RIJKS® verdient eerste Michelinster

12 december 2016 | Thijs Jacobs

RIJKS®, het restaurant van het Rijksmuseum onder leiding van chef Joris Bijdendijk, is vandaag bekroond met een Michelinster. Dit werd bekend gemaakt tijdens de lancering van de Nederlandse editie van de Michelin hotel- en restaurantgids voor 2017 in Amsterdam.

 
 

Executive chef Joris Bijdendijk: Buitengewoon trots dat ik met mijn team dagelijks ruim 160 gasten kan laten genieten van onze Nederlandse smaken. Dat dit bekroond wordt met een ster, is een droom die uitkomt. Wij blijven met deze ster net zo toegankelijk als hiervoor, RIJKS® is voor iedereen.

Taco Dibbits, hoofddirecteur Rijksmuseum: Een verdiende kroon op het werk van Joris en zijn team. Zij hebben met RIJKS® in korte tijd een fantastisch restaurant neergezet dat in alles de waarden van het Rijksmuseum uitstraalt: authenticiteit, kwaliteit, persoonlijk, innovatief en eenvoud vertaald naar de keuken, de medewerkers, de service en de sfeer

Nieuwe keuken van de lage landen
RIJKS® opende in 2014 zijn deuren in de Philipsvleugel van het Rijksmuseum en trok de toen 30-jarige Joris Bijdendijk als executive chef aan, samen met de chefs Wim de Beer en Jos Timmer. Bijdendijk introduceerde zijn ‘nieuwe keuken van de lage landen’ die gekenmerkt wordt door het Hollandse product in zijn eenvoud. Hij laat zich inspireren door ingrediënten van Nederlandse bodem en maakt vaak gebruik van de vele internationale smaken die de Nederlandse keuken door de eeuwen heen hebben beïnvloed.

Gastchefs
RIJKS® heeft een eigen ingang en identiteit, maar is nauw verbonden met het Rijksmuseum. Zo nodigen Bijdendijk en zijn team regelmatig een gastchef uit, vergelijkbaar met een gastconservator in het museum. Vele internationaal vermaarde chefs passeerden al de revue: Margot Janse (The Tasting Room / Le Quartier Français in Franschhoek, Zuid-Afrika), Jacques Pourcel (Jardin des Sens in Montpellier, Frankrijk), André Chiang (André in Singapore en RAW in Taiwan), Tim Raue (Tim Raue, Berlijn), Nick Bril (The Jane, Antwerpen) en Virgilio Martínez (Central in Lima, Peru).

Tweede ster
Voor Joris Bijdendijk is het zijn tweede ster. Voor restaurant Bridges ontving hij zijn eerste in 2013. De keuken van RIJKS® werd dit jaar gewaardeerd door Gault & Millau met 16,5 punt en RIJKS® was met een vijfde plek nieuwkomer op de lijst van Best Museum Restaurants Worldwide van het online magazine Fine Dining Lovers. Sinds de opening ontving RIJKS® ruim 130.000 gasten. Bijdendijk werkte mee aan het onlangs verschenen Rijksmuseum Kookboek waarin 130 traditionele en moderne Hollandse recepten zijn opgenomen en ruim 900 afbeeldingen uit de collectie van het Rijksmuseum. 

RIJKS®, een joint venture van het Rijksmuseum en Vermaat

Rick Zeelen, CEO Vermaat: Deze Michelinster is de verdiende erkenning voor het totale team en past bij het ambitieniveau. RIJKS® is er voor iedereen, die lijn zetten we ook in de toekomst door. RIJKS® geeft je Nederland op je bord, een uniek concept, dat terecht is bekroond. Ik ben dan ook ongelooflijk trots op deze collega’s én deze ster

RIJKS® is zeven dagen per week open voor lunch en diner (ma t/m za 11.30 – 15 | 17 – 22 uur, zondag 11.30 – 21 uur) en heeft 130 zitplaatsen, een aparte ruimte voor 40 gasten en een terras met 130 plaatsen. Museumstraat 2, 1070 XX Amsterdam www.rijksrestaurant.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content
Veiligheidsproducten worden nieuwe reclamedragers

Horecaondernemers hebben groen licht gekregen om per 1 juni weer te openen.Met deze bijzondere printproducties kunnen horecaondernemers de aandacht op zichzelf vestigen of zelfs gebruiken voor hun marketing en eigen reclame. Voorbereiding is heel belangrijk: Plaats daarom specifieke gedragsregel...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Slecht levensgedrag, definitief oordeel in zicht?

Het openen van een restaurant gaat niet zomaar. Los van alle praktische zaken moeten de nodige vergunningen worden aangevraagd, waaronder in veel gevallen een exploitatievergunning op grond van de (algemene) plaatselijke verordening en een Drank- en Horecawetvergunning. Hierbij stuit men doorgaans o...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Achtergronden
Ter overname aangeboden: Restaurant de Waard Heesch

Restaurant De Waard te Heesch is al meer dan 22 jaar een bekende in de regio. Voor de familie is de tijd aangebroken om het pand en de exploitatie aan te bieden. Hans Rombouts: “Het is voor de horeca een bovengemiddelde periode voor een onderneming op één plek." Bedrijfsg...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: