Rondje water kost ondernemer �114,76

10 augustus 2012 |

Fantastisch proefballonnetje van GroenLinks. Gratis kraanwater voor alle horecagasten. De politieke partij vergeet echter de kostenkant van de horecaondernemer. Ieder rondje kost namelijk 114,76 euro.

Leeg glas
Tot dit bedrag komt de redactie van de horecavakbladen De RestaurantKrant, Lunchroom, De CaféKrant, Hospitality Management en Bed & Breakfast. Een horecaondernemer is om een leeg glas te serveren 75,5 eurocent kwijt. Dit zijn de kosten voor personeel, huur, energie, et cetera. Gevuld met water (1 liter kraanwater kost 0,0014 euro) blijft dit 75,5 eurocent (uitgaande van een glas van 25cl).

Schreeuwen om water
Een gemiddelde horecaonderneming heeft binnen plaats voor 111 personen (7,3 miljoen totaal verkoopvloeroppervlak (vvo) in de horeca, 43.630 bedrijven. Gemiddeld 167,5 vvo. 1 gast per 1,5 vierkante meter). Met een gemiddeld terras erbij (41 stoelen) komt het totaal op 152 gasten. Dit betekent bij een volle zaak dat één rondje gratis water voor de gasten de ondernemer 114,76 euro kost.

Gratis afhalen
Bent u horecaondernemer en heeft u zin in een glas kraanwater? Bij GroenLinks kunt u vast een glaasje krijgen nu Tweede Kamerlid Jesse Klaver zich hard wil maken voor gratis wateruitgifte. Af te halen bij het Landelijk Bureau, Oudegracht 312 in Utrecht. Of in Den Haag, Plein 2.
Storm
Het Kunduz-akkoord, de economische crisis, en oplopende werkloosheid. En GroenLinks veroorzaakt een storm in een glas kraanwater. Volgens ons is het aan de gastvrijheid van de horecaondernemer om een glas kraanwater wel of niet gratis aan te bieden. Steeds meer ondernemers in de horeca doen dit al uit gewoonte. Via verschillende projecten draagt de horeca bovendien bij aan maatschappij en milieu. Zo ondersteunen ondernemers uit de horecabranche projecten als FilltheCup en JointhePipe om water wereldwijd toegankelijk te maken. Water in de horeca is geen politiek onderwerp.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Fastservice
Horeca in Amsterdam The Style Outlets morgen geopend

HMSHost International en NEINVER openen met trots de eerste eet- en drinkgelegenheden in Amsterdam The Style Outlets, de nieuwste winkelbestemming van Nederland. Vanaf morgen kunnen bezoekers tijdens het winkelen genieten van Starbucks, Burger Federation en Pommes Frites. Hierdoor wordt de aanwezigh ...

Culinair Coronacrisis
Helft Nederlanders sinds maart niet meer uit eten geweest

De helft van de Nederlanders (49%) heeft geen bezoek meer gebracht aan een restaurant sinds de uitbraak van COVID-19. Dit in tegenstelling tot 2019, toen slechts 1 procent nooit uit eten ging. Het restaurantgedrag van de Nederlander is door de pandemie flink veranderd. Dit blijkt uit het onderzoek & ...

KHN Coronacrisis
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
December: Alles over digitaal ondernemen

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: