Restaurant Monitor: 74% wil méér unieke belevingen

Auteur: Redactie
Gastronomie 13 april 2022
Restaurant Monitor: 74% wil méér unieke belevingen

Welke trends en ontwikkelingen spelen er anno 2022 bij gasten in restaurants? Dat is elk jaar de centrale vraag in de Restaurant Monitor welke door BookDinners de afgelopen maand is uitgevoerd. Uit onderzoek onder circa 1.300 gasten blijken een aantal trends. Gelukkig gaan gasten na alle corona sluitingen weer graag veel uit eten, maar wat beweegt hen nog meer? De uitkomsten van dit jaarlijkse onderzoek laten ontwikkelingen zien: Gasten zoeken unieke belevingen bij restaurants en ze willen meer zekerheid: grotere informatiebehoefte en online reserveren voor bezoek.

BookDinners voerde inmiddels voor het derde opeenvolgende jaar de Restaurant Monitor uit. Middels een onderzoek, welke is ingevuld door meer dan 1.300 gasten, brengen zij in kaart wat de behoeftes en gewoontes van gasten zijn anno 2022, op diverse onderwerpen. De uitkomsten geven restaurateurs de handvatten om hun bedrijf en bijbehorende online kanalen zo in te richten dat deze precies passen bij de huidige behoeftes van de gast.

Trend 1: Unieke belevingen zorgen voor een grotere aantrekkingskracht

Een grote 74% van de respondenten geeft aan dat de belangrijkste reden om naar een restaurant te gaan is dat het een unieke beleving oplevert. Men heeft ervaren dat thuis uit eten ook een goede invulling van een mooie avond kan zijn. Toch wordt de waarde van het restaurantbezoek hoog ingeschat als het gaat over drie onderdelen: Nieuwe smaakcombinaties ervaren, gerechten bereiden die je thuis zelf niet kunt maken en het koken met lokale producten welke voor een duurzamere ervaring zorgen. 

Dit alles komt naar voren in de erkenning van het ambacht en de gastvrijheid. Het in de watten gelegd worden en van een ontspannen avond voorzien worden, dragen enorm bij aan de beleving van een uniek restaurantbezoek. Dit mag ook wat kosten. 54% van de onderzochte personen geeft aan dat de prijzen in de restaurants zijn toegenomen, maar dat zij dit niet erg vinden. Er is dus begrip voor deze stijging. 

Trend 2: Er is een grotere behoefte aan zekerheid: meer informatie en reserveren

Een ontwikkeling die al jaren bezig is, zet ook dit jaar door. Inmiddels reserveert 68% van de gasten bij voorkeur een tafel online. Direct weten waar je aan toe bent, is de belangrijkste reden hiervoor. Dit gebeurt in de meeste gevallen direct via de website van het restaurant zelf. 78% van de gasten geeft aan hier informatie te zoeken vooraf aan het bezoek. Dit was in andere jaren meer gericht op social media oriëntatie, maar hier lijkt de eigen restaurant website flink aan terrein gewonnen te hebben. Dit lijkt het gevolg van de afgelopen periode, waarin veel restaurants hun informatievoorziening omtrent alle maatregelen via dit medium communiceerden en gasten hier aan gewend geraakt zijn. De meeste mensen geven bovendien aan dat de sites van restaurants flink verbeterd zijn en dat ze 70% van hun informatiebehoefte hier ingevuld zien worden. 

Als laatste belangrijke element geeft 58% van de respondenten aan dat zij zich echt laten leiden in hun restaurant oriëntatie door reviews van anderen. Ook dit is een jarenlange trend, die voortzet. De mening van anderen, bekend of onbekend, is dus zeker ook een belangrijk onderdeel voor restaurants om op in te blijven spelen en rekening mee te houden. 

Infographic

De Restaurant Monitor geeft belangrijke inzichten aan de restaurateurs in Nederland. Het waren dynamische tijden, hoe kijkt de gast hier tegen aan? De inzichten laten zien dat de nieuwe restaurantbeleving blijvend creativiteit vraagt van ondernemers. Het nieuwe uit eten moet verrassen, maar de organisatie daarvan moet vlekkeloos verlopen. Deze en meer inzichten zijn gebundeld in de Restaurant Monitor 2022 Infographic. 

Blijf op de hoogte

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief. 

Overig nieuws