TheFork verlaagt drempel om restaurant te bezoeken

14 september 2020 | redactie

Uit onderzoek van TheFork is gebleken dat de vrees voor corona besmetting bij consumenten is gedaald, maar dat het consumentenvertrouwen nog niet volledig is hersteld. Gasten reserveren daarom minder snel bij een restaurant. TheFork wil de drempel voor gasten verlagen om weer uit eten te gaan en wil dat ze zich weer vertrouwd en veilig voelen. Daarom lanceert TheFork van 17 september tot en met 17 november in Nederland en de 21 andere landen waar TheFork actief is een ‘Back to the Restaurants’ campagne. Gasten kunnen via een online promotie uit eten bij een selectie aan restaurants, inclusief INSIDER restaurants en enkelen bekroond met een MICHELIN ster. Hiermee wil TheFork de restaurantbranche sneller doen herstellen.

Om de impact van Covid-19 op de restaurantbranche te onderzoeken, voerde TheFork een onderzoek uit onder honderden restaurants. Hieruit blijkt dat, ondanks de vermindering in het aantal couverts dat beschikbaar is vanwege de ingestelde Covid-19 maatregelingen, 68% van de restaurants die bij TheFork is aangesloten sinds de heropening in juni, minder dan 50% restaurantbezetting heeft gehad. Het onderzoek was erop gericht restauranthouders inzicht te geven in de impact van Covid-19. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat speciale aanbiedingen een effectief marketingmiddel zijn om lege tafels te vullen. Om consumenten het vertrouwen te geven dat restaurants voldoende maatregelen nemen tegen Covid-19, maakt TheFork op de website en in de app al zichtbaar welke veiligheidsmaatregelingen een restaurant precies toepast.

Versneld herstel voor restauranthouders

Uit feedback van restaurants blijkt dat zij het moeilijk vinden om ver vooruit te kijken op basis van de overheidsmaatregelen omdat niet te voorspellen is hoe Covid-19 zich ontwikkelt in de aankomende maanden. Restaurants zitten op dit moment vaak met lege tafels en vrezen voor sluiting van hun zaak. Uit voorgaande campagnes van TheFork blijkt dat een tijdelijk gereduceerde prijs voor consumenten werkt als inzet om vaker uit eten te gaan. Zo komt naar voren dat deelnemende restaurants gemiddeld 4 keer meer reserveringen kregen tijdens de looptijd van een campagne en op  doordeweekse dagen (maandag tot en met donderdag) zelfs ruim 5 keer meer. Daarnaast ontvingen de deelnemende restaurants gemiddeld 2 keer zoveel recensies als voor de start van dit initiatief. Om consumenten weer het vertrouwen te geven en de branche te helpen, lanceert TheFork van 17 september tot en met 17 november de nieuwe campagne.

Uit eten gaan weer op de kaart

Op de website en in de app van TheFork zijn honderden deelnemende restaurants te vinden. In het restaurant zelf kan naar eigen keuze worden besteld. Gasten krijgen een korting van 50% op de rekening (exclusief drank). Restaurants in het hogere segment zoals INSIDER, MICHELIN en Bib Gourmand, bieden voor Back to the Restaurants een speciaal ontwikkeld menu aan. Restaurants krijgen via deze campagne dé kans om nieuwe gasten aan te trekken en aan zich te binden. Partners, waaronder MICHELIN, steunen het initiatief van TheFork en sluiten zich bij de campagne aan.

10 hotspots die je aan je shortlist kunt toevoegen tijdens Back to the Restaurants:

- Ratatouille Food & Wine - Haarlem (MICHELIN Specials)
- Vineum - Rotterdam (MICHELIN Specials)
- Parkheuvel - Rotterdam (MICHELIN Specials)
- Oni Japanese Kitchen - Den Haag
- Restaurant Johannes - Amsterdam
- Normandy Bar & Gourmet - Maastricht
- The Commons - Groningen
- Ta Toru - Amsterdam
- De Compagnon - Amsterdam
- Bistro Berlage - Amsterdam

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Corona
Groep horecaondernemers opent 2 maart terrassen

De horeca is het zat. Een actiegroep van 65 KHN-afdelingen roept collega-ondernemers op om de terrassen aanstaande dinsdag 2 maart te openen. Het besluit van het kabinet om de horeca geen versoepelingen te bieden is voor de actiegroep de reden tot de oproep, meldt Omroep Brabant. De actiegroep, ...

Interview Longread
Corona of niet, dit stel opende deze week hun nieuwe zaak

In Veldhoven pakten Nick en Rebecca Schaminée hun kans. De coronacrisis krijgt het stel niet klein en ze maakten van de nood – ze zagen beiden hun baan verdwijnen bij Hutten Catering – een deugd. De langgekoesterde wens om een eigen zaak te openen werd werkelijkheid. Grand Caf&eac ...

Fastservice
Hartig.nl opent locatie in Amsterdam

‘Broodgewoon Lekker’, dit is de slogan van Hartig.nl uit Amersfoort. Het bakery-café uit Amersfoort - bekend om haar ambachtelijke - producten heeft niet stil gezeten. In de afgelopen corona periode heeft Hartig.nl de tijd optimaal benut om haar bereik te vergroten. In 2020 he ...

Tweede Kamer wil veilige heropening terrassen

Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat het kabinet de mogelijkheden moet onderzoeken om de terrassen onder voorwaarden te openen. Dat blijkt uit het debat in de Tweede Kamer dat naar aanleiding van de persconferentie van dinsdag 23 februari werd gehouden. Op die persconferentie van 23 febr ...

Horeca naar de stembus deel 2; PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van De RestaurantKrant wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonderneme ...

Achtergronden Corona
HorecaVrij pleit voor nationale vrije dag op heropeningsdag horeca

Heel horecaminnend Nederland kijkt reikhalzend uit naar hét moment dat de horeca zijn deuren weer mag openen. Op die langverwachte dag wil iedereen maar één ding: volop genieten op de terrassen van onze favorieten horecagelegenheden. Nog meer hunkert men naar de sociale conne ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: