'Restaurants moeten fors goedkoper'

6 februari 2013
'Restaurants moeten fors goedkoper'

Restaurants moeten hun prijzen fors en structureel verlagen om ervoor te zorgen dat zij de crisis overleven. Dat adviseert trendbureau HBMEO. Tijdelijke acties leveren alleen koopjesjagers op.

*Prijzen omlaag*
Nederlandse restaurants hebben het lastig in deze economie, mensen gaan minder vaak uit eten. Restaurants organiseren van alles om gasten naar hun restaurant te trekken, zoals tijdelijke kortingsacties. "De belangrijkste manier om de restaurants weer vol te krijgen is een forse en structurele prijsverlaging. Gasten kiezen dan sneller voor uit eten gaan in plaats van thuis eten", zegt foodtrendwatcher Vincent van Dijk van HBMEO.

*Fans kweken*
"Tijdelijke kortingsacties trekken over het algemeen koopjesjagers aan. Mensen die niet terugkomen als er weer normale prijzen worden gevraagd. Restaurants kunnen beter investeren in hun bestaande gasten en zorgen dat deze ambassadeurs worden van hun restaurant."

*Meer bewust*
"Nederlanders geven nog steeds geld uit, maar doen dit bewuster dan ooit", zegt Van Dijk. "Zij maken een duidelijke keuze tussen budget of luxe. Of het gaat om kleding, schoenen of restaurants maakt niet uit. Vooral het middensegment van de restaurants heeft het daarom moeilijk. Toprestaurants en vernieuwende, creatieve budgetrestaurants met een sterk concept doen het in deze crisistijd wel goed. In steden als Berlijn en Barcelona zitten de restaurants ondanks de crisis nog steeds vol. De menuprijzen liggen hier vaak veel dichter bij de prijs van zelf koken."

*Slimmer inkopen*
"Om de lagere menuprijs mogelijk te maken kan er voornamelijk worden bezuinigd op de inkoop. Met het gebruik van goedkopere ingrediënten en door slimmer in te kopen, kan er veel geld worden bespaard. Single-purpose restaurants met bijvoorbeeld alleen gehaktballen of piepkeukens op de kaart, kunnen hun prijzen laag houden. Zo'n duidelijk concept met basic gerechten doet het vaak beter dan een restaurant dat geen duidelijke keuzes maakt. Creatieve en toprestaurants profiteren bovendien van het feit dat hier veel over wordt gecommuniceerd. Social media spelen hierbij een belangrijke rol. Dit zorgt voor meer reserveringen."

*Upselling*
Andere manieren om te bezuinigen zijn het verhuizen naar een goedkopere locatie, het deels vervangen van het personeel door moderne communicatiemiddelen, zoals iPads, buzzers, in combinatie met zelfservice en 'upselling', het aanbieden van extra's die apart in rekening worden gebracht, zoals low-cost carriers dit doen in de luchtvaartindustrie.

~Frank Lindner~

Overig nieuws