Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 5

12 mei 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Dit het vijfde artikel uit de reeks.

Dit keer gaan we het hebben over 'display advertising'. Hierbij is het verstandig om alle beschikbare advertentieformaten in te richten. Op Facebook en Instagram kun je fantastische display-advertenties weergeven. Feitelijk is een display advertentie een weergave van jouw propositie/advertentie binnen de omgeving van een derde partij. Dat kan een website zijn, maar ook een app of een video. 

Over video gesproken... Video is het meest effectief bij display advertising. Een tekst is leuk, een plaatje genereert nog iets meer aandacht en een video is het allerbeste. Hoe kun je jouw display advertenties nu effectief inzettten?

1. YouTube

Hoe ga je te werk? Kies een YouTube video en gebruik deze voor retargeting. Mensen die op je website zijn geweest zien de video op YouTube. Je betaalt alleen wanneer er langer wordt gekeken dan de 'skip' en als men de video niet wegklikt. Het risico wordt hierdoor ingeperkt en je kunt er goede resultaten mee behalen, vooral vanwege de retargeting.

2. Inzetten op vergelijkbare doelgroepen

Op Facebook kun je een 'lookalike audience' instellen. Bij een lookalike audience kies je een vergelijkbare doelgroep, dat is een doelgroep die bestaat uit personen die vergelijkbaar zijn met mensen die al geïnteresseerd zijn in je bedrijf.

Wanneer je een bedrijf hebt dat gespecialiseerd is in vakantieverhuur, dan stel je een doelgroep in met bepaalde parameters. Het zijn bijvoorbeeld vrouwen, ze gebruiken een tablet en ze hebben een bepaalde leeftijd. Voor de Ajax-webshop zou je denken aan een doelgroep van mannen tussen de 25 en 35 jaar, maar dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn. Het is dus raadzaam om onderzoek te doen naar de samenstelling van je doelgroep. De uitkomsten kunnen je verrassen!

3. Vormgeving en biedingen

Bij display advertenties kun je ook de bieding aanpassen op apparaat, tijdstip of locatie. Dit kan niet alleen via Google, maar ook op Facebook. Dit is zelfs aan te raden. Wat het beste werkt op Facebook is de carousel met video. Verdiep je dus goed in de visuele mogelijkheden per platform. 

Werkwijze en valkuilen

Aan de achterkant van een campagne maakt het niet veel uit of je een horecazaak hebt of een productaanbieder bent. Er zijn echter wel valkuilen bij de eigen website, wat over het algemeen de bestemming is waar de potentiële klant naartoe wordt geleid...

Enkele tips voor een goede website:

Zorg ervoor dat er geen 'doodlopende straatjes' zijn op de website

De 'call to action' plaats je onderaan de pagina

Contactinformatie moet snel te vinden zijn en op de goede manier aangeboden worden

Items uit het topmenu plaats je nog eens onderaan de pagina

Heb je een formulier op de website? Leg dan uit wat er gebeurt na het versturen; dat wordt vaak vergeten

Snelheid van de website is uiterst belangrijk. Kijk ook naar de partij die de hosting verzorgt. Staat je website wel op een goede en snelle server?

Gebruik Google Analytics om de snelheid van je pagina's te testen. Heel vaak zijn bestanden, zoals afbeeldingen, op je website te groot. Deze kunnen vaak simpel verkleind worden door het gebruik van een geschikte plugin


 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

10 jaar De RestaurantKrant
10 jaar De RestaurantKrant: de opkomst van de foodtruck

De RestaurantKrant bestaat tien jaar. In deze rubriek blikken we terug op een decennium vol nieuws, trends en diepte-interviews. We halen elke week spraakmakende verhalen uit de oude doos weer naar voren. Deze week geen interview, maar een verhaal over de opkomst van foodtrucks. Want hij is nu a...

Verkiezingen Vegetarisch Veganistisch
Vegetarische Slager wint New Food Challenge van RVO

De Vegetarische Slager is een van de winnaars in de New Food Challenge die is uitgeschreven door de Nederlandse overheid om nieuwe voedseloplossingen te bedenken op weg naar een meer plantaardige samenleving, in het kader van het behalen van klimaatdoelen en het vormgeven van een duurzaam voedselbel...

Regelgeving
Staatssecretaris Blokhuis en wethouder Everhardt starten landelijke actie NIXzonderID

Staatssecretaris Blokhuis en wethouder Everhardt starten landelijke actie NIXzonderID Staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) ervaart zelf in de horeca hoe lastig het is om de leeftijd van jongeren in te schatten. De landelijke actie NIXzonderID is vandaag gestart door staatssecretaris Paul Blokhuis (V...

Hotel Restaurant
Amrâth Grand Hotel de l’Empereur geeft restaurant hippe make-over

Goed, puur eten voor een vriendelijke prijs in een informele sfeer. Dat is de weg die Amrâth Grand Hotel de l’Empereur inslaat na heropening van haar vernieuwde Grand restaurant begin april. Een hip en modern interieur, een veelzijdige kaart met een combinatie van streek- en internationa...

Events
'BBB on-tour' van start

Nog 144 dagen. Dan begint de 64ste editie van de zuidelijkste horecavakbeurs van Nederland. Van 8 tot en met 10 oktober wordt in Maastricht de BBB gehouden. De kick-off vond vanochtend plaats in Breda bij Satelliet. Tijdens de 'BBB-on tour' geeft de organisatie (potiëntele) standhouders...

Amsterdam Culinair
Culinaire carrousel in Waldorf Astoria Amsterdam

Het wordt een onvergetelijke zomer in Waldorf Astoria Amsterdam. De succesvolle Summer Afternoon Tea krijgt dit jaar een zinnenprikkelend vervolg. Het hotel neemt gasten mee terug in de tijd met een carrousel vol heerlijkheden die herinneren aan zomerse strandattracties en circusacts. Neem plaats in...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: