Restaurantketen uitgelicht: De Beren

Auteur: redactie
Restaurantketens 14 juni 2023
Restaurantketen uitgelicht: De Beren

In deze rubriek presenteert De RestaurantKrant de bekende en minder bekende (internationale) restaurantketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. Dit keer: De Beren.

De keten komt voort uit het eetcafé Bruintje Beer dat in 1984 werd geopend aan de Rotterdamse Noordsingel. Onder leiding van Robert Cramwinkel groeide De Beren in eerste instantie naar een omvang van vijf restaurants, waarna in 1999 een overname door Ad Schaap volgde. Inmiddels zijn er in totaal ruim tachtig restaurants verspreid door heel Nederland, waarvan meer dan dertig bezorgrestaurants. Vorig jaar werd het vijftigste restaurant geopend in De Markthal in Rotterdam.

Het concept

De Beren-restaurants worden gerund door franchisenemers en hebben een uitgebreide menukaart met opties als yoghurt bowls en pannenkoeken voor ontbijt, verschillende soorten sandwiches voor lunch en onder meer burgers, saté en vis- en grillgerechten op de dinerkaart. Ook zet De Beren stevig in op shared dining en zijn er veel keuzes voor de kleinste bezoekers. In alle restaurants is bovendien voor €29,50 een driegangenmenu te bestellen. De opties zijn dan wel wat beperkter dan wanneer er rechtstreeks van de menukaart wordt besteld.

Franchisenemers betalen €25.000 entreegeld om deel te nemen aan de keten, plus een managementfee van eveneens €25.000. Op jaarbasis dragen de restauranthouders een bedrag van 6 procent van de omzet en een marketingfee van 1,5 procent af aan De Beren. Voor dat geld regelt het servicekantoor van de keten eveneens de marketing, HR en administratie van de restaurants. Ook de aankoop en de inrichting van het pand en de menukaart komen voor rekening van De Beren, dat vanwege zijn omvang de franchisenemers ook voordelen kan bieden op het gebied van inkoop.

Eigenaar

De Beren is nog altijd eigendom van Schaap, die zelf vier vestigingen in eigen beheer heeft. Sinds 2020 heeft hij ook de bezorgservice van de restaurants onder zijn hoede. De ‘Bezorgbeer’-franchise stond negentien jaar op eigen benen, maar werd drie jaar geleden overgenomen van Martijn Jansen en opgenomen in de De Beren-keten.

Blijf op de hoogte

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws