Thrill Grill beefburgers gemaakt van weidevlees

2 juni 2017 | Thijs Jacobs
Thrill Grill beefburgers gemaakt van weidevlees

Burgerketen Thrill Grill van meesterkok Robert Kranenborg maakt sinds kort zijn beefburgers van het vlees van weidekoeien van leden-melkveehouders van DOC Kaas. Ook gebruikt Thrill Grill de échte Gouda Holland weidekaas van DOC Kaas.

Leverancier van het weidevlees is exportslachterij J. Gosschalk & Zn. Door de betere verwaarding van het weidevlees kan het bedrijf de leden-melkveehouders van DOC Kaas een weidepremie per koe betalen. De betrokken partijen willen met dit initiatief bijdragen aan het stimuleren van weidegang en een betere verwaarding van weideproducten.

Weidepremie

Sinds december 2016 krijgen leden-melkveehouders van DOC Kaas die hun weidekoeien laten slachten bij  exportslachterij J. Gosschalk & Zn. een weidepremie per koe bovenop het reguliere kilogramprijsschema. Voorwaarde is dat de koeien voldoen aan de weidegangnormen - tenminste 120 dagen per jaar minimaal zes uur per dag in de wei of minimaal 120 dagen, 720 uur in de wei - en in Nederland zijn geboren en getogen. Er nemen nu 249 leden-melkveehouders van DOC Kaas deel aan deze samenwerking die op initiatief van exportslachterij J. Gosschalk & Zn. uit Epe tot stand kwam.

Inmiddels heeft exportslachterij J. Gosschalk & Zn. in burgerketen Thrill Grill een bijzondere afnemer gevonden voor het weidevlees. Meesterkok Robert Kranenborg, bekend van diverse Michelinsterren-restaurants en van tv-programma’s als Topchef en Masterchef, gebruikt het weidevlees voor zijn fameuze burgers in alle vier de Thrill Grill restaurants. En om het geheel te completeren gebruikt hij ook de échte Gouda Holland 48+ weidekaas van DOC.

Meester-kok Robert Kranenborg van Thrill Grill: 
“Goed en lekker eten begint met goede, pure ingrediënten. Wij willen het beste vlees voor onze burgers: vlees van Hollandse melkkoeien die in de wei hebben gelopen en gegraasd. Met een pure, natuurlijke smaak. Dat geldt ook voor onze kaas. De échte Gouda Holland 48+ van DOC, gemaakt van Hollandse weidemelk. Zo maak je de best burger in town.”

Bennie Gosschalk, Directeur exportslachterij J. Gosschalk & Zn.: “Wij produceren al generaties lang (h)eerlijk voedsel. Daar zijn wij trots op. Wij zijn voorstander van een duurzame veehouderij en zien weidegang onder andere als middel tot het vergroten van het maatschappelijk draagvlak voor onze mooie melkveesector. Daarom hebben wij de samenwerking met DOC Kaas en meester-kok Robert Kranenborg van Thrill Grill gezocht. Hiermee kunnen wij veehouders een bonus bieden van €25,- per weidegangrund en aldus de consument laten proeven hoe heerlijk ons Nederlandse product is.” 

 

Geert Hartlief, Manager Ledendienst DOC Kaas: “Weidende koeien zijn kenmerkend voor het Nederlandse landschap. DOC Kaas stimuleert weidegang onder de leden-veehouders o.a. door een weidegangtoeslag van € 1,75 per 100 kg melk. De belangstelling van consumenten voor zuivelproducten gemaakt van weidemelk neemt toe en DOC Kaas heeft daar vorig jaar op ingespeeld door te starten met de productie van weidekaas, gemaakt van weidemelk van onze leden. Door het initiatief van exportslachterij J. Gosschalk & Zn. en de samenwerking met burgerketen Thrill Grill kan het weidevlees beter worden verwaard. Dit draagt bij aan het stimuleren van weidegang en sluit daarmee goed aan bij onze duurzaamheidsactiviteiten.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Corona
Terrasactie gaat door, maar er wordt niet geserveerd

Op dinsdag 2 maart geeft een grote groep horecaondernemers gehoor aan de oproep van Johan de Vos om de terrassen buiten uit te stallen. De actie krijgt een ludiek karakter; de terrassen worden wel opgezet, maar geserveerd wordt er niet. Dat meldt De Telegraaf. Johan de Vos is horecaondernemer in ...

Horeca naar de stembus deel 3; PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van De RestaurantKrant wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernem ...

Interview Corona
"Mijn terras open op 2 maart? Nee, dat levert alleen negatieve aandacht op"

Een actiegroep van 65 KHN-afdelingen heeft collega-horecaondernemers opgeroepen om op 2 maart de terrassen te openen. Dat ligt gevoelig, want de keerzijde van een dergelijke actie kan zijn dat het negatieve aandacht voor de branche oplevert. Monique van Klaveren is eigenaresse van Café d&rsqu ...

Achtergronden Gastronomie
De Loohoeve viert 5-jarig jubileum met menuboxen met gastchefs

Jeroen en Marleen Brouwer van hotel en sterrenrestaurant De Loohoeve in het Drentse Schoonloo brengen in maart 2021 speciale jubileummenuboxen uit samen met drie gastchefs. Het gaat om topchefs Soenil Bahadoer van De Lindehof (twee Michelinsterren), Jermain de Rozario van De Rozario (een Michelinste ...

Themamaand energie
Energielabels en keurmerken uitgelegd

Wie bewust onderneemt binnen de horeca, heeft zich vast al verdiept in de verschillende keurmerken en het energielabel van zijn of haar horecabedrijf. In dit artikel besteden we aandacht aan de verplichting om een energielabel te kunnen overleggen en de eisen die gesteld worden aan het verkrijgen er ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: