Stijging aantal Italiaanse restaurants

4 oktober 2013 |
Stijging aantal Italiaanse restaurants<

Italiaanse restaurants groeien het hardst in Nederland. Er zijn het afgelopen jaar 55 nieuwe restaurants bijgekomen. Over een periode van 5 jaar is een groei van 14 procent te zien. Het marktaandeel van
Italiaanse restaurants in Nederland steeg de afgelopen tien jaar naar twaalf procent van de totale restaurantmarkt. Dit is grotendeels te verklaren door de opkomst van Italiaanse fast casual concepten. Deze concepten vullen het gat tussen fastfood en restaurants. Echter staat de gemiddelde besteding wel onder druk. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Het Italiaanse restaurant in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca.

Fast casual
De opkomst van fast casual concepten zou de groei van Italiaanse restaurants kunnen hebben veroorzaakt. Deze concepten sluiten goed aan bij de eenpersoonshuishoudens en een drukke levensstijl waarbij behoefte is aan goedkope, gezonde maaltijden met een snelle service. De verwachting is dat het aanbod van de Italiaanse concepten verder zal toenemen.

Daling gemiddelde besteding en bezoekers
In 2012 is de gemiddelde besteding per bezoek per gast bij Zuid-Europese restaurants gedaald van 19,80 euro naar 16,40 euro. Dezelfde daling was te zien in de totale restaurantsector. In de eerste acht maanden van 2013 blijft de gemiddelde besteding op hetzelfde niveau als 2012. Het totale bezoekersaantal daalde bij de Zuid-Europese restaurants sinds 2008 met ongeveer 12,5 procent. Op de totale restaurantmarkt was er sprake van een daling van veertien procent.

Door Mariska van Gorp

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Columns
Column Sico de Moel: Derde date

Rode broek, keurige schoenen, net jasje, ik zette zijn prachtige bloem even in een vaasje. Hij had afgesproken met mijn buurmeisje. Ze woont bij mij aan de overkant van de gracht. Het zou hun derde date worden. Het regende buiten een beetje en de dame liet nog even op zich wachten. "He...

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Achtergronden Culinair
Nedstede verwelkomt nieuwe huurder Restaurant Rust Wat

Nedstede Groep feliciteert Bas Rasker en zijn Axivate Horeca Group met de overname van het Blaricumse restaurant Rust Wat. In dit verband heeft Nedstede met Axivate Horeca Group een nieuwe, twintigjarige huurovereenkomst gesloten. Rasker kocht het beroemde Gooise restaurant van Marc Bon, die met zij...

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Events Advertorial
Ontdek op Europese beurzen nieuwe trends en innovaties voor de horeca

Dit najaar vinden er in Europa uiteenlopende beurzen plaats die afgestemd zijn op de behoeften van de horecasector. Ze reiken inspiratie en ideeën aan voor nieuwe trends en producten en zijn een bezoek meer dan waard. In november vinden de volgende evenementen plaats: België – ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: