Rondje water kost ondernemer �114,76

10 augustus 2012 |
<

Fantastisch proefballonnetje van GroenLinks. Gratis kraanwater voor alle horecagasten. De politieke partij vergeet echter de kostenkant van de horecaondernemer. Ieder rondje kost namelijk 114,76 euro.

Leeg glas
Tot dit bedrag komt de redactie van de horecavakbladen De RestaurantKrant, Lunchroom, De CaféKrant, Hospitality Management en Bed & Breakfast. Een horecaondernemer is om een leeg glas te serveren 75,5 eurocent kwijt. Dit zijn de kosten voor personeel, huur, energie, et cetera. Gevuld met water (1 liter kraanwater kost 0,0014 euro) blijft dit 75,5 eurocent (uitgaande van een glas van 25cl).

Schreeuwen om water
Een gemiddelde horecaonderneming heeft binnen plaats voor 111 personen (7,3 miljoen totaal verkoopvloeroppervlak (vvo) in de horeca, 43.630 bedrijven. Gemiddeld 167,5 vvo. 1 gast per 1,5 vierkante meter). Met een gemiddeld terras erbij (41 stoelen) komt het totaal op 152 gasten. Dit betekent bij een volle zaak dat één rondje gratis water voor de gasten de ondernemer 114,76 euro kost.

Gratis afhalen
Bent u horecaondernemer en heeft u zin in een glas kraanwater? Bij GroenLinks kunt u vast een glaasje krijgen nu Tweede Kamerlid Jesse Klaver zich hard wil maken voor gratis wateruitgifte. Af te halen bij het Landelijk Bureau, Oudegracht 312 in Utrecht. Of in Den Haag, Plein 2.
Storm
Het Kunduz-akkoord, de economische crisis, en oplopende werkloosheid. En GroenLinks veroorzaakt een storm in een glas kraanwater. Volgens ons is het aan de gastvrijheid van de horecaondernemer om een glas kraanwater wel of niet gratis aan te bieden. Steeds meer ondernemers in de horeca doen dit al uit gewoonte. Via verschillende projecten draagt de horeca bovendien bij aan maatschappij en milieu. Zo ondersteunen ondernemers uit de horecabranche projecten als FilltheCup en JointhePipe om water wereldwijd toegankelijk te maken. Water in de horeca is geen politiek onderwerp.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column Sico de Moel: Mijn eerste dag

'Hi Sico, mijn vrouw is jarig en we willen bij je komen eten. Vijf personen inclusief mijn oude vader. Heb je plek?' Mijn buurman deed de eerste reservering sinds de lockdown. Hoe zat het ook alweer? Maximaal 2 of 4, uit hetzelfde huishouden of hoefde dat toch niet? Tegen het einde va...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Michelin Verbouwen
Beluga Loves You zet verbouwing in: 1 augustus weer open

Afgelopen weken is Beluga Loves You net als zovelen in de weer geweest met het zoeken naar de juiste vertaling van 'het nieuwe normaal'. Servais Tielman: "Wij zijn tot de conclusie gekomen dat we dat onmogelijk kunnen combineren met hoogwaardige gastronomie, een topbeleving en een onged...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: