'Restaurants moeten fors goedkoper'

6 februari 2013 |
'Restaurants moeten fors goedkoper'

Restaurants moeten hun prijzen fors en structureel verlagen om ervoor te zorgen dat zij de crisis overleven. Dat adviseert trendbureau HBMEO. Tijdelijke acties leveren alleen koopjesjagers op.

Prijzen omlaag
Nederlandse restaurants hebben het lastig in deze economie, mensen gaan minder vaak uit eten. Restaurants organiseren van alles om gasten naar hun restaurant te trekken, zoals tijdelijke kortingsacties. "De belangrijkste manier om de restaurants weer vol te krijgen is een forse en structurele prijsverlaging. Gasten kiezen dan sneller voor uit eten gaan in plaats van thuis eten", zegt foodtrendwatcher Vincent van Dijk van HBMEO.

Fans kweken
"Tijdelijke kortingsacties trekken over het algemeen koopjesjagers aan. Mensen die niet terugkomen als er weer normale prijzen worden gevraagd. Restaurants kunnen beter investeren in hun bestaande gasten en zorgen dat deze ambassadeurs worden van hun restaurant."

Meer bewust
"Nederlanders geven nog steeds geld uit, maar doen dit bewuster dan ooit", zegt Van Dijk. "Zij maken een duidelijke keuze tussen budget of luxe. Of het gaat om kleding, schoenen of restaurants maakt niet uit. Vooral het middensegment van de restaurants heeft het daarom moeilijk. Toprestaurants en vernieuwende, creatieve budgetrestaurants met een sterk concept doen het in deze crisistijd wel goed. In steden als Berlijn en Barcelona zitten de restaurants ondanks de crisis nog steeds vol. De menuprijzen liggen hier vaak veel dichter bij de prijs van zelf koken."

Slimmer inkopen
"Om de lagere menuprijs mogelijk te maken kan er voornamelijk worden bezuinigd op de inkoop. Met het gebruik van goedkopere ingrediënten en door slimmer in te kopen, kan er veel geld worden bespaard. Single-purpose restaurants met bijvoorbeeld alleen gehaktballen of piepkeukens op de kaart, kunnen hun prijzen laag houden. Zo'n duidelijk concept met basic gerechten doet het vaak beter dan een restaurant dat geen duidelijke keuzes maakt. Creatieve en toprestaurants profiteren bovendien van het feit dat hier veel over wordt gecommuniceerd. Social media spelen hierbij een belangrijke rol. Dit zorgt voor meer reserveringen."

Upselling
Andere manieren om te bezuinigen zijn het verhuizen naar een goedkopere locatie, het deels vervangen van het personeel door moderne communicatiemiddelen, zoals iPads, buzzers, in combinatie met zelfservice en 'upselling', het aanbieden van extra's die apart in rekening worden gebracht, zoals low-cost carriers dit doen in de luchtvaartindustrie.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Advies Belastingdienst aan horecaondernemers: verleng bijzonder uitstel van betaling

Is uw bijzonder uitstel van betaling afgelopen en kunt u nog niet aan uw nieuwe betalingsverplichtingen voldoen? Verleng dan uw bijzonder uitstel van betaling. Dat kan nog tot en met 30 juni. Afgelopen zaterdag ontvingen 60.000 ondernemers, waaronder uit de horecabranche, hierover een brief van de B ...

KHN Corona
KHN: uit eten met sneltest onbespreekbaar

De uitspraken van minister De Jonge over de rol van sneltesten in het openingsplan van het kabinet kunnen rekenen op stevige kritiek vanuit horecaondernemers. Zo wordt er mogelijk gesproken over versoepelingen, waarbij de horeca voor uit eten open mag met de inzet van sneltesten. Vooral het feit dat ...

Achtergronden
De Beren opent nieuw bezorgrestaurant in Breda

Bourgondische Bredanaars kunnen vanaf nu hun hart ophalen met het gloednieuwe Bezorgrestaurant De Beren Breda. De opening van de 27ste bezorgvestiging vond op maandag 3 mei 2021 plaats aan de Haagdijk 24. De Haagdijk is een ideale bezorglocatie, omdat vanaf deze centrale plek veel Bredase huishou ...

Economie Achtergronden
CBS: relatief veel horecabedrijven opgeheven

In het eerste kwartaal van 2021 werden zo’n 30,2 duizend bedrijven opgeheven, ruim 9 duizend minder dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Bij 85 procent van de opheffingen ging het om bedrijven met één werkzame persoon. Er werden 4,7 duizend bedrijven met meer dan é&e ...

Achtergronden Corona
Kan de horeca eigenlijk wel open als het weer mag?

Als de horeca op een gegeven moment weer open mag, dan is het nog maar de vraag of elke horecagelegenheid dat ook kan. BNR Nieuwsradio ging op onderzoek uit en deed daarbij ook navraag hij KHN. Bij veel ondernemers ontbreekt het op dit moment aan financiële middelen om personeel te betalen of v ...

Interview Longread
Deze brasserie opent het terras niet: ''Het zet geen zoden aan de dijk''

Andrea de Lange is eigenaresse van Brasserie Jansen in Zwolle. De terrassen mogen weliswaar weer gedeeltelijk open, maar zij koos ervoor haar terras gesloten te houden. Een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Als je kijkt naar alle administratie en de opstartkosten die daarbij komen kijken, dan he ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: