Rabobank: restaurants moeten gasten voor zich winnen

9 oktober 2012 |
Rabobank: restaurants moeten gasten voor zich winnen<

Restaurants in Nederland zullen alle zeilen moeten bijzetten om de komende jaren gasten binnen te krijgen.
De concurrentie uit het supermarkt-, thuisbezorg- en fastservicekanaal is onverminderd groot. Dit blijkt uit de sectorprognose Horeca en Recreatie, onderdeel van Rabobank Cijfers & Trends die 9 oktober is gepresenteerd.

Trends
De Rabobank ziet de volgende ontwikkelingen:
• De consument koopt en consumeert op andere plaatsen en momenten;
• Belangstelling voor gezonde en duurzame voeding;
• Het gebruik van authentieke (streek)producten raakt meer in trek;
• Er wordt actiever aan upsell en bijverkoop gedaan;
• Online reserveren via specialistische sites zal de komende jaren veel gebruikelijker worden;
• Reviewsites geven restaurants en gasten inzicht in de klantbeleving.

Kansen en bedreigingen
De bank verwacht dat restaurateurs met de volgende mogelijkheden en gevaren zullen kampen:
• Grote groep alleenstaanden;
• Horeca wordt als tool gebruikt om de aantrekkelijkheid van de gemeente te vergroten;
• Naast de andere bekende financiers als brouwers en leveranciers wordt er gewerkt met private investors en is crowd funding een opkomend verschijnsel;
• Toename van het aantal kapitaalkrachtige (alleenstaande) ouderen met veel vrije tijd die een belangrijke doelgroep kunnen zijn voor restaurants;
• Het belang van een goed terras neemt toe. Ook omdat mensen een plek zoeken waar ze nog wel mogen roken;
• Steeds meer detailhandel (boekenwinkels, kledingwinkels, bakkers) biedt horeca aan. Ook in de bedrijfscatering komt meer ruimte voor reguliere horeca;
• De consumenten en bedrijven zijn voorzichtiger met uitgaven buiten de deur. Zowel het aantal gasten als de bestedingen per gast nemen af;
• Butler-service en privé chef-kok in opkomst;
• Stijging van het aantal huiskamerrestaurants en hobbykoks zijn een bedreiging voor de branche.

Perspectief
De omzetgroei bedroeg in het eerste kwartaal 4,5 procent en in het tweede kwartaal 2,2 procent. Het prijsniveau kon nog redelijk gehandhaafd blijven, maar het volume staat onder druk. De verwachting voor het tweede halfjaar bedraagt 0 tot 2 procent omzetgroei waarbij prijzen en volumes stabiliseren. In de volgende jaren, 2013-2015, zal de omzet met gemiddeld 0,5 procent per jaar toenemen.

Onderscheidend vermogen
Restaurants zullen onverminderd de strijd aan moeten blijven gaan met de fastfoodservice, supermarkten, warenhuizen en thuisbezorging van eten. Restaurants moeten daar iets tegenover zetten om herkenbare meerwaarde te bieden. Meer onderscheidend vermogen is nodig, omdat de consument niet meer vanzelf komt. Het is van groot belang om als restaurateur in te spelen op het veranderende koopgedrag van de consument. De huidige consument heeft behoefte aan gezonde voeding voor betaalbare prijzen. Vers en verantwoord, meer groente en minder vlees, regionaal of exotisch, beleving en gastvrijheid; daar moeten restaurants het op gaan winnen. Het nieuwe werken en de steeds zelfstandiger wordende vrouw maken nieuwe concepten mogelijk.

Horecaondernemer 2.0
Er ontstaat een nieuw type ondernemer. De nieuwe horecaondernemer dient creatief te zijn, een sterk netwerk te hebben en innovatief te zijn. Dit vertaalt zich op een aantal gebieden in de bedrijfsvoering. Restaurateurs kunnen zich, naast het bieden van een kwalitatief goed product voor een betaalbare prijs, onderscheiden door in te spelen op het belevingsaspect. Inrichting, sfeer en ambiance spelen daarbij een rol. Via social media kunnen ondernemers gasten op de hoogte houden en aan zich binden. Een tevreden gast is een ambassadeur voor het bedrijf.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Columns
Column Sico de Moel: Derde date

Rode broek, keurige schoenen, net jasje, ik zette zijn prachtige bloem even in een vaasje. Hij had afgesproken met mijn buurmeisje. Ze woont bij mij aan de overkant van de gracht. Het zou hun derde date worden. Het regende buiten een beetje en de dame liet nog even op zich wachten. "He...

Vega
Nieuw vegetarisch keurmerk voor restaurants

Dinsdag 12 november is het eerste echte vegetarische keurmerk voor restaurants gelanceerd. Het LEKKER VEGA Keurmerk is een initiatief van de Vegetariërsbond en doet met zijn indeling in niveaus recht aan het veelzijdige vega-aanbod in de Nederlandse horeca. Een win-win situatie voor restaurant ...

Achtergronden Culinair
Nedstede verwelkomt nieuwe huurder Restaurant Rust Wat

Nedstede Groep feliciteert Bas Rasker en zijn Axivate Horeca Group met de overname van het Blaricumse restaurant Rust Wat. In dit verband heeft Nedstede met Axivate Horeca Group een nieuwe, twintigjarige huurovereenkomst gesloten. Rasker kocht het beroemde Gooise restaurant van Marc Bon, die met zij...

Opening Den Haag
STAN&CO Den Haag gaat bijna open

Na een rigoureuze verbouwing van een jaar is STAN&CO Den Haag bijna klaar voor de opening. In het pand aan het Buitenhof wordt de laatste hand gelegd aan een bar-restaurant waar gasten gedurende de hele dag en avond terecht kunnen voor ontbijt, lunch, borrel en diner. De nieuwe gevel is voorzien...

Events Advertorial
Ontdek op Europese beurzen nieuwe trends en innovaties voor de horeca

Dit najaar vinden er in Europa uiteenlopende beurzen plaats die afgestemd zijn op de behoeften van de horecasector. Ze reiken inspiratie en ideeën aan voor nieuwe trends en producten en zijn een bezoek meer dan waard. In november vinden de volgende evenementen plaats: België – ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: