Rekenvoorbeeld omzet kortingssite

1 februari 2013 |
Rekenvoorbeeld omzet kortingssite

Korting- en veilingsites zijn de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond geschoten. Wanneer is het handig en wanneer schiet je er als restaurant bij in? Een rekenvoorbeeld.

Het aannemen van gasten die via een kortingssite binnenkomen, kan zwaar drukken op de resultaten. Neem een fictief hotelrestaurant met 40 couverts.

Omzet driegangenmenu aan 1 gast: 40 euro
• Vaste lasten (25%) = 10 euro
• Personeelskosten (30%) = 12 euro
• F&B inkoop (30%) = 12 euro

Bruto operationele inkomsten: 6 euro

Dit is de situatie wanneer de gast de reguliere prijs betaalt. De bedragen en percentages zijn fictief. Ze zullen per restaurant verschillen.
Nu komt er een gast die via een aanbiedingssite 50 procent korting heeft.

Omzet aan 1 gast met 50% korting: 20 euro
• Vaste lasten (25%) = 10 euro
• Personeelskosten (30%) = 12 euro
• F&B inkoop (30%) = 12 euro
• Fee aanbiedingssite = 10 euro

Bruto operationele inkomsten: -24 euro

We weten nu wat een gewone gast opbrengt en wat een gast met korting doet. Als de eetzaal zou worden bezet door één gast met korting en één gewone gast, is het bruto bedrijfsresultaat nog altijd -18 euro.

Pas bij één kortingsgast en vier reguliere gasten ontstaat een situatie waarin het bedrijf quitte speelt (-24 + 24 =0).
Voor ons fictieve restaurant geldt dat het break-even-point ontstaat wanneer 80 procent van de gasten het reguliere tarief betaalt en 20 procent het kortingstarief.

Uiteraard kunnen deze proporties variëren, afhankelijk van de karaktereigenschappen van het restaurant, de hoogte van de korting, de fee die moet worden afgedragen enzovoort.

Uitgaande van de 40 couverts in het restaurant is de balans tussen gewone gasten en kortingsgasten 32 om 8. In dit geval is de exploitatie levensvatbaar. We veronderstellen dan wel dat het management geen winst hoeft te maken en dat er geen investeringen worden gedaan. We veronderstellen ook dat deze verdeling tijdens ieder service zo is.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Awards Culinair
Lekker500 komt uit in aangepaste vorm

Lekker500, de onafhankelijke restaurantgids van Nederland die dit jaar voor de 43ste keer verschijnt, heeft een aangepaste vorm waarin een podium wordt geboden aan de restaurateur. De speciale editie is een gids zonder ranking, als ode aan de helden van de horeca. Alle nog bestaande restaurants u ...

Branded Content
Professionele keukenapparatuur haal je bij een expert

Wanneer je op zoek bent naar nieuwe keukenapparatuur wil je natuurlijk het beste van het beste. Bij HorecaRama vind je naast de laagste prijsgarantie ook een indrukwekkend assortiment keuken en horeca apparatuur. Of je nu zoekt naar een professionele aan- en afvoertafel of een koelkast van hoge kwal ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig gemiddeld 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies, dus een gemiddelde op basis van deze rekensom: 2,75 procent van het verlies aan omzet. Dit meldt de NOS op basis ...

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Bier Wijn
Alcoholvrije drank verkopen na 20.00 uur, mag dat?

Er mag na 20.00 uur geen alcohol verkocht worden gedurende de periode van de 'gedeeltelijke lockdown' die door het kabinet is ingesteld. Niet door supermarkten, niet door slijters, maar ook niet door horecazaken die bezorgen. In veel supermarkten zijn de gangpaden waar alcohol staat vanaf 20 ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: