Schaafsma blij met JRE-nominatie: ‘Dit sluit goed aan bij wat we doen’

15 februari 2017 | Roy Spijker

Chef-kok Willem Schaafsma van Restaurant Eindeloos in Leeuwarden is genomineerd voor een JRE Eco-friendly Award. Dit is een Europese prijs voor restaurants die bezig zijn met milieubewust ondernemen. Samen met negen andere chefs uit Europa maakt Schaafsma kans op de prijs.

Schaafsma is blij met de nominatie: “Dit is heel erg leuk. Het sluit goed aan bij wat wij doen; duurzaam en milieubewust ondernemen. Bij ons krijgt de gast elke avond wat de pot schaft. Ik vind het belangrijk om bijvoorbeeld elk gedeelte van een dier wordt gebruikt, dus van wat er over is maken we de gerechten.”

Goed leven

Veel van de producten die Schaafsma gebruikt, komen uit Friesland. Dit vormt de basis van de gerechten die worden geserveerd in het restaurant. “Ik kom uit de mooiste provincie van Nederland. Van mooi vlees tot verse groenten, alles is hier te vinden. Dat kan ik ook verantwoorden naar de gast toe. Je bent wat je eet. Als je weet dat het stuk vlees op je bord van een dier komt dat een goed leven heeft gehad, dan eet je het op een andere manier op.” 

“Dat begint bijvoorbeeld al bij de koe. Ik vind het heel belangrijk dat een beest een normaal leven leidt, voordat deze op je bord terechtkomt. Een koe moet gras eten in de wei, melk leveren en kalveren baren. Pas na een jaar of vijf mag het beest geslacht worden voor het vlees, dus wanneer het aan zijn andere levensfuncties heeft voldaan.”

Monumentaal pand

Restaurant Eindeloos bevindt zich in een monumentaal pand in het centrum van Leeuwarden. Dit levert voor Schaafsma nog wel eens belemmeringen op. “Ik wil het duurzame ondernemen veel verder trekken dan alleen in de gerechten die bij de gast op het bord terecht komen. We hebben groene stroom, maar mogen bijvoorbeeld geen dubbel glas in de ruiten plaatsen van de gemeente. Misschien dat we in de toekomst gaan verhuizen, maar alleen als we een pand kunnen waar we nog duurzamer kunnen werken". 

Advies

Voor andere chefs die graag milieubewust willen ondernemen heeft Schaafsma nog een goed advies: “Kennis is macht, ook als het gaat over diervriendelijke producten. Het is echt belangrijk om je te verdiepen in het product. In de groothandel zal een verkoper een mooi verkooppraatje houden over het vlees. Als je echt bij producenten langs gaat en vragen stelt over de herkomst en de productie van het vlees, dan kun je uiteindelijk makkelijker een afweging maken over wat er bij de gast op het bord komt".

De winnaar van de JRE Eco-Friendly Award wordt op 27 maart bekendgemaakt, tijdens een internationaal congres in Zwitserland.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Achtergronden Restaurant
Download nu de maarteditie van De RestaurantKrant

De maarteditie van De RestaurantKrant is uit! Niet alleen hebben we een fonkelnieuw design, maar we spreken ook nog eens met de eigenaren van restaurant Flicka in Kerkdriel. Het restaurant ontving onlangs zijn eerste Michelinster. Klik hier om de uitgave te downloaden (je hoeft enkel je e-mailadres ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Michelin Interview
Interview: Posthoorn in Monnickendam, al tien jaar een Michelinster

De Posthoorn, ML in Haarlem, Bij Jef en Kaatje bij de Sluis, allen restaurants met een Michelinster en een hotel, maar wel in die volgorde. Waar instituten als Château Neercanne en het Amstel Hotel hun ster de afgelopen jaren kwijt raakten, lijken de ‘kleine’ hotels te overleven in...

Opening Rotterdam
Voor dit nieuwe restaurant moet je een toegangskaartje kopen

Op 16 mei openden Frank en Hans Mosselman – de mannen achter Food for Thought en Rotterdamse pop-ups Á La Plancha en De Swarte Leeuw – de deuren van Food Club Rotterdam (FC Rotterdam). In de voormalige kantine van Croonwolter&dros elektrotechniek in verzamelgebouw De KROON Rot...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: