Restaurantketens trekken jaarlijks 7,3 miljoen bezoekers

Auteur: Redactie
Ondernemen 16 oktober 2025
Restaurantketens trekken jaarlijks 7,3 miljoen bezoekers

Nederlandse restaurantketens trokken het afgelopen jaar 7,3 miljoen bezoekers. 't Zusje is het populairst (13%). Restaurantketens zijn vooral populair onder 18- tot en met 34-jarigen. The Seafood Bar is juist favoriet bij 50-plussers. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens van Multiscope.

’t Zusje het meest bezocht

De helft van de volwassen Nederlanders (50%) bezocht het afgelopen jaar minstens één keer een restaurantketen. Dat zijn ruim 7,3 miljoen bezoekers. ’t Zusje trekt de meeste gasten (13%), gevolgd door Loetje en De Beren (beiden 11%). La Cubanita (10%) en Happy Italy (5%) maken de top vijf compleet.

Restaurantketens populairder bij 18- tot 35-jarigen

Restaurantketens zijn vooral populair onder jongvolwassenen. Maar liefst 76% van de 18- tot en met 34-jarigen bezocht het afgelopen jaar een keten. Onder 35- tot en met 49-jarigen (49%) en 50-plussers (37%) ligt dit aandeel aanzienlijk lager. Dit is ook terug te zien bij sommige individuele ketens. Zo at bijna een vierde (23%) van de 18- tot en met 34-jarigen het afgelopen jaar bij ’t Zusje, tegenover 13% van de 35- tot en met 49-jarigen en slechts 7% van de 50-plussers.

The Seafood Bar populair bij 50-plussers

De leeftijdsverdeling verschilt sterk per restaurantketen. The Seafood Bar (80%) en Bregje (57%) trekken vooral 50-plussers. Jongeren domineren juist bij andere ketens. Zo bestaat het grootste deel van de gasten bij La Cubanita (51%), Shabu Shabu (59%), Happy Italy (62%), Sumo (70%), Gauchos (74%) en Dadawan (80%) uit 18- tot en met 34-jarigen.

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws