Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 5

12 mei 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Dit het vijfde artikel uit de reeks.

Dit keer gaan we het hebben over 'display advertising'. Hierbij is het verstandig om alle beschikbare advertentieformaten in te richten. Op Facebook en Instagram kun je fantastische display-advertenties weergeven. Feitelijk is een display advertentie een weergave van jouw propositie/advertentie binnen de omgeving van een derde partij. Dat kan een website zijn, maar ook een app of een video. 

Over video gesproken... Video is het meest effectief bij display advertising. Een tekst is leuk, een plaatje genereert nog iets meer aandacht en een video is het allerbeste. Hoe kun je jouw display advertenties nu effectief inzettten?

1. YouTube

Hoe ga je te werk? Kies een YouTube video en gebruik deze voor retargeting. Mensen die op je website zijn geweest zien de video op YouTube. Je betaalt alleen wanneer er langer wordt gekeken dan de 'skip' en als men de video niet wegklikt. Het risico wordt hierdoor ingeperkt en je kunt er goede resultaten mee behalen, vooral vanwege de retargeting.

2. Inzetten op vergelijkbare doelgroepen

Op Facebook kun je een 'lookalike audience' instellen. Bij een lookalike audience kies je een vergelijkbare doelgroep, dat is een doelgroep die bestaat uit personen die vergelijkbaar zijn met mensen die al geïnteresseerd zijn in je bedrijf.

Wanneer je een bedrijf hebt dat gespecialiseerd is in vakantieverhuur, dan stel je een doelgroep in met bepaalde parameters. Het zijn bijvoorbeeld vrouwen, ze gebruiken een tablet en ze hebben een bepaalde leeftijd. Voor de Ajax-webshop zou je denken aan een doelgroep van mannen tussen de 25 en 35 jaar, maar dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn. Het is dus raadzaam om onderzoek te doen naar de samenstelling van je doelgroep. De uitkomsten kunnen je verrassen!

3. Vormgeving en biedingen

Bij display advertenties kun je ook de bieding aanpassen op apparaat, tijdstip of locatie. Dit kan niet alleen via Google, maar ook op Facebook. Dit is zelfs aan te raden. Wat het beste werkt op Facebook is de carousel met video. Verdiep je dus goed in de visuele mogelijkheden per platform. 

Werkwijze en valkuilen

Aan de achterkant van een campagne maakt het niet veel uit of je een horecazaak hebt of een productaanbieder bent. Er zijn echter wel valkuilen bij de eigen website, wat over het algemeen de bestemming is waar de potentiële klant naartoe wordt geleid...

Enkele tips voor een goede website:

Zorg ervoor dat er geen 'doodlopende straatjes' zijn op de website

De 'call to action' plaats je onderaan de pagina

Contactinformatie moet snel te vinden zijn en op de goede manier aangeboden worden

Items uit het topmenu plaats je nog eens onderaan de pagina

Heb je een formulier op de website? Leg dan uit wat er gebeurt na het versturen; dat wordt vaak vergeten

Snelheid van de website is uiterst belangrijk. Kijk ook naar de partij die de hosting verzorgt. Staat je website wel op een goede en snelle server?

Gebruik Google Analytics om de snelheid van je pagina's te testen. Heel vaak zijn bestanden, zoals afbeeldingen, op je website te groot. Deze kunnen vaak simpel verkleind worden door het gebruik van een geschikte plugin


 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

opleiding
Horeca Academie biedt studiebeurs koksopleiding voor vluchtelingen

De Horeca Academie wil een blijvende positieve bijdrage leveren aan de succesvolle integratie van nieuwkomers in Nederland. Daarom biedt zij per september 2017 opnieuw een statushouder de kans om een studiebeurs te krijgen voor een opleiding aan de particuliere Horeca Academie in Den Haag. Volgen...

Achtergronden
Nieuw seizoen Koken met Van Boven

Yvette van Boven is vanaf 4 september weer bij de VPRO te zien met 10 nieuwe afleveringen van Koken met Van Boven; ook voor niet-keukenprinsen en prinsessen een lust om naar te kijken. Naast haar keukengeheimen deelt Van Boven ook interessante wetenswaardigheden over de ingrediënten die zij haa...

cijfers
Restaurants in Flevoland telefonisch het slechtst bereikbaar

In 2016 stonden 129 restaurants onder verscherpt toezicht van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De restaurants stonden onder streng toezicht omdat zij meerdere keren een boete kregen voor slechte hygiëne of voedselveiligheid. Hoewel het eten en hygiëne een van de belangrij...

Internationaal Tech
Restaurant deelt Instagram-kit uit voor mooie foto’s

De komst van mobiele telefoons met camera’s en apps als Instagram heeft er voor gezorgd dat steeds meer mensen foto’s maken van de gerechten die ze bestellen. Het Londense restaurant Dirty Bones moet dat ook hebben gezien, en deelt nu een speciale Instagram-kit uit aan haar klanten. Zo k...

Wijn
Dramatische terugval productie Franse wijnen

Het Franse ministerie van Landbouw verwacht dat de wijnproductie van Bordeaux tot Alsace dit jaar met 17 procent terugvalt. Dit komt doordate koudeprikken in de lente verschillende wijngaarden hebben beschadigd, met name in de regio Bordeaux. Naar verwachting wordt er dit jaar 37,6 miljoen hectol...

Amsterdam Opening
Spingaren opent restaurant en proeflokaal

Spingaren werd begin 2017 in Amsterdam gelanceerd door een team van vijf gepassioneerde mensen die hun liefde voor lekkere charcuterie met Amsterdam willen delen. Vol toewijding storten zij zich het op artisanaal maken van charcuterie en het inleggen en fermenteren van groente en vis. De afgelopen m...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: