Tafel voor één, alstublieft!

17 september 2015 |
Tafel voor Ă©Ă©n, alstublieft!<

Het aantal ‘etentjes voor Ă©Ă©n’ is de afgelopen twee jaar verdubbeld met maar liefst 110 procent, aldus reserveringssite OpenTable. Alleen
eten wordt niet meer gezien als een eenzame ervaring, maar juist als een bevrijdende belevenis. Volgens psychologe Judi James zijn het vooral zelfverzekerde mensen die kiezen voor een etentje alleen en daarbij het eten zien als een waardering voor henzelf. Ook social media speelt een grote rol in de opkomst van deze ‘solo-etentjes’, omdat er via Facebook en andere kanalen toch contact gehouden kan worden met het ‘thuisfront’.

Foto: Het pop-up restaurant Eenmaal richt zich specifiek op 'solo-eters'. Na Amsterdam en Antwerpen kunnen gasten nu ook in Londen van hun 'dinner for one' genieten.

Leesvoer
Volgens James spelen horecazaken steeds meer in op gasten die alleen willen eten, bijvoorbeeld door niet gelijk de ‘tweede’ stoel aan een tafel weg te halen en tijdschriften of kranten aan te bieden aan de ‘solo-eters’. Zorg dus voor gezellige tafeltjes in je zaak, bied interessant leesvoer aan en verwelkom deze nieuwe doelgroep!

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Wijn
Sterrenrestaurant Da Vinci lanceert eigen wijn van Limburgse wijndomeinen

Sterrenrestaurant Da Vinci in Maasbracht heeft een bijzondere Limburgse wijn gelanceerd. De witte wijn is gemaakt van Chardonnay van Wijngaard Kruisboom en van Souvignier Gris van Wijndomein St. Martinus. De ‘Cuvée Da Pé’ is gevinifieerd door Stan Beurskens van St. Martinus...

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Amsterdam Opening
Joris Bijdendijk en Renaissance Koepelkerk openen tijdelijk restaurant

De Amsterdamse chef Joris Bijdendijk gaat ‘on tour’ met het keukenteam van RIJKS® en serveert een 5-gangen menu in de historische kerk. Tijdens de eerste editie van Koepelkerk X RIJKS®, op 15 augustus, wordt de kerk van het Renaissance Amsterdam Hotel getransformeerd tot restaura...

Achtergronden Coronacrisis
Herman den Blijker en Annemarie van Gaal zoeken restaurants die het zwaar hebben

De horeca heeft nog nooit in zo zwaar weer verkeerd als nu. Maandenlang dicht. Geen gast in de zaak. Sommige restaurants hebben in de crisistijd wel een afhaal- of brengservice gehad, maar daarmee konden ze nauwelijks hun hoofd boven water houden. Nu zijn ze eindelijk weer open, maar alles is anders...

Wet- en regelgeving
Lachgasverbod: mag je het straks nog wel kopen voor in je keuken?

Het gebruik van lachgaspatronen als drugs in plaats van gastronomisch of technisch hulpmiddel is de laatste jaren flink toegenomen. Zoveel zelfs dat (door staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus) een voorstel is gedaan om lachgas in het hele land te gaan verbieden. Met het landelijk verbod...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: