Relais & Châteaux chefs slijpen de messen over duurzame vis

22 november 2019 | Thijs Jacobs

Een totaal van 11 chefs van het gerenommeerde hotel- en restaurantlabel Relais & Châteaux slijpt de messen over het thema hoe duurzame en lokale vis zo smakelijk mogelijk op de kaart te krijgen. Jef Schuur en Nadine Mögling waren de gastheer en -vrouw voor deze bijzondere culinaire bijeenkomst op Texel.

Met een totaal van 336 sterren is Relais & Châteaux officieus het grootste Michelin chefsnetwerk ter wereld. De van origine Franse samenwerking van zelfstandige luxe hotels gooit het culinaire roer om de komende tijd. De organisatie stelt zich ten doel om hun CO2-voetafdruk zo klein mogelijk te houden, mede door het gebruik van lokale seizoensproducten in alle restaurants.

De knop is om

Aan het ondernemerskoppel Schuur en Mögling de schone taak om de culinaire collega’s te inspireren met de producten van het Wad. Schuur: “Iedereen die hier komt en kennis maakt met de rijke natuur, geuren en smaken van ons Unesco Werelderfgoedgebied raakt geïnspireerd. We komen ook van ver; nog maar tien jaar geleden was er vanuit onze gasten veel vraag naar streekproducten, maar dan vooral streekproducten uit andere landen. rundvlees uit Japan, gevogelte uit Frankrijk, ham uit Spanje, groenten uit Italië en wijnen uit de zogenaamde nieuwe wereld landen. Die knop is bij ons als Relais & Châteaux chefs al een tijdje om. Waarom zouden we producten van de andere kant van de wereld halen, als je eigen omgeving culinair zo veel te bieden heeft!

We hebben collega-chefs uit onder andere Denemarken, Polen, Luxemburg, België en Nederland meegenomen het Wad op om scheermessen, kokkels en oesters te rapen: prachtige producten van het eiland waar ik in mijn restaurant graag mee kook. De meeste aandacht besteden we in de nabije toekomst aan: het promoten van lokale producten, dus minder food miles en het reduceren van plastic verpakkingen die we in de keuken krijgen. We maken als Relais & Châteaux chefs deel uit van een wereldwijd programma genaamd Menu for Change in samenwerking met Slow Food Association, om klimaatverandering te bestrijden”

Aanwezige chefs

De chefs die aan de meeting deelnamen zijn: Gregory Slembrouck (Hotel Heritage, België), Bart De Pooter (Pastorale, België, Kwinten Boelen (Château de Vignée, België), Jef Schuur (Bij Jef), Dennis van den Beld (Het Roode Koper), Hans Snijders (Château Neercanne), Guido Le Bron de Vexela (Château St. Gerlach), Fabrice Salvador (Hôtel Le Place d'Armes, Luxemburg), Marcin Popielarz (Hotel Quadrille, Polen), Vasil Spasov (Zornitza Family Estate, Bulgarije), Claus Henriksen (Dragsholm Slot, Denemarken).

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN in actie! #BlackMonday: final sale horeca

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) lanceert de landelijke campagne #BlackMonday, die op maandag 7 december van start gaat. Onder de noemer #BlackMonday worden horecaondernemers opgeroepen deel te nemen aan de landelijke actie. Met de campagne wil KHN duidelijk maken dat als de overheid niet per omga ...

Wet- en regelgeving
Cao horeca verlengd tot eind 2021

FNV Horeca, CNV Vakmensen en werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zijn overeengekomen de huidige cao in de horeca met een jaar te verlengen onder gelijke voorwaarden. De drie partijen zijn het er over eens dat d ...

Corona
"Honderden miljoenen voor horeca en cultuur"

Haagse bronnen melden aan de NOS dat sectoren die flink geraakt zijn door de coronacrisis en daardoor een zeer groot omzetverlies lijden, kunnen rekenen op honderden miljoenen steun vanuit Den Haag. Volgens de NOS zet het kabinet de komende dagen de puntjes op de i. Bedrijven die meer dan 70 proc ...

Interview Digitaal Ondernemen
Horecamarketing op socials: influencers als spin in het web

Bij een goede marketingstrategie mag social media niet ontbreken. Wil je verzekerd zijn van een groot bereik, dan kun je haast niet om ‘influencers’ heen. Die influencers vind je op Youtube, op hun eigen blogs, Facebook, Instagram, Snapchat of TikTok. Wie een influencer inzet, meestal te ...

KHN Corona
Deel van de horeca dreigt op 17 januari open te gaan, ondanks maatregelen

Vorige week kondigden verschillende horecaondernemers aan om hun zaken op 17 januari te willen openen, ongeacht de dan geldende maatregelen. Zij hebben zojuist verkondigd tegenover Omroep Brabant dat ze het vertrouwen in het kabinet hebben opgezegd en hoe dan ook zullen openen op 17 januari. Omd ...

Economie Corona
Horeca na kunst en cultuur meest pessimistisch over economische vooruitzichten

De vooruitzichten van het Nederlandse bedrijfsleven over de eigen verkopen op de korte termijn zijn sinds de zomer sterk verslechterd. De economie zal naar verwachting tijdelijk weer een stap terug moet doen. Vooral de commerciële dienstverlening heeft pessimistischere verwachtingen voor de kom ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: