Sterrenzaken doen mee aan Culi Weken

18 mei 2015 |
Sterrenzaken doen mee aan Culi Weken<

Van 18 tot en met 31 mei organiseert Groupon de Culi Weken. Vele Nederlandse toprestaurants, waaronder tien Michelinster-restaurants doen mee
aan deze campagne om hun deals onder de aandacht te brengen in de Culi Shop. In deze shop maken mensen naast Michelinster-restaurants ook kennis met restaurants met GaultMillau-punten, Bib Gourmand-onderscheiding, of andere culinaire topzaken. Groupon ziet een groeiende populariteit van de high-end restaurantacties. In drie jaar tijd heeft het bedrijf al meer dan 125.000 couverts bij Michelinster-restaurants verkocht. Mede daarom start Groupon de Culi Weken.

Drempelverlagend
Uit recent onderzoek dat Groupon naar de mening van consumenten over sterrenrestaurants, blijkt dat vier op de tien restaurantbezoekers wel eens bij een sterrenrestaurant heeft gegeten, waarvan in vier op de tien gevallen wel eens gebruik is gemaakt van een kortingsactie. Als er een korting wordt geboden, werkt dat voor 56% van de (potentiële) sterrenrestaurantbezoekers drempelverlagend. Nederlanders houden nou eenmaal van korting. 71% van de personen die nog nooit naar een sterrenrestaurant is geweest, wil dit wel eens proberen, maar 79% laat zich tegenhouden door de prijs.

Enorme aantallen
“Binnen drie jaar hebben wij samenwerkingen opgezet met 29 Michelinster-restaurants met één of twee sterren en met nog veel meer topzaken. Inmiddels zijn Nederlanders al meer dan 125.000 keer aangeschoven bij een sterrenrestaurant via Groupon. Om nóg meer mensen te laten genieten van ons culinaire aanbod, starten we op 18 mei voor de eerste keer de Culi Weken. Wij willen die nichemarkt samen met de restaurants openbreken. Dit onderzoek wijst uit dat er veel potentie in de markt is om een nieuwe doelgroep voor sterrenrestaurants te bereiken”, aldus Shurendy Gerardus, regionaal directeur bij Groupon.

Kwaliteit van het eten nr. 1 reden voor bezoek sterrenrestaurant
Mensen die kortingsacties benutten, gaan over het algemeen vaker uit eten bij een sterrenrestaurant. De redenen om voor een sterrenrestaurant te kiezen en niet voor een gewoon restaurant zijn vooral voor de kwaliteit van het eten (50%), de verrassende menu’s die geserveerd worden (43%) en omdat mensen zichzelf willen verwennen (29%). Mensen zijn bereid gemiddeld 75 euro per persoon uit te geven voor een sterrendiner. Bij Groupon houden zij dan, naast de gemiddelde waarde van 50 euro voor een sterrendiner, nog zo’n 25 euro per persoon over om te besteden aan iets extra’s zoals een wijnarrangement.

71% beveelt sterrenrestaurant aan
71% van de personen die bij een sterrenrestaurant hebben gegeten zijn enthousiast en zouden het anderen die er nog nooit zijn geweest aanraden om daar te gaan eten. Eenmaal de keuze gemaakt voor een sterrenrestaurant, dan doet de restaurantbezoeker er van alles aan om niet voor verrassingen te staan. Zo checkt 36% van de sterrenrestaurantbezoekers van te voren de menukaart. En bekijkt 28% de gehele website. Ook reviews worden door 24% van hen van te voren goed bekeken.

Deelnemers Culi Weken
Aan de Culi Weken van 18 mei tot en met 31 mei doen diverse toprestaurants mee waarvan tien Michelinster-restaurants, te weten: Bridges (Amsterdam), Posthoorn (Monnickendam), Schultenhues (Zutphen), Niven (Rijswijk), De Kromme Watergang (Zeeland), Mijn Keuken (Brabant), De Karpendonkse Hoeve (Eindhoven), Brienen aan de Maas (Limburg), Kaatje bij de Sluis (Zwolle) en Lucas Rive (Hoorn).

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Amsterdam Opening
Joris Bijdendijk en Renaissance Koepelkerk openen tijdelijk restaurant

De Amsterdamse chef Joris Bijdendijk gaat ‘on tour’ met het keukenteam van RIJKS® en serveert een 5-gangen menu in de historische kerk. Tijdens de eerste editie van Koepelkerk X RIJKS®, op 15 augustus, wordt de kerk van het Renaissance Amsterdam Hotel getransformeerd tot restaura...

Achtergronden Coronacrisis
Herman den Blijker en Annemarie van Gaal zoeken restaurants die het zwaar hebben

De horeca heeft nog nooit in zo zwaar weer verkeerd als nu. Maandenlang dicht. Geen gast in de zaak. Sommige restaurants hebben in de crisistijd wel een afhaal- of brengservice gehad, maar daarmee konden ze nauwelijks hun hoofd boven water houden. Nu zijn ze eindelijk weer open, maar alles is anders...

Wet- en regelgeving
Lachgasverbod: mag je het straks nog wel kopen voor in je keuken?

Het gebruik van lachgaspatronen als drugs in plaats van gastronomisch of technisch hulpmiddel is de laatste jaren flink toegenomen. Zoveel zelfs dat (door staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus) een voorstel is gedaan om lachgas in het hele land te gaan verbieden. Met het landelijk verbod...

Columns
Knibbel, knabbel, knuisje, wie knabbelt er aan jouw huisje?

Vol is vol, kopte de krant laatst. Het gaat over hoe vol de campings, bungalowparken en hotels wel niet zijn in eigen land. In maart was de annuleringenstroom niet bij te houden en deze zomer staat de telefoon roodgloeiend om een felbegeerd plekje onder onze eigen zon te bemachtigen. Tenminste als j...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: