Rabobank: restaurants moeten gasten voor zich winnen

9 oktober 2012 |
Rabobank: restaurants moeten gasten voor zich winnen

Restaurants in Nederland zullen alle zeilen moeten bijzetten om de komende jaren gasten binnen te krijgen.
De concurrentie uit het supermarkt-, thuisbezorg- en fastservicekanaal is onverminderd groot. Dit blijkt uit de sectorprognose Horeca en Recreatie, onderdeel van Rabobank Cijfers & Trends die 9 oktober is gepresenteerd.

Trends
De Rabobank ziet de volgende ontwikkelingen:
• De consument koopt en consumeert op andere plaatsen en momenten;
• Belangstelling voor gezonde en duurzame voeding;
• Het gebruik van authentieke (streek)producten raakt meer in trek;
• Er wordt actiever aan upsell en bijverkoop gedaan;
• Online reserveren via specialistische sites zal de komende jaren veel gebruikelijker worden;
• Reviewsites geven restaurants en gasten inzicht in de klantbeleving.

Kansen en bedreigingen
De bank verwacht dat restaurateurs met de volgende mogelijkheden en gevaren zullen kampen:
• Grote groep alleenstaanden;
• Horeca wordt als tool gebruikt om de aantrekkelijkheid van de gemeente te vergroten;
• Naast de andere bekende financiers als brouwers en leveranciers wordt er gewerkt met private investors en is crowd funding een opkomend verschijnsel;
• Toename van het aantal kapitaalkrachtige (alleenstaande) ouderen met veel vrije tijd die een belangrijke doelgroep kunnen zijn voor restaurants;
• Het belang van een goed terras neemt toe. Ook omdat mensen een plek zoeken waar ze nog wel mogen roken;
• Steeds meer detailhandel (boekenwinkels, kledingwinkels, bakkers) biedt horeca aan. Ook in de bedrijfscatering komt meer ruimte voor reguliere horeca;
• De consumenten en bedrijven zijn voorzichtiger met uitgaven buiten de deur. Zowel het aantal gasten als de bestedingen per gast nemen af;
• Butler-service en privé chef-kok in opkomst;
• Stijging van het aantal huiskamerrestaurants en hobbykoks zijn een bedreiging voor de branche.

Perspectief
De omzetgroei bedroeg in het eerste kwartaal 4,5 procent en in het tweede kwartaal 2,2 procent. Het prijsniveau kon nog redelijk gehandhaafd blijven, maar het volume staat onder druk. De verwachting voor het tweede halfjaar bedraagt 0 tot 2 procent omzetgroei waarbij prijzen en volumes stabiliseren. In de volgende jaren, 2013-2015, zal de omzet met gemiddeld 0,5 procent per jaar toenemen.

Onderscheidend vermogen
Restaurants zullen onverminderd de strijd aan moeten blijven gaan met de fastfoodservice, supermarkten, warenhuizen en thuisbezorging van eten. Restaurants moeten daar iets tegenover zetten om herkenbare meerwaarde te bieden. Meer onderscheidend vermogen is nodig, omdat de consument niet meer vanzelf komt. Het is van groot belang om als restaurateur in te spelen op het veranderende koopgedrag van de consument. De huidige consument heeft behoefte aan gezonde voeding voor betaalbare prijzen. Vers en verantwoord, meer groente en minder vlees, regionaal of exotisch, beleving en gastvrijheid; daar moeten restaurants het op gaan winnen. Het nieuwe werken en de steeds zelfstandiger wordende vrouw maken nieuwe concepten mogelijk.

Horecaondernemer 2.0
Er ontstaat een nieuw type ondernemer. De nieuwe horecaondernemer dient creatief te zijn, een sterk netwerk te hebben en innovatief te zijn. Dit vertaalt zich op een aantal gebieden in de bedrijfsvoering. Restaurateurs kunnen zich, naast het bieden van een kwalitatief goed product voor een betaalbare prijs, onderscheiden door in te spelen op het belevingsaspect. Inrichting, sfeer en ambiance spelen daarbij een rol. Via social media kunnen ondernemers gasten op de hoogte houden en aan zich binden. Een tevreden gast is een ambassadeur voor het bedrijf.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Advies Belastingdienst aan horecaondernemers: verleng bijzonder uitstel van betaling

Is uw bijzonder uitstel van betaling afgelopen en kunt u nog niet aan uw nieuwe betalingsverplichtingen voldoen? Verleng dan uw bijzonder uitstel van betaling. Dat kan nog tot en met 30 juni. Afgelopen zaterdag ontvingen 60.000 ondernemers, waaronder uit de horecabranche, hierover een brief van de B ...

KHN Corona
KHN: uit eten met sneltest onbespreekbaar

De uitspraken van minister De Jonge over de rol van sneltesten in het openingsplan van het kabinet kunnen rekenen op stevige kritiek vanuit horecaondernemers. Zo wordt er mogelijk gesproken over versoepelingen, waarbij de horeca voor uit eten open mag met de inzet van sneltesten. Vooral het feit dat ...

Achtergronden
De Beren opent nieuw bezorgrestaurant in Breda

Bourgondische Bredanaars kunnen vanaf nu hun hart ophalen met het gloednieuwe Bezorgrestaurant De Beren Breda. De opening van de 27ste bezorgvestiging vond op maandag 3 mei 2021 plaats aan de Haagdijk 24. De Haagdijk is een ideale bezorglocatie, omdat vanaf deze centrale plek veel Bredase huishou ...

Economie Achtergronden
CBS: relatief veel horecabedrijven opgeheven

In het eerste kwartaal van 2021 werden zo’n 30,2 duizend bedrijven opgeheven, ruim 9 duizend minder dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Bij 85 procent van de opheffingen ging het om bedrijven met één werkzame persoon. Er werden 4,7 duizend bedrijven met meer dan é&e ...

Achtergronden Corona
Kan de horeca eigenlijk wel open als het weer mag?

Als de horeca op een gegeven moment weer open mag, dan is het nog maar de vraag of elke horecagelegenheid dat ook kan. BNR Nieuwsradio ging op onderzoek uit en deed daarbij ook navraag hij KHN. Bij veel ondernemers ontbreekt het op dit moment aan financiële middelen om personeel te betalen of v ...

Interview Longread
Deze brasserie opent het terras niet: ''Het zet geen zoden aan de dijk''

Andrea de Lange is eigenaresse van Brasserie Jansen in Zwolle. De terrassen mogen weliswaar weer gedeeltelijk open, maar zij koos ervoor haar terras gesloten te houden. Een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Als je kijkt naar alle administratie en de opstartkosten die daarbij komen kijken, dan he ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: