken heeft. Zeg niet ‘dag’, maar ‘tot ziens’. Na vertrek het tafeltje afnemen, asbakken legen, stoelzittingen controleren op mogelijk achtergebleven vuil en recht zetten. En door!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content
Veiligheidsproducten worden nieuwe reclamedragers

Horecaondernemers hebben groen licht gekregen om per 1 juni weer te openen.Met deze bijzondere printproducties kunnen horecaondernemers de aandacht op zichzelf vestigen of zelfs gebruiken voor hun marketing en eigen reclame. Voorbereiding is heel belangrijk: Plaats daarom specifieke gedragsregel...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Slecht levensgedrag, definitief oordeel in zicht?

Het openen van een restaurant gaat niet zomaar. Los van alle praktische zaken moeten de nodige vergunningen worden aangevraagd, waaronder in veel gevallen een exploitatievergunning op grond van de (algemene) plaatselijke verordening en een Drank- en Horecawetvergunning. Hierbij stuit men doorgaans o...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Achtergronden
Ter overname aangeboden: Restaurant de Waard Heesch

Restaurant De Waard te Heesch is al meer dan 22 jaar een bekende in de regio. Voor de familie is de tijd aangebroken om het pand en de exploitatie aan te bieden. Hans Rombouts: “Het is voor de horeca een bovengemiddelde periode voor een onderneming op één plek." Bedrijfsg...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: