Succesvol adverteren via Adwords en Facebook, deel 5

12 mei 2017 | Thijs Jacobs

Maarten Dries houdt zich met zijn bedrijf Modation bezig met succesvol online adverteren. In deze reeks artikelen doet hij uit de doeken hoe een succesvolle online campagne wordt vormgegeven. Voor de horeca is het immers ook belangrijk om goed gevonden te worden, maar daar hangt een kostenplaatje aan. Hoe je de kosten beheersbaar houdt met tegelijkertijd goede resultaten? Daar helpt Maarten je bij in deze serie artikelen. Dit het vijfde artikel uit de reeks.

Dit keer gaan we het hebben over 'display advertising'. Hierbij is het verstandig om alle beschikbare advertentieformaten in te richten. Op Facebook en Instagram kun je fantastische display-advertenties weergeven. Feitelijk is een display advertentie een weergave van jouw propositie/advertentie binnen de omgeving van een derde partij. Dat kan een website zijn, maar ook een app of een video. 

Over video gesproken... Video is het meest effectief bij display advertising. Een tekst is leuk, een plaatje genereert nog iets meer aandacht en een video is het allerbeste. Hoe kun je jouw display advertenties nu effectief inzettten?

1. YouTube

Hoe ga je te werk? Kies een YouTube video en gebruik deze voor retargeting. Mensen die op je website zijn geweest zien de video op YouTube. Je betaalt alleen wanneer er langer wordt gekeken dan de 'skip' en als men de video niet wegklikt. Het risico wordt hierdoor ingeperkt en je kunt er goede resultaten mee behalen, vooral vanwege de retargeting.

2. Inzetten op vergelijkbare doelgroepen

Op Facebook kun je een 'lookalike audience' instellen. Bij een lookalike audience kies je een vergelijkbare doelgroep, dat is een doelgroep die bestaat uit personen die vergelijkbaar zijn met mensen die al geïnteresseerd zijn in je bedrijf.

Wanneer je een bedrijf hebt dat gespecialiseerd is in vakantieverhuur, dan stel je een doelgroep in met bepaalde parameters. Het zijn bijvoorbeeld vrouwen, ze gebruiken een tablet en ze hebben een bepaalde leeftijd. Voor de Ajax-webshop zou je denken aan een doelgroep van mannen tussen de 25 en 35 jaar, maar dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn. Het is dus raadzaam om onderzoek te doen naar de samenstelling van je doelgroep. De uitkomsten kunnen je verrassen!

3. Vormgeving en biedingen

Bij display advertenties kun je ook de bieding aanpassen op apparaat, tijdstip of locatie. Dit kan niet alleen via Google, maar ook op Facebook. Dit is zelfs aan te raden. Wat het beste werkt op Facebook is de carousel met video. Verdiep je dus goed in de visuele mogelijkheden per platform. 

Werkwijze en valkuilen

Aan de achterkant van een campagne maakt het niet veel uit of je een horecazaak hebt of een productaanbieder bent. Er zijn echter wel valkuilen bij de eigen website, wat over het algemeen de bestemming is waar de potentiële klant naartoe wordt geleid...

Enkele tips voor een goede website:

Zorg ervoor dat er geen 'doodlopende straatjes' zijn op de website

De 'call to action' plaats je onderaan de pagina

Contactinformatie moet snel te vinden zijn en op de goede manier aangeboden worden

Items uit het topmenu plaats je nog eens onderaan de pagina

Heb je een formulier op de website? Leg dan uit wat er gebeurt na het versturen; dat wordt vaak vergeten

Snelheid van de website is uiterst belangrijk. Kijk ook naar de partij die de hosting verzorgt. Staat je website wel op een goede en snelle server?

Gebruik Google Analytics om de snelheid van je pagina's te testen. Heel vaak zijn bestanden, zoals afbeeldingen, op je website te groot. Deze kunnen vaak simpel verkleind worden door het gebruik van een geschikte plugin


 

Overig nieuws

Food Achtergronden
Goed voedsel wordt gesubsidieerd vergist

De overheid subsidieert de vergisting van goed voedsel om groene energie op te wekken. Dat bleek uit de uitzending van onderzoeksprogramma De Monitor (KRO-NCRV) over voedselverspilling. Staatssecretaris Van Dam (Economische Zaken, PvdA) overweegt de subsidieregeling voor groene ener...

Personalia Culinair
Promoties bij Oostwegel Collection: nieuwe Chef de Cuisine

Vandaag zijn er twee promoties in het gastronomische team van Château St. Gerlach aangekondigd. Chefkok Otto Nijenhuis wordt Executive Chef en Guido Le Bron de Vexela wordt Chef de Cuisine van Restaurant Château St. Gerlach. SVH Meesterkok Otto Nijenhuis (55) is sinds 2004 werkzaam al...

Culinair Internationaal
Chef Jacob Jan Boerma te gast in culinair mekka Ischgl

In het tweede weekend van juli bereidt en presenteert Nederlandse sterren-kok Jacob Jan Boerma van Restaurant De Leest in Vaassen zijn creatie voor de ‘Kulinarischer Jakobsweg’ in het Oostenrijkse Paznauntal. Voor dit culinaire concept worden ieder jaar andere internationale sterren-chef...

Opening Restaurant
Restaurant Vlaar opent vernieuwd terras

Restaurant Vlaar aan het Noordereinde in ’s-Graveland (centraal in het Gooi) heeft haar terras geheel vernieuwd. Met nieuwe stijlvolle bestrating, comfortabel en modern meubilair, mediterrane planten, loungemuziek en fijne sfeerverlichting zijn ze helemaal klaar voor de zomer. Want buiten eten...

Events Culinair
Eerste internationale congres over smaak en proeven: Taste Summit

Een nieuw, internationaal congres over smaak en proeven maakt zijn entree in Nederland! 12 juli 2017 wordt de allereerste editie van TASTE Summit georganiseerd door Peter Klosse en staat de Hogere hotelschool Maastricht geheel in het teken van ‘Deliciousness’. Specialisten en grote na...

Café Opening Culinair
Sergio Herman opent café met zelfbediening en snacks

Volgende maand opent de befaamde chef-kok Sergio Herman een nieuwe zaak, genaamd AIRcafé. Dat wordt een take-away en zelfbedieningsgedeelte in zijn pas geopende restaurant AIRRepublic. Dit restaurant vind je in Cadzand. Laagdrempelig en relatief eenvoudig In zijn nieuwsbrief rept Herm...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: