Rabobank: restaurants moeten gasten voor zich winnen

9 oktober 2012 |
Rabobank: restaurants moeten gasten voor zich winnen

Restaurants in Nederland zullen alle zeilen moeten bijzetten om de komende jaren gasten binnen te krijgen.
De concurrentie uit het supermarkt-, thuisbezorg- en fastservicekanaal is onverminderd groot. Dit blijkt uit de sectorprognose Horeca en Recreatie, onderdeel van Rabobank Cijfers & Trends die 9 oktober is gepresenteerd.

Trends
De Rabobank ziet de volgende ontwikkelingen:
• De consument koopt en consumeert op andere plaatsen en momenten;
• Belangstelling voor gezonde en duurzame voeding;
• Het gebruik van authentieke (streek)producten raakt meer in trek;
• Er wordt actiever aan upsell en bijverkoop gedaan;
• Online reserveren via specialistische sites zal de komende jaren veel gebruikelijker worden;
• Reviewsites geven restaurants en gasten inzicht in de klantbeleving.

Kansen en bedreigingen
De bank verwacht dat restaurateurs met de volgende mogelijkheden en gevaren zullen kampen:
• Grote groep alleenstaanden;
• Horeca wordt als tool gebruikt om de aantrekkelijkheid van de gemeente te vergroten;
• Naast de andere bekende financiers als brouwers en leveranciers wordt er gewerkt met private investors en is crowd funding een opkomend verschijnsel;
• Toename van het aantal kapitaalkrachtige (alleenstaande) ouderen met veel vrije tijd die een belangrijke doelgroep kunnen zijn voor restaurants;
• Het belang van een goed terras neemt toe. Ook omdat mensen een plek zoeken waar ze nog wel mogen roken;
• Steeds meer detailhandel (boekenwinkels, kledingwinkels, bakkers) biedt horeca aan. Ook in de bedrijfscatering komt meer ruimte voor reguliere horeca;
• De consumenten en bedrijven zijn voorzichtiger met uitgaven buiten de deur. Zowel het aantal gasten als de bestedingen per gast nemen af;
• Butler-service en privé chef-kok in opkomst;
• Stijging van het aantal huiskamerrestaurants en hobbykoks zijn een bedreiging voor de branche.

Perspectief
De omzetgroei bedroeg in het eerste kwartaal 4,5 procent en in het tweede kwartaal 2,2 procent. Het prijsniveau kon nog redelijk gehandhaafd blijven, maar het volume staat onder druk. De verwachting voor het tweede halfjaar bedraagt 0 tot 2 procent omzetgroei waarbij prijzen en volumes stabiliseren. In de volgende jaren, 2013-2015, zal de omzet met gemiddeld 0,5 procent per jaar toenemen.

Onderscheidend vermogen
Restaurants zullen onverminderd de strijd aan moeten blijven gaan met de fastfoodservice, supermarkten, warenhuizen en thuisbezorging van eten. Restaurants moeten daar iets tegenover zetten om herkenbare meerwaarde te bieden. Meer onderscheidend vermogen is nodig, omdat de consument niet meer vanzelf komt. Het is van groot belang om als restaurateur in te spelen op het veranderende koopgedrag van de consument. De huidige consument heeft behoefte aan gezonde voeding voor betaalbare prijzen. Vers en verantwoord, meer groente en minder vlees, regionaal of exotisch, beleving en gastvrijheid; daar moeten restaurants het op gaan winnen. Het nieuwe werken en de steeds zelfstandiger wordende vrouw maken nieuwe concepten mogelijk.

Horecaondernemer 2.0
Er ontstaat een nieuw type ondernemer. De nieuwe horecaondernemer dient creatief te zijn, een sterk netwerk te hebben en innovatief te zijn. Dit vertaalt zich op een aantal gebieden in de bedrijfsvoering. Restaurateurs kunnen zich, naast het bieden van een kwalitatief goed product voor een betaalbare prijs, onderscheiden door in te spelen op het belevingsaspect. Inrichting, sfeer en ambiance spelen daarbij een rol. Via social media kunnen ondernemers gasten op de hoogte houden en aan zich binden. Een tevreden gast is een ambassadeur voor het bedrijf.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
20 procent van de Nederlandse restaurants verwacht de deuren nooit meer te openen

Uit recent onderzoek van WijnSpijs blijkt dat 20 procent van de 1200 samenwerkende restaurateurs ernstige twijfels heeft over het voortbestaan van hun levenswerk. Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wand ...

Achtergronden Corona
KIPPENTENT deelt snert uit aan zorgmedewerkers verpleeghuis

Vandaag heeft KIPPENTENT hun huisgemaakte snert uitgedeeld aan alle zorgmedewerkers van verpleeghuis Veenstaete in Kortenhoef (Wijdemeren). Hiermee willen ze hen een hart onder de riem steken en hun grote waardering uiten voor het geweldige werk van deze mensen tijdens de coronacrisis. De KIPPENT ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: