Shareatable brengt gasten samen aan tafel

13 april 2011 |
Shareatable brengt gasten samen aan tafel<

Voor veel (zaken)reizigers is het alleen moeten eten in hotels en restaurants niet altijd een pretje. Het kan saai zijn en andere gasten kunnen zo lijken te staren. De drempel om te vragen of men bij iemand anders aan tafel mag gaan zitten is echter hoog. Shareatable is een nieuw initiatief om het voor reizigers makkelijker te maken om samen te eten.
Tafeltje delen
In deelnemende restaurants wordt per avond een tafel aangewezen die bedoeld is om te delen en waar mensen zomaar aan kunnen schuiven. Een kaartje met het Shareatable-logo geeft aan dat de tafel is bedoeld om te delen. Verder zijn er geen spelregels of bijbedoelingen. Op de website Shareatable.org kunnen gasten zien welke hotels en restaurants meedoen. Horecaondernemers kunnen er terecht om zich aan te melden.
Praters consumeren
Dit initiatief is aantrekkelijk voor de (zaken)reiziger maar ook interessant voor de (hotel)restaurants. Immers, meer gezelligheid in het restaurant trekt meer gasten en levert dus meer omzet op. Bovendien, mensen die aan de praat raken met elkaar consumeren meer.

Onder de aandacht
De oprichtsters, Martina Grutterink en Liz Luyben, reizen zelf veel voor hun werk en leerden elkaar kennen toen ze bij toeval een tafel deelden. Grutterink legt uit: "We kijken momenteel hoe hotelondernemers en restaurateurs het initiatief onder de aandacht kunnen brengen bij hun gasten en hoe ze ermee kunnen werken. Denk bijvoorbeeld aan informatie ophangen in de hotellift. Ook kan het personeel uitleg geven wanneer een restaurantgast binnenkomt of een hotelgast incheckt bij de receptie. Hier kun je bijvoorbeeld extra kaartjes neerleggen."

Allen eten
“Het idee is ook om wat meer gezelligheid te brengen in de wereld.” vult Luyben aan, “Iedereen heeft 500 Facebook-vrienden en intussen zit je toch alleen te eten. Dat klopt toch niet?”

Spanje-connectie
Wie de website nu bezoekt komt eetadressen tegen in Nederland en Spanje. "Die Spanje-connectie komt omdat we voor ons werk veel in Spanje reizen. Ik heb er ook een eigen bedrijf", legt Grutterink uit. Het doel? Heel Europa? Grutterink vervolgt: "Dat zou natuurlijk wel geweldig zijn."

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content
Veiligheidsproducten worden nieuwe reclamedragers

Horecaondernemers hebben groen licht gekregen om per 1 juni weer te openen.Met deze bijzondere printproducties kunnen horecaondernemers de aandacht op zichzelf vestigen of zelfs gebruiken voor hun marketing en eigen reclame. Voorbereiding is heel belangrijk: Plaats daarom specifieke gedragsregel...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Slecht levensgedrag, definitief oordeel in zicht?

Het openen van een restaurant gaat niet zomaar. Los van alle praktische zaken moeten de nodige vergunningen worden aangevraagd, waaronder in veel gevallen een exploitatievergunning op grond van de (algemene) plaatselijke verordening en een Drank- en Horecawetvergunning. Hierbij stuit men doorgaans o...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Achtergronden
Ter overname aangeboden: Restaurant de Waard Heesch

Restaurant De Waard te Heesch is al meer dan 22 jaar een bekende in de regio. Voor de familie is de tijd aangebroken om het pand en de exploitatie aan te bieden. Hans Rombouts: “Het is voor de horeca een bovengemiddelde periode voor een onderneming op één plek." Bedrijfsg...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: