TheFork verlaagt drempel om restaurant te bezoeken

14 september 2020 | redactie

Uit onderzoek van TheFork is gebleken dat de vrees voor corona besmetting bij consumenten is gedaald, maar dat het consumentenvertrouwen nog niet volledig is hersteld. Gasten reserveren daarom minder snel bij een restaurant. TheFork wil de drempel voor gasten verlagen om weer uit eten te gaan en wil dat ze zich weer vertrouwd en veilig voelen. Daarom lanceert TheFork van 17 september tot en met 17 november in Nederland en de 21 andere landen waar TheFork actief is een ‘Back to the Restaurants’ campagne. Gasten kunnen via een online promotie uit eten bij een selectie aan restaurants, inclusief INSIDER restaurants en enkelen bekroond met een MICHELIN ster. Hiermee wil TheFork de restaurantbranche sneller doen herstellen.

Om de impact van Covid-19 op de restaurantbranche te onderzoeken, voerde TheFork een onderzoek uit onder honderden restaurants. Hieruit blijkt dat, ondanks de vermindering in het aantal couverts dat beschikbaar is vanwege de ingestelde Covid-19 maatregelingen, 68% van de restaurants die bij TheFork is aangesloten sinds de heropening in juni, minder dan 50% restaurantbezetting heeft gehad. Het onderzoek was erop gericht restauranthouders inzicht te geven in de impact van Covid-19. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat speciale aanbiedingen een effectief marketingmiddel zijn om lege tafels te vullen. Om consumenten het vertrouwen te geven dat restaurants voldoende maatregelen nemen tegen Covid-19, maakt TheFork op de website en in de app al zichtbaar welke veiligheidsmaatregelingen een restaurant precies toepast.

Versneld herstel voor restauranthouders

Uit feedback van restaurants blijkt dat zij het moeilijk vinden om ver vooruit te kijken op basis van de overheidsmaatregelen omdat niet te voorspellen is hoe Covid-19 zich ontwikkelt in de aankomende maanden. Restaurants zitten op dit moment vaak met lege tafels en vrezen voor sluiting van hun zaak. Uit voorgaande campagnes van TheFork blijkt dat een tijdelijk gereduceerde prijs voor consumenten werkt als inzet om vaker uit eten te gaan. Zo komt naar voren dat deelnemende restaurants gemiddeld 4 keer meer reserveringen kregen tijdens de looptijd van een campagne en op  doordeweekse dagen (maandag tot en met donderdag) zelfs ruim 5 keer meer. Daarnaast ontvingen de deelnemende restaurants gemiddeld 2 keer zoveel recensies als voor de start van dit initiatief. Om consumenten weer het vertrouwen te geven en de branche te helpen, lanceert TheFork van 17 september tot en met 17 november de nieuwe campagne.

Uit eten gaan weer op de kaart

Op de website en in de app van TheFork zijn honderden deelnemende restaurants te vinden. In het restaurant zelf kan naar eigen keuze worden besteld. Gasten krijgen een korting van 50% op de rekening (exclusief drank). Restaurants in het hogere segment zoals INSIDER, MICHELIN en Bib Gourmand, bieden voor Back to the Restaurants een speciaal ontwikkeld menu aan. Restaurants krijgen via deze campagne dé kans om nieuwe gasten aan te trekken en aan zich te binden. Partners, waaronder MICHELIN, steunen het initiatief van TheFork en sluiten zich bij de campagne aan.

10 hotspots die je aan je shortlist kunt toevoegen tijdens Back to the Restaurants:

- Ratatouille Food & Wine - Haarlem (MICHELIN Specials)
- Vineum - Rotterdam (MICHELIN Specials)
- Parkheuvel - Rotterdam (MICHELIN Specials)
- Oni Japanese Kitchen - Den Haag
- Restaurant Johannes - Amsterdam
- Normandy Bar & Gourmet - Maastricht
- The Commons - Groningen
- Ta Toru - Amsterdam
- De Compagnon - Amsterdam
- Bistro Berlage - Amsterdam

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Achtergronden Vega
Eet Geen Dierendag: hoe vier jij het?

Elk jaar op 4 oktober vertroetelen we onze trouwe viervoeters. Het kan niet op: van extra lange wandelingen tot enorme botten, cadeautjes en zelfs hele taarten. Dit jaar viert Wakker Dier alweer voor de 10e keer Eet Geen Dierendag en maken we er ook voor onszelf een feestje van. We vieren deze bijzo...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Tech Nice 'n Easy
Hoe kun je controle over F&B bewaren bij meerdere vestigingen?

Een goed draaiend restaurant is geen garantie op succes bij meerdere vestigingen. De reden is simpel: een topmanager kan niet overal tegelijk zijn. Om de controle te behouden over vitale processen als inkoop, voorraad, productie en foodcost maken multi-unit ondernemingen steeds vaker gebruik van een...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: