Rabobank: restaurants moeten gasten voor zich winnen

9 oktober 2012 |
Rabobank: restaurants moeten gasten voor zich winnen<

Restaurants in Nederland zullen alle zeilen moeten bijzetten om de komende jaren gasten binnen te krijgen.
De concurrentie uit het supermarkt-, thuisbezorg- en fastservicekanaal is onverminderd groot. Dit blijkt uit de sectorprognose Horeca en Recreatie, onderdeel van Rabobank Cijfers & Trends die 9 oktober is gepresenteerd.

Trends
De Rabobank ziet de volgende ontwikkelingen:
• De consument koopt en consumeert op andere plaatsen en momenten;
• Belangstelling voor gezonde en duurzame voeding;
• Het gebruik van authentieke (streek)producten raakt meer in trek;
• Er wordt actiever aan upsell en bijverkoop gedaan;
• Online reserveren via specialistische sites zal de komende jaren veel gebruikelijker worden;
• Reviewsites geven restaurants en gasten inzicht in de klantbeleving.

Kansen en bedreigingen
De bank verwacht dat restaurateurs met de volgende mogelijkheden en gevaren zullen kampen:
• Grote groep alleenstaanden;
• Horeca wordt als tool gebruikt om de aantrekkelijkheid van de gemeente te vergroten;
• Naast de andere bekende financiers als brouwers en leveranciers wordt er gewerkt met private investors en is crowd funding een opkomend verschijnsel;
• Toename van het aantal kapitaalkrachtige (alleenstaande) ouderen met veel vrije tijd die een belangrijke doelgroep kunnen zijn voor restaurants;
• Het belang van een goed terras neemt toe. Ook omdat mensen een plek zoeken waar ze nog wel mogen roken;
• Steeds meer detailhandel (boekenwinkels, kledingwinkels, bakkers) biedt horeca aan. Ook in de bedrijfscatering komt meer ruimte voor reguliere horeca;
• De consumenten en bedrijven zijn voorzichtiger met uitgaven buiten de deur. Zowel het aantal gasten als de bestedingen per gast nemen af;
• Butler-service en privé chef-kok in opkomst;
• Stijging van het aantal huiskamerrestaurants en hobbykoks zijn een bedreiging voor de branche.

Perspectief
De omzetgroei bedroeg in het eerste kwartaal 4,5 procent en in het tweede kwartaal 2,2 procent. Het prijsniveau kon nog redelijk gehandhaafd blijven, maar het volume staat onder druk. De verwachting voor het tweede halfjaar bedraagt 0 tot 2 procent omzetgroei waarbij prijzen en volumes stabiliseren. In de volgende jaren, 2013-2015, zal de omzet met gemiddeld 0,5 procent per jaar toenemen.

Onderscheidend vermogen
Restaurants zullen onverminderd de strijd aan moeten blijven gaan met de fastfoodservice, supermarkten, warenhuizen en thuisbezorging van eten. Restaurants moeten daar iets tegenover zetten om herkenbare meerwaarde te bieden. Meer onderscheidend vermogen is nodig, omdat de consument niet meer vanzelf komt. Het is van groot belang om als restaurateur in te spelen op het veranderende koopgedrag van de consument. De huidige consument heeft behoefte aan gezonde voeding voor betaalbare prijzen. Vers en verantwoord, meer groente en minder vlees, regionaal of exotisch, beleving en gastvrijheid; daar moeten restaurants het op gaan winnen. Het nieuwe werken en de steeds zelfstandiger wordende vrouw maken nieuwe concepten mogelijk.

Horecaondernemer 2.0
Er ontstaat een nieuw type ondernemer. De nieuwe horecaondernemer dient creatief te zijn, een sterk netwerk te hebben en innovatief te zijn. Dit vertaalt zich op een aantal gebieden in de bedrijfsvoering. Restaurateurs kunnen zich, naast het bieden van een kwalitatief goed product voor een betaalbare prijs, onderscheiden door in te spelen op het belevingsaspect. Inrichting, sfeer en ambiance spelen daarbij een rol. Via social media kunnen ondernemers gasten op de hoogte houden en aan zich binden. Een tevreden gast is een ambassadeur voor het bedrijf.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Ook foodpa...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Internationaal Michelin
Le Jules Verne toegetreden tot Relais & Châteaux

Het wereldberoemde restaurant op de tweede verdieping van de Eiffeltoren ‘Le Jules Verne’ is per 1 juli toegetreden tot Relais & Châteaux, de wereldwijde vereniging van exclusieve hotels en restaurants. Het restaurant wordt geleid door de Franse topchef Fre?de?ric Anton, die ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: