Restaurantsector verdient 23 miljoen euro extra dankzij Deliveroo

20 december 2017 | Thijs Jacobs

Restaurants die samenwerken met Deliveroo halen een hogere omzet en laten meer mensen werken in hun keukens om de toegenomen vraag aan te kunnen. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van onderzoeksbureau Capital Economics, dat keek naar de economische impact van de bezorgdienst in Nederland.

Bijdrage aan economie

Uit het onderzoek blijkt dat Deliveroo het afgelopen jaar in totaal 21 miljoen euro bijdroeg aan de Nederlandse economie. Dit zijn de opgetelde uitgaven aan personeel, riders en leveranciers en de extra activiteiten die restaurants ondernemen om de toegenomen vraag aan te kunnen.

Omzetgroei restaurants

Restaurantpartners profiteren van hun samenwerking met Deliveroo. De eigenaren van de aangesloten restaurants in Nederland rapporteren dankzij Deliveroo een stabiele groei van het aantal bestellingen, met een omzetgroei tot wel 30%. Deliveroo werkt nu samen met bijna 1200 restaurants in Nederland, van beroemde nationale ketens zoals SLA en Salsa Shop, tot kleine, zelfstandige restaurants als Sushito en Renato’s. De samenwerking met Deliveroo leverde de aangesloten restaurants en leveranciers circa 23 miljoen euro aan extra inkomsten op. Steven Visser van restaurant Salsa Shop vertelt: “We zijn eind 2015 begonnen met een prachtige samenwerking, en hebben sindsdien de omzet uit bezorging substantieel zien stijgen. Mede daardoor hebben we onze expansie sneller kunnen bewerkstelligen.”

Werkgelegenheid

De effecten op de werkgelegenheid zijn in het onderzoek ook bekeken. De extra omzet voor de restaurantpartners vertaalde zich in 680 extra banen in de Nederlands restaurantsector.

In het afgelopen jaar werd Deliveroo actief in vier nieuwe Nederlandse steden, zodat klanten nu in 12 steden via Deliveroo een bestelling kunnen plaatsen bij hun favoriete restaurant of juist eens iets nieuws uitproberen. In totaal groeide het aantal aangesloten restaurants met 50 procent. En dat biedt perspectief voor de toekomst. Philip de Bruine (Operationeel Manager) van restaurant SLA vertelt: “Na een zeer succesvolle pilot in Amsterdam maken we nu ook in Haarlem, Den Haag en Utrecht gebruik van de diensten van Deliveroo. Bij deze steden zal het vast niet blijven.”

3,5 miljard euro

Als Deliveroo in deze mate door blijft groeien zal de bezorgdienst over twee jaar wereldwijd circa 200.000 banen creëren en bijna 3,5 miljard euro bijdragen aan de mondiale economie. 

Mathieu de Lophem, General Manager Deliveroo Benelux: “Onze unieke bezorgdienst is een win-win voor alle deelnemers. Restaurants die samenwerken met Deliveroo kunnen dankzij de uitbreiding van hun keukencapaciteit een omzetstijging van dertig procent realiseren zonder dat ze hoeven te investeren in nieuwe infrastructuur. We zijn trots dat we zo de voorwaarden scheppen om restaurants te laten groeien en nieuwe banen te creëren. Zo kunnen nog meer restaurants gasten laten genieten van hun eten en hebben onze klanten meer keuze.” 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Internationaal Bocuse d'Or
17 deelnemers aan de Europese finale Bocuse d'Or Europe

Van 15 tot 16 oktober nemen 17 Europese landen deel aan Bocuse d'Or Europe in Tallinn, Estland om zich te kwalificeren voor de grote wereldfinale die plaatsvindt op 1 en 2 juni 2021 in Lyon (Frankrijk). Aanvankelijk hadden 24 landen zich aangemeld. Na de eerste selectie bleven er 20 over, er ...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: