Stadscentrum Amsterdam krijgt toegangspoortjes

1 april 2019 | Thijs Jacobs

In navolging van Venetië heeft nu ook Amsterdam besloten om toegangsgeld te heffen voor een bezoek aan de binnenstad. Vanaf 14 oktober 2019 worden er poortjes geplaatst bij alle toegangswegen die toegang verschaffen tot het stadscentrum. Uiterlijk 1 januari 2020 zal de 'Touristic Payment Zone', zoals de gemeente het gebied heeft aangemerkt, enkel op vertoon van een geldig toegangsbewijs of abonnement toegankelijk zijn. Daarbij wordt niemand ontzien, want niet alleen worden kentekens van auto's gescand, in samenwerking met het CJIB, waarna de eigenaar van de auto automatisch een factuur toegezonden krijgt, maar ook de waterwegen worden gecontroleerd. Voetgangers en fietsers zullen poortjes moeten passeren die na het scannen van een geldige pas openen. De poortjes zullen vergelijkbaar zijn met de poortjes die we al kennen van de grotere treinstations. Er worden extra handhavers ingezet om effectief te kunnen controleren op naleving van de ticketplicht. 

OV-chipkaart kan gewoon worden gebruikt

Om de uitrol van de controlefaciliteiten voorspoedig te laten verlopen, is de gemeente Amsterdam een samenwerking aangegaan met TPiS. Dit bedrijf verzorgt de toegangstechniek binnen het OV in Nederland. Degenen die reeds een OV-chipkaart hebben, kunnen deze in de toekomst ook gebruiken om het centrum van Amsterdam te bezoeken. Wie met het OV reist, zal de toegangsprijs automatisch betalen via deze OV-chipkaart, wanneer binnen de Amsterdamse ring wordt uitgecheckt. De gemeente draagt vijf procent van de toegangsprijs af aan de NS, om tegemoet te komen aan de technische kosten, zoals de verwerking van de gegevens en het ontwikkelen van nieuwe software en aanverwante diensten. 

Vergroting van de leefbaarheid van de stad

Jacques Sluitingh, voorzitter van de commissie Touristic Payment Zone Amsterdam (TPZA), is verheugd met deze samenwerking en met deze stap voorwaarts voor de stad: "Er gaan steeds meer stemmen op om het centrum van onze mooie stad leefbaarder te maken voor lokale inwoners. De autochtone bewoner kent steeds grotere uitdagingen in zijn dagelijkse leven; supermarkten verdwijnen steeds vaker uit het straatbeeld en maken plaats voor souvenirshops, te voet en per fiets zijn sommige gebieden slecht begaanbaar vanwege de toeristendruk en de gemeentelijke kosten voor stadsreiniging lopen jaar op jaar verder op. Dat laatste voelt de inwoner van Amsterdam ook in de portemonnee, vooral door de verhoging van de gemeentelijke belastingen."

Uiteraard worden Amsterdammers ontzien wanneer het de toegang tot het stadscentrum betreft. Sluitingh: "Eenieder die woonachtig is, of in ieder geval ingeschreven is, in een nader te bepalen postcodegebied, ontvangt voor eind 2019 een pasje van de gemeente. Hiermee kan het stadscentrum kosteloos worden betreden. We zijn nog in overleg met buurgemeenten en grote werkgevers om een kortingsstelsel te ontwikkelen. Maar uiteindelijk zal iedere 'niet-Amsterdammer' moeten betalen, dat is evident. Onze mooie stad mag niet naar de knoppen gaan vanwege de massale toestroom van zuiptoeristen en cultuuryuppen. Uiteindelijk is deze stad van ons, van de Amsterdammer."

Horeca zal prijzen verhogen

Maar hoe zit dat met personen die bijvoorbeeld werkzaam zijn binnen de horeca of het onderwijs in de stad en zelf niet in Amsterdam wonen? Sluitingh heeft daar nog geen pasklaar antwoord op, maar geeft wel een suggestie. "Tja, ik kan mij voorstellen dat je in de prijs van een hotelovernachting of in de tarieven op je menukaart wat aanpassingen doet om je personeel tegemoet te kunnen komen. Het dagtarief is nog niet definitief vastgesteld, maar vermoedelijk zal deze tussen de zes en negen euro liggen. Best competitief, zeker wanneer je de vergelijking maakt met pretparken, dierentuinen en musea. De aantrekkingskracht van ons stadscentrum is immers net zo groot."

Lees hier het interview met Ilja Leonard Pfeijffer over de impact van het massatoerisme op historische binnensteden in Europa.

 

Update 3 april 2019:
Wellicht had je het al opgemerkt, maar dit artikel betreft een '1 april-grap'. Overigens is een dergelijke situatie in de toekomst niet ondenkbaar, gezien de ontwikkelingen in Venetië, maar op zulk een korte termijn hoeven we naar alle waarschijnlijkheid geen sluiting van het stadscentrum van Amsterdam tegemoet te zien. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Sluiting Michelin
Voormalig sterrenrestaurant O Mundo in Hotel De Wereld sluit

Restaurant O Mundo, gevestigd in Hotel De Wereld in Wageningen, gaat definitief dicht. Omdat de bedrijfsresultaten van het restaurant tegenvallen, heeft Hotel De Wereld besloten om het aantal hotelkamers uit te breiden ten koste van het restaurant. De sluiting is al in november. Hiermee verliest ...

Personeel Culinair
Ook de veeleisende gast vormt een uitdaging binnen de horeca

Horeca- en cateringbedrijven ervaren financieel pittige tijden. Omzet- en rendementsverhogen en het verlagen van de kosten vormen een grote uitdaging. Dit blijkt uit onderzoek van GROUP7 met Het Nederlands Kokspanel onder ruim 500 horeca- en cateringprofessionals, dat afgelopen voorjaar werd gehoude...

Events
Thérèse Boer en Herman den Blijker openen Gastvrij Rotterdam 2019

Gastvrij Rotterdam opent op 23 september om 11.30 uur met een bijzonder gelegenheidsduo; niemand minder dan Thérèse Boer, driesterren gastvrouw en sommelier van De Librije, en Herman den Blijker, chef-kok en presentator, zullen de presentatie van het openingsprogramma voor hun rekening...

Bocuse d'Or
Jan Sobecki en Jannis Brevet in jury Bocuse d'Or

Voorzitter Soenil Bahadoer, chefkok Moshik Roth, chefkok Jarno Eggen en executive chef Sidney Schutte. Alle vier chefs die op topniveau koken. Bovendien nemen zij op maandag 23 september plaats aan de jurytafel bij de Nederlandse finale van Bocuse d'Or in de WedstrijdArena van Gastvrij Rotterdam...

Columns Blog
De jongeren van tegenwoordig

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij ze...

Interview Aardappel
Interview Garry de Boer: "De aardappel wordt culinair herontdekt"

Garry de Boer is al jaren culinair marketing manager van Hanos en inspireert met zijn gerechten honderden chefs in Nederland. Samen met hoofd inkoop dagvers Marcel Coulier bepaalt hij (deels) wat er bij talloze restaurants iedere dag aan producten binnenkomen. Aan de hand van een vijftal stellingen ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: